Previous Page  109 / 120 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 109 / 120 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

3 2 0 1 5 109

Motivatie, de sleutel tot jouw bedrijfssucces

Je personeel ‘maakt’ de winkel. Hoe zij dat doen wordt voor het grootste gedeelte bepaalt door hun motivatie. Dat

is een gegeven.

Ongemotiveerd personeel kan immers dodelijk voor je bedrijfsvoering en leiden tot het langzaam verminderen van

de drie i’s: Initiatief, Inzet, en Innovatievermogen. Verkoopmedewerkers vinden hun werk leuk, houden van klanten

en waarderen dat elke dag anders is… Uit onderzoek blijkt dat bij de meeste opticiens hun verkoopmedewerkers

super servicegericht zijn, wat henzelf sterk motiveert: het is echt vaak: ‘alles uit de kast trekken’ voor de klant, geen

moeite is teveel.

Het toenemend probleem is dat de consumenten deze instelling niet altijd op prijs stellen, waardoor een zekere

mate van demotivatie bij je winkelmedewerker ontstaat. De verkoper snapt de houding van de klant niet, “ik doe

wel zo mijn best en toch: vindt hij of zij het niks, te duur” en: “kijken ze liever na een uur onvermoeibare inzet

‘toch liever nog even verder!’’

Waardoor wordt dit nou veroorzaakt?

Allereerst, de onzekerheid, niet elke consument over de streep te trekken is een van de meest motiverende facto-

ren waardoor verkopers dit werk graag doen: resultaatgerichtheid… en dus blijven zoeken naar manieren hoe je

verkoop beter kan…. En dan.. ontstaat wat we noemen: de ‘paradoxale communicatie’: je als verkoper wel willen

verbeteren maar toch… uit veiligheidsredenen liever vasthouden aan je oude veilige technieken: ‘de gewoonten

van de mens zijn vaak zijn veiligheidsgordel’ waardoor verbetering vaak uitblijft.

Vaak blijkt dat verkopers gemotiveerder worden, door spanningen in communicatie tussen verkoper en consument

eens te inventariseren en vervolgens te horen wat elke verkoper dan doet… tip: vraag je verkopers nou eens onder

de koffie wat ze zeggen wanneer de klant zegt: ‘ik vind het wel erg duur!’

Je verbaast je over de verschillende antwoorden maar door er over te praten en er

aandacht aan te besteden, motiveert het om het beter te doen!

Nico Schraag

Nico Schraag is communicatieadvi-

seur,spreker en.Als Consumentoloog

combineert hij namelijk de nieuwste

trainingsmethoden en communica-

tie-inzichten met een aantoonbare

brede praktijkervaring. Ook Mark

Rutte behoorde bijvoorbeeld tot

zijn clientèle. Daarnaast helpt hij al

meer dan dertig jaar optiekonderne-

mers om meer rendement uit hun

onderneming te halen.

Website:

www.nicoschraag.nl

Email:

info@nicoschraag.nl

Tel:

+31 (0) 355330028

Motivatie maakt van werknemers betrokken medewerkers

Ondernemers merken op een bepaald moment dat zij niet alles meer alleen kunnen doen. Ze moeten dan op zoek

naar medewerkers die helpen om hun bedrijf verder uit te bouwen. En liefst willen zij natuurlijk hun gepassioneerd-

heid terugzien bij hun medewerkers. Maar helaas is personeelsmotivatie geen studievak op de optiekopleidingen en

daardoor gaat er onnodig veel waardevolle energie verloren.

Gemotiveerde medewerkers krijgen energie door het samen werken en het helpen vervullen van gemeenschappe-

lijke doelen. Minder gemotiveerde werknemers echter verbruiken veel energie tijdens het werk, zijn daardoor sneller

moe en vaak minder positief over het werk.

Creëer zekerheid

Schenk vertrouwen, want wederzijds vertrouwen is de basis voor betrokken medewerkers. Doe wat je zegt en zorg

dat je een voorbeeldfunctie uitdraagt. Voorbeeld doet immers volgen, maar let wel op, zowel positief als negatief.

Werk samen aan een mooi perspectief voor een gezonde toekomst. Als je werknemers weten wat er leeft, zullen

ze met goede ideeën komen. Communiceer duidelijk welke richting je op wilt, maak gebruik van hun creativiteit

en laat hen gerust meebeslissen. Respecteer de mening van je medewerkers. Luister oprecht, want als hun mening

telt en als hun ideeën daadwerkelijk uitgevoerd worden zal er positieve energie vrijkomen. Aan een gemotiveerde

en deskundige medewerker kan je gerust delegeren. Zo zorg je direct voor voldoende uitdagingen en signaleer je

doorgroeimogelijkheden. Medewerkers halen bevrediging uit persoonlijke ontwikkeling, het bezitten van kennis,

behaalde successen, acceptatie, waardering en erkenning. Deel daarom gerust vaak en veel complimenten uit.

Motivatie zorgt voor extra loyaliteit

Betrokken en gemotiveerde medewerkers zijn loyaal en ze werken mee aan het versterken van klantrelaties. Klanten

worden hierdoor op hun beurt meer betrokken bij het bedrijf en zullen andere klanten werven. Niets werkt motive-

render dan de feedback van tevreden klanten die ook nog positief recommanderen. Medewerkers die ambassadeurs

zijn creëren zo wederom ambassadeurs bij je klanten. Worden de resultaten hierdoor beter, betaal je medewerkers

dan goed en naar behoren, want ook zij werken tenslotte om geld te verdienen.

Heeft jouw bedrijf een motivatie of inspiratie boost nodig? Ik help je graag, tot snel!

Harry Dickhoff richtte in 2004

Optical Support, training, coaching

en advies op. Na ruim 10 jaar erva-

ring als gediplomeerd opticien/con-

tactlensspecialist en bedrijfsleider

stapte hij over naar de optische

groothandel. Bij Carl Zeiss en Essilor

Benelux heeft hij in ruim 12 jaar veel

ervaring opgedaan in diverse marke-

ting-, sales- en managementfuncties.

Als trainer, coach en adviseur helpt

hij zelfstandige optiekondernemers

en hun verkoopteams bij het ver-

beteren van de klantgerichtheid en

de commerciële slagkracht. Goed

getrainde en vooral geïnspireerde

medewerkers dragen actief bij tot

meer onderscheidend vermogen en

een verbeterd bedrijfsrendement.

Website:

www.opticalsupport.nl

Email:

Info@opticalsupport.nl

Tel: 06-250 78 606

Harry Dickhoff