De Opticien nr 4 2023 Online

DE OPTICIEN NR 4 2023 22 INTERVIEW Eén van de redenen om zowel Rodenstock Eyewear als PorschDesign aan het portfolio toe te voegen, was om het merkenportfolio te complementeren. “Het portfolio van De Rigo bestaat uit een aantal premium en fashionmerken, waaronder Chopard, Roberto Cavalli en Philipp Plein, maar met de uitbreiding van Porsche Design bevat het portfolio vanaf nu ook een premium lifestyle merk voor heren. Met de toevoeging van Porsche Design kan een nieuwe doelgroep worden bediend en wordt het portfolio nog completer en sterker. De toevoeging van Rodenstock Eyewear zorgt ervoor dat De Rigo vanaf nu ook een optisch monturenmerk aanbiedt, wat een mooie aanvulling is op alle andere fashion merken.” Een andere belangrijke reden om het portfolio uit te breiden met deze twee merken, is de groeiambitie van De Rigo. Het bedrijf is sinds jaar en dag goed vertegenwoordigd in Zuid-Europa en Amerika, maar heeft ook de ambitie om zijn positie in Noord-Europa nog meer te versterken. “Rodenstock Eyewear en Porsche Design hebben de afgelopen jaren een reputatie opgebouwd in de Benelux. Doordat de Rigo deze merken aan zijn portfolio toevoegt, kunnen de opticiens in de Benelux ook kennis maken met de andere merken binnen het portfolio. Daarnaast biedt het De Rigo de mogelijkheid om hun positie in de Benelux te versterken. Kortom, met de toevoeging van deze twee merken versterkt De Rigo zijn positie in de Benelux én in de rest van de wereld.” Betrokkenheid Vanwege de ambitie om in Noord-Europa verder te groeien, had De Rigo het plan om een Noord-Europees kantoor te starten in München. Dit plan is inmiddels gerealiseerd, maar er is onlangs nóg een kantoor geopend in Noord-Europa, in Naarden-Vesting. Rick legt uit: “Samen met de Accountmanagers van Rodenstock Eyewear en Porsche Design ben ik in gesprek gegaan met onze klanten over wat zij belangrijk vinden in een partnership. Daarin kwam onder meer naar voren dat het van belang is dat je als partner lokaal aanwezig bent, en wij vinden het ook belangrijk om dichtbij onze klanten te kunnen zijn. Met deze informatie ben ik naar het hoofdkantoor van De Rigo gegaan, waar ik aan de board mijn businessmodel heb mogen presenteren. Ze waardeerden mijn inbreng en hebben uiteindelijk besloten om ook in de Benelux een vestiging te openen, iets wat mijn team en ik enorm waarderen. Dat zegt veel over de bedrijfscultuur binnen de organisatie. Het gaf ons direct het gevoel dat je wordt gehoord, iets wat ze bij De Rigo ook echt nastreven. Het is een familiebedrijf, waar de persoonlijke sfeer voelbaar is.” “WE KIJKEN ER ENORMNAAR UIT OMDE OPTICIENS KENNIS TE LATEN MAKEN MET DE RIGO” De Rigo zit in de top vier grootste eyewear bedrijven ter wereld, is actief in ruim tachtig landen, er werken om en nabij vierduizend mensen en het bedrijf heeft 28 merken in het portfolio, waarvan Rodenstock Eyewear en Porsche Design de nieuwste toevoegingen zijn. Met de overname van deze twee merken én de opening van een kantoor en showroom in Naarden-Vesting, versterkt De Rigo zijn positie in de Benelux. De redactie van Vaktijdschrift De Opticien gaat in gesprek met Rick Hogendoorn, Country Manager De Rigo Benelux, UK en IE, over de plannen van De Rigo. De persoonlijke bedrijfscultuur is ook één van de redenen dat het voltallige team van Rodenstock Eyewear en Porsche Design is overgegaan naar De Rigo. “Niemand is op zoek gegaan naar een andere uitdaging. Eén iemand binnen ons team reist zelfs één dag in de week vanuit Groningen naar Naarden-Vesting om op kantoor te zijn. Dat zegt denk ik wel genoeg over het teamgevoel én over het vertrouwen in deze nieuwe uitdaging”, glimlacht Rick. Win-winsituatie De samenwerking is nog vers, maar Rick durft nu al te zeggen dat het een goede stap is voor alle partijen. “De Rigo is enorm sterk in het productieproces, wij zijn juist sterk in het commerciële gedeelte. Hoe dat komt? In Nederland wordt, in mijn perspectief, optiek nog meer als retail benaderd dan in andere landen. Een ondernemende en commerciële instelling zit in het DNA van de Nederlander. Onze kennis en ervaring op dat vlak kunnen wij meegeven aan De Rigo, terwijl zij ons op het gebied van productkwaliteit inspireren. Kortom, een win-winsituatie.” Compleet, maar compact portfolio Dat De Rigo sterk is op het gebied van productkwaliteit, blijkt uit de merken die tot het portfolio behoren. Stuk voor stuk gerenommeerde merken, die hun bestaansrecht hebben bewezen. Toch kiest De Rigo er bewust voor om niet alle merken in de ▼ Jan des Bouvrie Junior en Rick Hogendoorn tekenen de overeenkomst voor het nieuwe Benelux kantoor van De Rigo

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4