D
E
O
P T I C I E N
N R
4 2 0 1 5
30
Z E I S S A
C A D E M Y
V
I S I O N
C
A R E
Blended Learning is een systeem dat ZEISS Academy Vision Care heeft
geadopteerd om een totaal trainingspakket aan te bieden. Binnen deze
Academy worden vier verschillende pijlers aangeboden die allemaal met
elkaar gecombineerd kunnen worden. Deze bestaan uit de traditionele face-
to-face trainingen op locatie, e-learning, training op het hoofdkantoor van
ZEISS in Oberkochen en de Binoculaire oogmetingen volgens de methode
van Haase via de Polatest.
Face-to-face training
Pascal Slot: “Bij de ‘traditionele’ face-to-face training komen onze ervaren
specialisten het personeel training geven op locatie. Dit kan een product-,
maar ook een interactieve verkooptraining zijn. De training kan volledig aan
de groep en het niveau worden aangepast en vragen kunnen ter plekke beant-
woord worden. We kunnen deze trainingen verzorgen in de winkel, maar
ook op ons hoofdkantoor of in een hotel. Het is maar net wat de klant wil.”
E-learning
Erik de Vries: “ZEISS heeft in 1912 de eerste optische school opgezet. Het
bedrijf heeft een historie in het verspreiden van kennis en het opleiden
van mensen. Dat zit in ons DNA. Heel lang geleden heeft ZEISS ook de
‘Compendium multi-map’ geïntroduceerd dat tot het jaar 2000 volop in bedrijf
is geweest. Op scholen was dit hét naslagwerk, waarin men alles over brillen-
glazen kon terugvinden. Later werd dit naslagwerk vervangen door internet-
pagina’s. Vandaag de dag hebben we dit doorontwikkeld in onder andere ons
e-learning programma. Opnieuw zijn we koploper – wij zijn de eerste die deze
manier van studie aanbieden binnen de branche.”
“Het grote voordeel van e-learning is uiteraard dat men de trainingen kan
volgen op het tijdstip dat voor hem of haar gunstig is. Daardoor is e-learning
ideaal te combineren met het werk in de winkel. Een ander voordeel is dat
de cursist zelf zijn eigen tempo kan bepalen. Uiteraard is de eigenaar van de
winkel wel in staat om de voortgang te bekijken. Ook kan ervoor gekozen
worden om aan het eind van de training de kennis te toetsen. Zo heeft men de
zekerheid dat alle werknemers zich op hetzelfde niveau bevinden.”
“De e-learning is zeer interactief en leuk opgezet, inclusief
simulatie en games. Het saai in de boeken duiken is er dan ook
niet meer bij. De cursisten worden door een strak en verzorgd
webdesign geleid.”
De E-learning trainingen van de ZEISS Academy Vision Care
hebben drie verschillende pijlers:
Ten eerste is daar de Optiek Kennis. Hier wordt de basismaterie
van het oog besproken. Denk daarbij aan de anatomie van het
oog, wat voor een soort correcties er allemaal zijn en welke
mogelijkheden je hebt.
De tweede pijler binnen het e-learning programma betreft de
ZEISS producten. Een naslag werk over welke type glas ZEISS
biedt en wat de nieuwste ontwikkelingen zijn. Kortom, waar
gaat het product over, welke mogelijkheden biedt het, wat is de
techniek achter het product en hoe kan ik het verkopen?
De derde pijler is Sales & Communicatie. Dit is een interactief
programma waarbij men vragen beantwoordt als: hoe ga ik een
klant benaderen en wat zijn de juiste vragen? Didacta, Europa’s
grootste professionele event voor ontwikkelingen in de educatie
sector heeft een prijs voor het interactieve programma gegeven
op het gebied van ‘Story Based Learning’.
Pascal Slot: “Deze drie pijlers zijn zo ingericht dat iedereen
op zijn eigen niveau kan instappen. Het programma is opge-
bouwd uit verschillende niveaus die in het programma worden
aangegeven, zoals basis of gevorderd. Ook de tijdsduur wordt
aangegeven. De cursist ziet precies hoe lang hij bezig is om de
aangeboden materie te verwerken.”
Het e-learning programma wordt op de Centrop-Sales geïntro-
duceerd op de stand van ZEISS. “Er zijn al een aantal landen
gestart met het e-learning programma en de feedback is erg posi-
tief. In Nederland wordt het e-learning in september compleet
uitgerold. Het is nieuw, spannend, leuk om te doen en ziet er erg
goed uit. Men wordt ook gestimuleerd op het programma te vol-
gen doordat er punten verdiend kunnen worden waarmee men
medailles kan winnen. Kortom, wij verwachten hier veel van!”
ZEISS staat bekend om zijn innovatieve rol in de branche. Het bedrijf is zich
er zeer van bewust dat de wereld verandert en dat men bij moet blijven. Erik
de Vries van Carl Zeiss Vision: “Niet alleen investeren we daarom veel in onze
nieuwe producten, maar ook in onze klanten. Investeren in kennis, vaardig-
heden en ontwikkelingen van optiek medewerkers is cruciaal om te overleven
in de toekomst en om onderscheidend vermogen te creëren ten opzichte van
de concurrentie. Maar ook glasproducten en meetmethoden van instrumenten
worden steeds complexer door nieuwe technologieën. Kortom, kennis is van
cruciaal belang.” Speciaal daarom heeft ZEISS Blended Learning opgericht.
Blended Learning is gebaseerd op het combineren van de traditionele manier
van trainen in combinatie met de mogelijkheden die door de moderne tech-
niek worden geboden. Erik de Vries en Pascal Slot vertellen ons er alles over.
ZEISS
zet de toon met E-learning training