Previous Page  30 / 120 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 120 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

4 2 0 1 5

30

Z E I S S A

C A D E M Y

V

I S I O N

C

A R E

Blended Learning is een systeem dat ZEISS Academy Vision Care heeft

geadopteerd om een totaal trainingspakket aan te bieden. Binnen deze

Academy worden vier verschillende pijlers aangeboden die allemaal met

elkaar gecombineerd kunnen worden. Deze bestaan uit de traditionele face-

to-face trainingen op locatie, e-learning, training op het hoofdkantoor van

ZEISS in Oberkochen en de Binoculaire oogmetingen volgens de methode

van Haase via de Polatest.

Face-to-face training

Pascal Slot: “Bij de ‘traditionele’ face-to-face training komen onze ervaren

specialisten het personeel training geven op locatie. Dit kan een product-,

maar ook een interactieve verkooptraining zijn. De training kan volledig aan

de groep en het niveau worden aangepast en vragen kunnen ter plekke beant-

woord worden. We kunnen deze trainingen verzorgen in de winkel, maar

ook op ons hoofdkantoor of in een hotel. Het is maar net wat de klant wil.”

E-learning

Erik de Vries: “ZEISS heeft in 1912 de eerste optische school opgezet. Het

bedrijf heeft een historie in het verspreiden van kennis en het opleiden

van mensen. Dat zit in ons DNA. Heel lang geleden heeft ZEISS ook de

‘Compendium multi-map’ geïntroduceerd dat tot het jaar 2000 volop in bedrijf

is geweest. Op scholen was dit hét naslagwerk, waarin men alles over brillen-

glazen kon terugvinden. Later werd dit naslagwerk vervangen door internet-

pagina’s. Vandaag de dag hebben we dit doorontwikkeld in onder andere ons

e-learning programma. Opnieuw zijn we koploper – wij zijn de eerste die deze

manier van studie aanbieden binnen de branche.”

“Het grote voordeel van e-learning is uiteraard dat men de trainingen kan

volgen op het tijdstip dat voor hem of haar gunstig is. Daardoor is e-learning

ideaal te combineren met het werk in de winkel. Een ander voordeel is dat

de cursist zelf zijn eigen tempo kan bepalen. Uiteraard is de eigenaar van de

winkel wel in staat om de voortgang te bekijken. Ook kan ervoor gekozen

worden om aan het eind van de training de kennis te toetsen. Zo heeft men de

zekerheid dat alle werknemers zich op hetzelfde niveau bevinden.”

“De e-learning is zeer interactief en leuk opgezet, inclusief

simulatie en games. Het saai in de boeken duiken is er dan ook

niet meer bij. De cursisten worden door een strak en verzorgd

webdesign geleid.”

De E-learning trainingen van de ZEISS Academy Vision Care

hebben drie verschillende pijlers:

Ten eerste is daar de Optiek Kennis. Hier wordt de basismaterie

van het oog besproken. Denk daarbij aan de anatomie van het

oog, wat voor een soort correcties er allemaal zijn en welke

mogelijkheden je hebt.

De tweede pijler binnen het e-learning programma betreft de

ZEISS producten. Een naslag werk over welke type glas ZEISS

biedt en wat de nieuwste ontwikkelingen zijn. Kortom, waar

gaat het product over, welke mogelijkheden biedt het, wat is de

techniek achter het product en hoe kan ik het verkopen?

De derde pijler is Sales & Communicatie. Dit is een interactief

programma waarbij men vragen beantwoordt als: hoe ga ik een

klant benaderen en wat zijn de juiste vragen? Didacta, Europa’s

grootste professionele event voor ontwikkelingen in de educatie

sector heeft een prijs voor het interactieve programma gegeven

op het gebied van ‘Story Based Learning’.

Pascal Slot: “Deze drie pijlers zijn zo ingericht dat iedereen

op zijn eigen niveau kan instappen. Het programma is opge-

bouwd uit verschillende niveaus die in het programma worden

aangegeven, zoals basis of gevorderd. Ook de tijdsduur wordt

aangegeven. De cursist ziet precies hoe lang hij bezig is om de

aangeboden materie te verwerken.”

Het e-learning programma wordt op de Centrop-Sales geïntro-

duceerd op de stand van ZEISS. “Er zijn al een aantal landen

gestart met het e-learning programma en de feedback is erg posi-

tief. In Nederland wordt het e-learning in september compleet

uitgerold. Het is nieuw, spannend, leuk om te doen en ziet er erg

goed uit. Men wordt ook gestimuleerd op het programma te vol-

gen doordat er punten verdiend kunnen worden waarmee men

medailles kan winnen. Kortom, wij verwachten hier veel van!”

ZEISS staat bekend om zijn innovatieve rol in de branche. Het bedrijf is zich

er zeer van bewust dat de wereld verandert en dat men bij moet blijven. Erik

de Vries van Carl Zeiss Vision: “Niet alleen investeren we daarom veel in onze

nieuwe producten, maar ook in onze klanten. Investeren in kennis, vaardig-

heden en ontwikkelingen van optiek medewerkers is cruciaal om te overleven

in de toekomst en om onderscheidend vermogen te creëren ten opzichte van

de concurrentie. Maar ook glasproducten en meetmethoden van instrumenten

worden steeds complexer door nieuwe technologieën. Kortom, kennis is van

cruciaal belang.” Speciaal daarom heeft ZEISS Blended Learning opgericht.

Blended Learning is gebaseerd op het combineren van de traditionele manier

van trainen in combinatie met de mogelijkheden die door de moderne tech-

niek worden geboden. Erik de Vries en Pascal Slot vertellen ons er alles over.

ZEISS

zet de toon met E-learning training