De Opticien nr 4 2023 Online

DE OPTICIEN NR 4 2023 23 Benelux aan te bieden. “We zijn kritisch gaan kijken naar het optieklandschap in de Benelux en hebben onszelf de vraag gesteld welke merken écht van toegevoegde waarde zijn voor de zelfstandige opticien en diens klanten. Dit heeft resulteert in een portfolio van acht merken: Police, Roberto Cavalli, Philipp Plein, Chopard, Zadig & Voltaire, Furla en natuurlijk Porsche Design en Rodenstock Eyewear.” Op de vraag wat de verschillende merken kenmerkt, antwoordt Rick: “Police is het eerste en tevens grootste merk binnen De Rigo, daar is het allemaal mee begonnen. Het merk onderscheidt zich op de markt door zijn iconische stijl en staat voor vrijheid, lef en een grote persoonlijkheid. Hoe zich dat uit? Onlangs werd de Times Square in New York volledig in de merkbeleving van Police gehuld vanwege het 40-jarig jubileum van het merk. Daar heb je behoorlijk wat lef voor nodig.” Dat het merk staat voor grote persoonlijkheden, komt onder meer tot uiting in de sponsoring van het F1 Mercedes-team en daarmee ook de coureurs Hamilton en Russell. “Wat mij betreft had het merk er nóg beter aan gedaan om Red Bull te sponsoren, maar Mercedes is ook niet verkeerd”, knipoogt Rick. De merken Roberto Cavalli, Philipp Plein en Chopard behoren tot Premium De Rigo, het luxe segment, en hebben ieder hun eigen unieke stijlkenmerken. “Zo is het merk Philipp Plein, opgericht door Philipp Plein zelf, zeer uitgesproken. More is more bij Philipp Plein, wat het merk een niche-merk maakt. Het is voor een selecte groep opticiens interessant en kan voor die groep absoluut van toegevoegde waarde zijn en net datgeen bieden waar de consument enthousiast van wordt. Oprichter en eigenaar Philipp Plein heeft aangekondigd binnen twee jaar meer dan driehonderd winkels te openen in Europa, wat ook veelbelovend zal zijn voor de populariteit rondom de eyewear door de consumer awareness.” Een merk dat volgens Rick voor een grote groep opticiens in de Benelux geschikt is, is Zadig & Voltaire. “Zadig & Voltaire is een upcoming merk, dat zich focust op een wat jongere doelgroep, waar we nog veel groeipotentie zien bij de opticiens. Van een aantal van onze klanten hebben we al gehoord dat hun dochters enorm enthousiast zijn dat de eyewear van het merk naar Nederland komt, dus dat belooft veel goeds! Voor de leeftijdscategorie boven de doelgroep van Zadig & Voltaire, is het merk Furla interessant. Dit Italiaanse merk, opgericht in 1927, is op dit moment aan een opmars bezig en staat voornamelijk bekend om de luxe designer handtassen. Ook in Nederland wint Furla steeds meer aan populariteit.” Partnerships Door het portfolio relatief klein te houden, behoudt het team volgens Rick de juiste focus en kunnen ze de merken op een goede manier introduceren. Op de vraag hoe zij de merken gaan introduceren, antwoordt Rick: “Vanuit Rodenstock Eyewear en Porsche Design hebben we altijd veel geïnvesteerd in de partnerships met onze klanten. Ik durf wel te zeggen dat wij trots zijn op de campagnes die we in de afgelopen jaren hebben neergezet, samen met onze partners. De opticiens dagen ons uit en andersom, wat heeft geresulteerd in toffe ideeën. We willen altijd het beste in elkaar naar boven halen en die filosofie gaan we ook uitdragen met de andere zes merken. Hoe we dat gaan doen? Onder meer met behulp van onze showroom in Naarden-Vesting. Deze locatie is bewust gekozen, omdat we ervan overtuigd zijn dat we hier business uitstekend kunnen combineren met ontspanning. Dat is namelijk waar het bij onze partnerships om draait: elkaar zowel zakelijk als persoonlijk beter leren kennen om een succesvol partnership op te kunnen bouwen, zowel met de ondernemer als de rest van het team.” De locatie biedt de mogelijkheid om de merken en diens toegevoegde waarde te ontdekken in een inspirerende omgeving. De showroom is namelijk prachtig, maar de omgeving is minstens zo mooi. “We kunnen niet wachten om de opticiens, samen met hun team, hier te verwelkomen voor bijvoorbeeld een stadswandeling, boottocht of museumbezoek. Waarom we het zo belangrijk vinden dat we dit soort uitjes met het hele team willen organiseren? In onze ogen zijn de mensen achter de bedrijven het allerbelangrijkste voor het succes van de winkel.” Ideaal gelegen Een ander voordeel van de locatie, is dat het centraal in Nederland ligt. “Naarden-Vesting is de best bewaarde vestingstad van Nederland en is onderdeel van de Hollandse Waterlinies Unesco Werelderfgoed. Door de strategische ligging werd de stad ingericht als vesting." Kortom, de showroom is goed bereikbaar. Daarnaast biedt de locatie ook honderd gratis parkeerplaatsen voor de deur. “We willen het opticiens zo eenvoudig mogelijk maken om een bezoekje te brengen aan onze showroom en daar draagt de ligging en de parkeergelegenheid absoluut aan bij.” BOLD XXL Tijdens BOLD XXL zal De Rigo voor het eerst zijn intrede doen op de Nederlandse optiekmarkt. Rick nodigt iedereen van harte uit om een kijkje te komen nemen. “Tijdens de beurs willen we de opticiens alvast kennis laten maken met de merken, maar ons doel is om vervolgens met elkaar de diepte in te gaan. Om die reden willen we bij de opticiens in de winkel langsgaan of hem of haar, samen met de rest van het team, uitnodigen om een bezoek te brengen aan onze showroom. Op die manier kunnen we elkaar beter leren kennen en ontdekken welk merk van toegevoegde waarde is voor de opticien.” Meer informatie: De Rigo Benelux customerservice.nl@derigo.com www.derigo.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4