DE OPTICIEN NR 4 2023 61 DE VRAAG NAAR KINDERBRILLEN IS IN DE AFGELOPEN JAREN STEEDS VERDER TOEGENOMEN EN DAT ZAL OOK ZO BLIJVEN. STEEDS MEER KINDEREN ZIJN BIJZIEND, DAAR MOETEN OPTICIENS OP INSPELEN EN BBIG ONDERSTEUNT HEN DAARIN “ “ In tegenstelling tot Maarten is Kirsten onlangs pas toegetreden tot BBIG. Echter is ze absoluut geen onbekende in de branche. “Ik kom uit een echte optiekfamilie. Mijn ouders, Harry en Agnes, hebben veertig jaar een optiekzaak gerund, die mijn broer Wouter - Jan onlangs heeft overgenomen. Ik heb een hele andere studie gevolgd maar ik ben toch in de brillenwereld beland. Het zit in mijn bloed”, knipoogt Kirsten. “Eerst als vertegenwoordigster voor Bloomdale en daarna bij Eyewearstudio met het merk Yellows Plus.” Toen Rob, Maarten en Kirsten een keer in hun vaste eettentje in Parijs zaten te eten, kwam ter sprake dat Rob op zoek was naar teamuitbreiding. Kirsten: “Gekscherend zei ik: ‘ik wil er best over nadenken, mits Maarten en ik het ooit kunnen overnemen'. Later hebben we er een keer serieus over gesproken en bleek er vanuit Rob ook oprechte interesse te zijn. In februari trad ik toe tot het bedrijf en inmiddels is de overname bijna rond. Het ging dus allemaal wat sneller dan gedacht.” Rob vult aan: "Ik ben op een leeftijd dat je gaat nadenken over wat je wil met je bedrijf. Ik heb geen opvolging, dus toen bleek dat Maarten en Kirsten interesse hadden in een overname, stond ik daar absoluut voor open. Maarten kent BBIG door en door en Kirsten heeft enorm veel ervaring binnen de branche. Ik draag het bedrijf dan ook met een gerust hart aan hen over." Op de vraag hoe de overname zal verlopen, antwoordt Rob: "Ik wil het overnameproces zo makkelijk mogelijk voor hen maken. Maarten weet natuurlijk alle ins & outs van BBIG en is de afgelopen maanden steeds vaker betrokken geweest bij de algemene bedrijfsvoering, evenals Kirsten. Ook hebben we de afgelopen voorjaarscollectie voor BBIG samen ontworpen. Voorheen deed ik dat altijd zelf, de vorige keer hebben we het samen gedaan en vanaf nu laat ik het volledig aan Maarten en Kirsten over. Of dit zal leiden tot totaal andere collecties? Ik denk dat iedere collectie van BBIG anders is dan anders, het merk staat namelijk voor ontwikkeling. We gaan mee met de tijd en hebben de afgelopen twintig jaar continu ingespeeld op nieuwe trends, en dat zullen we in de toekomst blijven doen, maar nu met nieuwe, frisse impulsen vanuit Maarten en Kirsten." Dat BBIG staat voor ontwikkeling en continu inspeelt op de behoeften in de markt, blijkt ook uit de introductie van het merk AndNowMe in 2019. Rob: "We constateerden dat tieners zich niet langer kunnen identificeren met de brillen van BBIG. Ze zijn uit hun kinderjaren gegroeid en ontwikkelen nu andere interesses en een eigen persoonlijke smaak. De kinderbrillen passen niet meer bij hen, maar de maten van de volwassen brillen zijn ook niet helemaal geschikt. Dit bracht ons op het idee om een nieuwe collectie te ontwikkelen die perfect inspeelt op de wensen en behoeften van deze specifieke doelgroep." Rob wilde de collectie een ruig en stoer imago geven en legde daarom de link met New York, een ruige, classy en urban stad. Kirsten: "De monturen in de huidige collectie zijn allemaal vernoemd naar en geïnspireerd op verschillende wijken in New York, zoals Midtown, Coney Island en Brooklyn.” De juiste balans Maarten benadrukt dat het niet alleen van belang is om de klanten te blijven verrassen met nieuwe collecties, maar ook om veelzijdigheid te