DE OPTICIEN NR 4 2023 59 INTERVIEW Christoph: “Ik liep over de Nederlandse optiekbeurs en zag Marije staan, druk pratend. Toen dacht ik: ‘Als ze hier staat, kan ze niet in een winkel staan. Eigenlijk zou je De Brillenstylist als product moeten klonen en dan wereldwijd uitzetten.’ Een dag later zag ik haar weer. Iedereen stopte en bleef praten. Iederéén vond het geweldig! En toen heb ik het idee aan haar voorgesteld.” Marije: “Het eerste wat ik tegen Christoph zei, was: ‘Ik heb niks met computers.’ En toen zei hij: ‘Stel jezelf eens de vraag: hoe kan ik mijzelf klonen zonder kwaliteit te verliezen en zonder enorm te groeien?’.” Christoph: “Ja, dat is wat digitalisering kan doen. Ik zag hoe je iets heel analoogs, een mens, kunt combineren met digitale verkoop. En daardoor paste het toch bij je.” Marije: “Veel opticiens geven briladvies op basis van gevoel en ervaring. Het briladvies krijgt tijdens de opleiding weinig aandacht. Dat weet ik uit eigen ervaring. Ik ben toen zelf op zoek gegaan naar informatie. Daar is het vier stappen briladvies uit voortgekomen.” DE BRILLENSTYLIST LANCEERT HET DIGITALE BRILADVIES TIJDENS BOLD XXL Op 10 en 11 september 2023 vindt de lancering plaats van het digitale briladvies, een innovatieve tool die volgens Marije Gerdes, oprichter en eigenaresse van De Brillenstylist, een revolutie betekent voor de optiekbranche. Met een digitaal programma begeleiden opticiens hun klanten in vier stappen naar de perfecte bril. Het verkoopproces wordt efficiënter, korter en levert nog blijere klanten op. Marije ontwikkelde het digitale briladvies in samenwerking met DKLV. Christoph van der Bij van DKLV en Marije gaan met elkaar in gesprek over deze innovatieve tool. Christoph: “Het verkoopproces is hard aan vernieuwing toe. Want veel mensen kopen online, maar komen vanuit webshops toch vaak in de winkel. Daar moet je iets mee, als optiekzaak. Hoe kun je het briladvies digitaal doen zonder de menselijke factor tekort te doen? Daarom is het digitale briladvies zo innovatief. Je doorloopt het programma samen met je klant. De kwaliteit van het briladvies neemt bij alle medewerkers toe en het verkoopproces verloopt efficiënter en sneller. Bovendien werken opticiens aan de compleetheid van de klantreis. Ze pakken alle onderdelen van het proces aan, maar het montuur is een beetje een ondergeschoven kindje.” Marije: “Ik vergelijk het concept van De Brillenstylist met het proces van een oogmeting. Je vergeet bijvoorbeeld nooit om de sferische sterkte of cilinder te meten. Anders word je op het matje geroepen. Van nu af aan is dat bij het briladvies ook zo. Geen stap overslaan, anders is je advies niet compleet. Het vier stappen briladvies wordt met de anamnese op hetzelfde niveau doorgevoerd.” Christoph vult aan: “Dat betekent dat de opticien de ultieme klantbeleving biedt. Juist door het briladvies digitaal te ondersteunen, slaat geen enkele medewerker nog een stap over. De tool is een ondersteuning van de theorie die jij tijdens de training behandelt. Dus gebruiken ze de tool elke dag en passen ze elke stap van het advies toe.” Marije: “Ja, dankzij het schitterende systeem dat jij met je team hebt ontwikkeld. Ben jij erbij als het digitale briladvies op 10 en 11 september wordt gelanceerd, tijdens BOLD XXL?” Christoph antwoordt: “Ik zou het voor geen goud willen missen.” Meer informatie: De Brillenstylist Tel. +31 (0)50 2100230 www.debrillenstylist.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4