De Opticien nr 4 2023 Online

DE OPTICIEN NR 4 2023 101 Anouck vult aan: “Ik heb eerder in een combinatiezaak gewerkt en op dit moment werk ik in twee verschillende Oogwereld-vestigingen waar audiologie een onderdeel vormt, dus ik durf absoluut te zeggen dat het commerciële kansen biedt. Vanuit beide specialisaties biedt het voordelen. Zo komt het regelmatig voor dat iemand de winkel binnenstapt voor een nieuwe bril of een oogmeting en vervolgens ook blijkt dat hij of zij op zoek is naar een hooroplossing voor zichzelf of iemand binnen de familie. Andersom is uiteraard ook vaak het geval. Daarnaast zorgt de implementatie van hoorzorg ervoor dat de winkel onderscheidend is van andere optiekzaken. Je kunt op deze manier een bredere service aanbieden, oftewel een totaalconcept om de kwaliteit van iemands leven te verbeteren. Kortom, het is fijn voor de klant dat ze in één winkel voor meerdere ‘problemen’ terecht kunnen en voor de winkel biedt het een onderscheidende factor en financiële voordelen.” Kennis verbreden Om deze ambitie na te kunnen streven, zijn er genoeg specialisten op het gebied van audiologie nodig. Net als de optiekbranche, kampt ook de audiologiebranche met enorm veel personeelstekorten. Op de vraag hoe Oogwereld deze uitdaging aangaat, antwoordt Wim: “Allereerst willen we audiciens enthousiasmeren om zich bij Oogwereld aan te sluiten. Hoe we dat doen? Onder meer door ideale werkomstandigheden te creëren.” Anouck vult aan: “Als audicien bij Oogwereld sta je er nooit alleen voor, je bent écht onderdeel van het team en de winkel. Als ik het rustiger heb dan help ik mijn collega’s in de winkel en zij staan mijn klanten te woord als ik bezig ben. Het zorgt voor een leuke en interessante dynamiek binnen het team, omdat je van elkaar leert. Daarnaast biedt het voor een audicien enorm veel voordelen om een groep als Oogwereld achter je te hebben staan. Ze hebben enorm veel knowhow en ervaring in huis, zeker als het om ondernemen gaat. Daarnaast kun je met de audiciens onderling sparren en krijg je de kans om jouw interesses en kwaliteiten te ontplooien. Ook heb je de vrijheid om uit een verscheidenheid aan kwalitatieve merken te kiezen, iets wat als kleine, zelfstandige audicien niet altijd mogelijk is.” Een andere manier waarop Oogwereld de tekorten op de arbeidsmarkt wil aanpakken, is door de specialisaties van de bestaande werknemers te verbreden. Wim: “Onbekend maakt vaak onbemind, maar daar willen we verandering in brengen. Door de opticiens en audiciens meer met elkaar te verbinden, willen we hen stimuleren om hun kennis te verbreden en zich ook te specialiseren in een ander vakgebied. Oogwereld staat bekend om de kansen die de groep aan de werknemers geeft om zich verder te ontwikkelen, maar voorheen was dat enkel mogelijk binnen je eigen specialisatie. Zo komt het regelmatig voor dat een opticien zich ontwikkelt tot vestigingsmanager, regiomanager of bijvoorbeeld productmanager binnen het optiekgedeelte. Vanaf nu willen we opticiens ook de mogelijkheid bieden om een audiologieopleiding te volgen en andersom. In de afgelopen periode hebben we gemerkt dat een groot aantal opticiens en audiciens daar absoluut voor open staan. We willen de lokale helden behouden, maar ook nieuwe helden aantrekken en deze ontwikkeling draagt daar absoluut aan bij.” Kortom, Oogwereld wint ook op het gebied van hoorzorg steeds meer terrein in Nederland. “Wie weet wordt de naam ooit wel veranderd naar Hoorwereld”, grapt Wim. “We zijn op het gebied van audiologie nog volop in ontwikkeling, maar onze ambities zijn groot. Dat klinkt overigens vast niet als een verrassing, want daar staat Oogwereld inmiddels om bekend”, besluit Wim met een knipoog. Meer informatie: Oogwereld www.oogwereld.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4