De Opticien nr 3 2023

DE OPTICIEN NR 3 2023 77 “Beste Jos, wat is op dit moment dé stijl qua optiekinterieur?” In de afgelopen 35 jaar heb ik verschillende trendsettende, trendvolgende en trendy interieurstijlen voorbij zien komen, zowel buiten als binnen de optiekbranche. Van ‘Oh, zo hoort een optiekwinkel eruit te zien’, tot ‘Wauw, dit is echt iets anders!’, ik heb van alles gezien. Tot de jaren ’90 waren optiekwinkels klinische zorgwinkels met, hoogstens, een huisstijl-kleurtje en veel monturen. Inmiddels is de optiekinterieur-presentatie, gelukkig, geëvolueerd tot een modische hoogwaardige omgeving waar je welkom en ‘op visite’ bent. De trends volgen elkaar snel op. Zijn we net gewend aan de industrielook en vintage stijl, is deze volgens mij alweer over zijn hoogtepunt heen in 2023. Wat nu de lopende inrichtingsstijl is? Ten eerste is het de tijd dat de opticien véél meer zijn persoonlijke stijl mág en kán laten zien. Daarnaast is in de laatste zeven inrichtingen die ik heb verzorgd, de zorgvuldig ontworpen interieurstijl die neigt naar de warme hotel lobby-sfeer, langzaam leidend. Het gaat wat mij betreft nog steeds om het goed presenteren van monturen en zorgen dat oogzorg vertrouwd en professioneel aanwezig is. Het moet geen overgestylede omgeving zijn waar er een hoog ‘dat heb ik zelf bij elkaar gezet’-sfeertje hangt. Ik blijf erop hameren dat interieurarchitectuur iets heel anders is dan winkelinrichting. De combinatie tussen routing, vormgeving, materiaal en kleur, ondersteund met lichtplannen, en signing is écht een vak apart. Bel me gerust voor een advies! Jos is met zijn Bureau Baijens (interieurarchitecten en ontwerpers) al meer dan 25 jaar expert op het gebied van interieurcommunicatie voor optiekwinkels. Bij Bureau Baijens staat onafhankelijkheid voorop. Jos denkt graag met u mee. Jos Baijens “Werkt u met een (verkoop)budget?” Als ik met optiekondernemers over hun bedrijf spreek, dan merk ik veel motivatie en enthousiasme. Echter, over gedegen plannen met een visie, over concrete acties om doelstellingen te behalen en de nodige data om de plannen en acties te staven wordt minder gesproken. Op de vraag of ze werken met een budget komen vaak antwoorden als: “Dat heb ik niet nodig!” of “Welk nut hebben plannen in deze rare tijden?”. Een budget fungeert (ook in rare tijden) als een kompas en voorkomt dat binnen uw onderneming de waan van de dag regeert. Ondernemingen waarin de waan van de dag regeert, werken niet bewust aan hun doelstellingen; ze reageren alleen op situaties die zich op dat moment voordoen en kijken niet meer vooruit. Hierdoor verliest de ondernemer zijn focus en wordt ondernemen vaak minder leuk. Gebruik bij het maken en checken van het plan steeds alle inzichten en data waarover je beschikt. Dankzij data kan je goed doordachte targets opstellen en houd je alles meetbaar gedurende het jaar. Soms zullen omstandigheden je dwingen het plan aan te passen. Bi-Optical kan u helpen bij het maken en checken van het plan door uw historische gegevens te analyseren en uw omzetontwikkeling te vergelijken met cijfers uit de branche. We kijken hierbij naar algemene ontwikkelingen in aantallen (aantal klanten, aantal facturen per klant) en prijs (aandeel per omzetgroep en gemiddeld factuurbedrag), maar ook naar bedrijfspecifieke ontwikkelingen zoals het terugdringen van drop-outs, of de ontwikkeling van myopie management. Je ziet op deze manier eventuele problemen vaak al in een vroeg stadium aankomen. Dan kun je op tijd bijsturen en grotere problemen voorkomen. Edwin ismede-eigenaar van Bi-Optical. Bi-Optical maakt van uw data waardevolle informatie en is gespecialiseerd in het adviseren van zelfstandige opticiens op basis van data-analyse. Edwin Coenen

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4