De Opticien nr 4 2023 Online

DE OPTICIEN NR 4 2023 100 INTERVIEW In de afgelopen periode zijn er door Oogwereld meerdere combinatiezaken overgenomen, wat ertoe heeft geleid dat Oogwereld besloot hier meer focus op te leggen om een overname zo soepel mogelijk te laten verlopen en de zaak vervolgens nog verder te kunnen laten groeien. Oogwereld zag in Wim daar de geschikte persoon voor. Wim legt uit: “Ik werk al sinds 2008 in de wereld van audiologie, maar ben zelf geen audicien. Toch was ik direct verkocht door de branche toen ik ermee in aanraking kwam. Hoe dat komt? Mede door de innovatiedrang in de branche en de dankbaarheid die gepaard gaat met het vak. Als audicien kun je een bijdrage leveren aan iemands kwaliteit van leven, dat geeft audiciens enorm veel voldoening. Toen ik door Oogwereld werd benaderd om de verantwoordelijkheid te nemen voor de strategieontwikkeling en verdere implementatie van audiologie naast optiek, zag ik dat als een mooie uitdaging.” “DE COMBINATIE TUSSEN OPTIEK EN AUDIOLOGIE BIEDT COMMERCIËLE KANSEN” Steeds meer optiekondernemers kiezen ervoor om zich aan te sluiten bij Oogwereld, een groep van zelfstandige kwaliteitsopticiens. Echter komt het ook steeds vaker voor dat combinatiewinkels, waar zowel oog- als hoorzorg wordt geleverd, besluiten om deze stap te zetten. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor Oogwereld. “Oogwereld ontzorgt en ondersteunt lokale helden, zonder dat de identiteit van de winkel verloren gaat. Om die belofte waar te kunnen maken, investeert Oogwereld steeds meer in audiologie, omdat ook op dat aspect de kwaliteit én de identiteit gewaarborgd moet worden”, aldus Wim Hidding, Audiomanager Oogwereld Hoorzorg. De redactie van Vaktijdschrift De Opticien gaat in gesprek met Wim en audicien Anouck Castenmiller over de voordelen van de combinatie tussen audiologie en optiek en de plannen van Oogwereld met betrekking tot deze verbinding. Ook Anouck besloot om de overstap naar Oogwereld te maken, voornamelijk dankzij de kansen binnen Oogwereld, maar ook mede dankzij Wim: “Ik ken Wim vanuit mijn vorige werkgever, waar hij mijn leidinggevende was. Hij heeft mij doen beseffen hoe belangrijk een goede leidinggevende kan zijn. Als iemand je op de juiste manier begeleidt, zorgt dat voor rust, vertrouwen en persoonlijke groei. Het heeft absoluut meegespeeld dat ook hij de stap naar Oogwereld heeft gezet. Hij gelooft in de audiokansen binnen Oogwereld en daarnaast spreekt de bedrijfscultuur binnen de organisatie mij ontzettend aan. De Oogwereld Groep is enorm vooruitstrevend in de breedste zin van het woord, dat bewijzen ze nu weer met de investeringen op het gebied van audiologie. Daarnaast ben je hier geen nummer ondanks het feit dat Oogwereld een grote organisatie is. Iedereen is betrokken bij elkaar en waardeert elkaar, dat is heel veel waard.” Audiologie naast optiek Op de vraag wat de plannen van Oogwereld zijn met betrekking tot de verdere implementatie van audiologie, antwoordt Wim: “Oogwereld belooft een winkel te professionaliseren en te ontzorgen, zodat een voormalig eigenaar onder meer niet meer 365 dagen per jaar ‘aan’ hoeft te staan, zelf niet alle kennis en expertise in huis hoeft te hebben en geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen voor de marketing, indien gewenst uiteraard. Al deze beloftes gaan we ook waarmaken voor het audiologiegedeelte in de winkel en daar heb je de juiste mensen voor nodig. Audiologie is niet iets dat je er zomaar even bijdoet, het is een vak apart, net als optiek. Voor alle aspecten waar we het team op ontzorgen, zoals educatie, marketing en management, hebben we specialisten in dienst, specifiek voor de audiologiebranche.” Twijfels wegnemen Wim hoopt dat ondernemers met een combinatiewinkel ook eerder het gesprek zullen aangaan met Oogwereld door deze stap. “Een ondernemer heeft zijn bedrijf opgericht en jarenlang gerund vanuit en met enorm veel passie voor het vak, maar ook voor zijn mensen. Bij een overname wil een ondernemer er zeker van zijn dat niet alleen de winkel, maar ook ‘zijn’ mensen in goede handen zijn en zich ook verder kunnen ontwikkelen. Ik begrijp goed dat eigenaren van combinatiezaken daar twijfels over hadden in verband met de audiciens die in dienst waren. Door onze focus op audiologie willen we deze twijfels wegnemen. Oogwereld beschikt niet alleen over meesters voor het oog, maar ook voor het oor. Wij willen de beste kwalitatieve en persoonlijke gehooroplossing bieden voor onze klanten.” Commerciële kansen Een ander doel van Oogwereld met betrekking tot audiologie, is om de bestaande optiekwinkels te stimuleren om hoorzorg te implementeren in de zaak. Wim legt uit: “Oogwereld wil winkels naar een hoger niveau tillen en audiologie kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Ik zeg ‘kan’, omdat dat natuurlijk niet voor iedere vestiging geldt. Per vestiging willen we gaan kijken of en waar kansen liggen op het gebied van audiologie. Indien er daadwerkelijk kansen liggen, willen we audiologie implementeren in de optiekzaak.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4