D
E
O
P T I C I E N
N R
3 2 0 1 5 109
Motivatie, de sleutel tot jouw bedrijfssucces
Je personeel ‘maakt’ de winkel. Hoe zij dat doen wordt voor het grootste gedeelte bepaalt door hun motivatie. Dat
is een gegeven.
Ongemotiveerd personeel kan immers dodelijk voor je bedrijfsvoering en leiden tot het langzaam verminderen van
de drie i’s: Initiatief, Inzet, en Innovatievermogen. Verkoopmedewerkers vinden hun werk leuk, houden van klanten
en waarderen dat elke dag anders is… Uit onderzoek blijkt dat bij de meeste opticiens hun verkoopmedewerkers
super servicegericht zijn, wat henzelf sterk motiveert: het is echt vaak: ‘alles uit de kast trekken’ voor de klant, geen
moeite is teveel.
Het toenemend probleem is dat de consumenten deze instelling niet altijd op prijs stellen, waardoor een zekere
mate van demotivatie bij je winkelmedewerker ontstaat. De verkoper snapt de houding van de klant niet, “ik doe
wel zo mijn best en toch: vindt hij of zij het niks, te duur” en: “kijken ze liever na een uur onvermoeibare inzet
‘toch liever nog even verder!’’
Waardoor wordt dit nou veroorzaakt?
Allereerst, de onzekerheid, niet elke consument over de streep te trekken is een van de meest motiverende facto-
ren waardoor verkopers dit werk graag doen: resultaatgerichtheid… en dus blijven zoeken naar manieren hoe je
verkoop beter kan…. En dan.. ontstaat wat we noemen: de ‘paradoxale communicatie’: je als verkoper wel willen
verbeteren maar toch… uit veiligheidsredenen liever vasthouden aan je oude veilige technieken: ‘de gewoonten
van de mens zijn vaak zijn veiligheidsgordel’ waardoor verbetering vaak uitblijft.
Vaak blijkt dat verkopers gemotiveerder worden, door spanningen in communicatie tussen verkoper en consument
eens te inventariseren en vervolgens te horen wat elke verkoper dan doet… tip: vraag je verkopers nou eens onder
de koffie wat ze zeggen wanneer de klant zegt: ‘ik vind het wel erg duur!’
Je verbaast je over de verschillende antwoorden maar door er over te praten en er
aandacht aan te besteden, motiveert het om het beter te doen!
Nico Schraag
Nico Schraag is communicatieadvi-
seur,spreker en.Als Consumentoloog
combineert hij namelijk de nieuwste
trainingsmethoden en communica-
tie-inzichten met een aantoonbare
brede praktijkervaring. Ook Mark
Rutte behoorde bijvoorbeeld tot
zijn clientèle. Daarnaast helpt hij al
meer dan dertig jaar optiekonderne-
mers om meer rendement uit hun
onderneming te halen.
Website:
www.nicoschraag.nlEmail:
info@nicoschraag.nlTel:
+31 (0) 355330028
Motivatie maakt van werknemers betrokken medewerkers
Ondernemers merken op een bepaald moment dat zij niet alles meer alleen kunnen doen. Ze moeten dan op zoek
naar medewerkers die helpen om hun bedrijf verder uit te bouwen. En liefst willen zij natuurlijk hun gepassioneerd-
heid terugzien bij hun medewerkers. Maar helaas is personeelsmotivatie geen studievak op de optiekopleidingen en
daardoor gaat er onnodig veel waardevolle energie verloren.
Gemotiveerde medewerkers krijgen energie door het samen werken en het helpen vervullen van gemeenschappe-
lijke doelen. Minder gemotiveerde werknemers echter verbruiken veel energie tijdens het werk, zijn daardoor sneller
moe en vaak minder positief over het werk.
Creëer zekerheid
Schenk vertrouwen, want wederzijds vertrouwen is de basis voor betrokken medewerkers. Doe wat je zegt en zorg
dat je een voorbeeldfunctie uitdraagt. Voorbeeld doet immers volgen, maar let wel op, zowel positief als negatief.
Werk samen aan een mooi perspectief voor een gezonde toekomst. Als je werknemers weten wat er leeft, zullen
ze met goede ideeën komen. Communiceer duidelijk welke richting je op wilt, maak gebruik van hun creativiteit
en laat hen gerust meebeslissen. Respecteer de mening van je medewerkers. Luister oprecht, want als hun mening
telt en als hun ideeën daadwerkelijk uitgevoerd worden zal er positieve energie vrijkomen. Aan een gemotiveerde
en deskundige medewerker kan je gerust delegeren. Zo zorg je direct voor voldoende uitdagingen en signaleer je
doorgroeimogelijkheden. Medewerkers halen bevrediging uit persoonlijke ontwikkeling, het bezitten van kennis,
behaalde successen, acceptatie, waardering en erkenning. Deel daarom gerust vaak en veel complimenten uit.
Motivatie zorgt voor extra loyaliteit
Betrokken en gemotiveerde medewerkers zijn loyaal en ze werken mee aan het versterken van klantrelaties. Klanten
worden hierdoor op hun beurt meer betrokken bij het bedrijf en zullen andere klanten werven. Niets werkt motive-
render dan de feedback van tevreden klanten die ook nog positief recommanderen. Medewerkers die ambassadeurs
zijn creëren zo wederom ambassadeurs bij je klanten. Worden de resultaten hierdoor beter, betaal je medewerkers
dan goed en naar behoren, want ook zij werken tenslotte om geld te verdienen.
Heeft jouw bedrijf een motivatie of inspiratie boost nodig? Ik help je graag, tot snel!
Harry Dickhoff richtte in 2004
Optical Support, training, coaching
en advies op. Na ruim 10 jaar erva-
ring als gediplomeerd opticien/con-
tactlensspecialist en bedrijfsleider
stapte hij over naar de optische
groothandel. Bij Carl Zeiss en Essilor
Benelux heeft hij in ruim 12 jaar veel
ervaring opgedaan in diverse marke-
ting-, sales- en managementfuncties.
Als trainer, coach en adviseur helpt
hij zelfstandige optiekondernemers
en hun verkoopteams bij het ver-
beteren van de klantgerichtheid en
de commerciële slagkracht. Goed
getrainde en vooral geïnspireerde
medewerkers dragen actief bij tot
meer onderscheidend vermogen en
een verbeterd bedrijfsrendement.
Website:
www.opticalsupport.nlEmail:
Info@opticalsupport.nlTel: 06-250 78 606
Harry Dickhoff