bieden. Hij legt uit: "De juiste balans in een collectie vinden, dat is waar het om draait. We willen namelijk voor ieder wat wils aan kunnen bieden.” Op de vraag waar de inspiratie voor de nieuwe collecties vandaan komt, antwoordt Kirsten: “We kijken niet alleen naar de trends in de markt, maar luisteren ook naar onze klanten. Zij weten waar behoefte aan is en kennen hun klanten beter dan wij. We staan daarom absoluut open voor hun feedback en ideeën. We ontwerpen alles zelf, waardoor onze klanten ook dicht op het vuur zitten.” Het BAS-concept Doordat de collectie van BBIG uitgebreid en veelzijdig is, heeft de opticien veel keuzemogelijkheden. Om optimaal te kunnen profiteren van het veelzijdige assortiment, heeft het bedrijf het BAS Concept geïntroduceerd. Maarten: “Om de doorverkoop te stimuleren, wilden we onze klanten de mogelijkheid geven om modellen om te ruilen en mede daardoor is het idee voor het BAS Concept ontstaan. Het BAS Concept staat voor Basic Affordable Stock. Dankzij dit concept heeft de opticien altijd een actuele basisvoorraad kinderbrillen beschikbaar. De opticien ontvangt een assortiment van 48 BBIG-monturen naar keuze, die hij of zij voor een aanzienlijk lagere prijs dan de reguliere prijs inkoopt. Verkochte monturen vullen we weer aan, zodat er altijd 48 brillen op voorraad zijn. Op elk gewenst moment kan de opticien ieder montuur omruilen. Bovendien hanteren we een staffelkorting, wat betekent dat de inkoopprijs afneemt naarmate er meer wordt verkocht.” De visie blijft onveranderd Met het BAS Concept laat BBIG zien dat ze meedenken met de opticien en hen willen ondersteunen waar nodig. Deze visie blijft onveranderd, ook nu Maarten en Kirsten aan het roer staan. "BBIG is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een betrouwbare partner voor zelfstandige opticiens. Die visie zal niet veranderen nu wij aan het roer staan. Wij willen een langdurige samenwerking aangaan, dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven”, vertelt Maarten. De samenwerkingen met de opticiens zijn volgens Kirsten gebaseerd op vertrouwen en het nakomen van afspraken. "Onze voorraad is altijd op orde en onze klantenservice staat klaar om bestellingen op te nemen, vragen te beantwoorden of om eventuele problemen op te lossen. We denken graag mee met onze klanten. Persoonlijke service vormt de basis voor ons bedrijf, met alleen een goede collectie red je het niet meer." Een nieuw avontuur Maarten en Kirsten kijken enorm uit om samen dit nieuwe avontuur aan te gaan en hebben vertrouwen in de toekomst. "De vraag naar kinderbrillen is in de afgelopen jaren steeds verder toegenomen en dat zal ook zo blijven. Steeds meer kinderen zijn bijziend, daar moeten opticiens op inspelen en BBIG ondersteunt hen daarin. Daarnaast geven we met AndNowMe een vervolg aan de doelgroep die de kinderbril is ontgroeid. Kortom, we zien absoluut groeimogelijkheden in de optiekmarkt voor de toekomst." Ook Rob kijkt uit naar zijn nieuwe rol binnen het bedrijf en blikt trots terug op de afgelopen jaren. "Of ik het ga missen? Natuurlijk, ik heb er al die jaren enorm veel tijd, energie en passie in gestoken, maar ik kijk ook uit naar mijn nieuwe, adviserende rol. Ik ben namelijk nog niet helemáál weg. Daarnaast weet ik zeker dat Maarten en Kirsten het bedrijf succesvol zullen voortzetten, dat geeft mij enorm veel voldoening." Meer informatie: BBIG Tel. +31 (0)413 –271470 info@bbig-design.com www.bbig-design.com
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4