De Opticien nr 5 2019

D e O p t i c i e n n r 5 2 0 1 9 21 Wat verder kenmerkend is voor Lafont, is het familiegevoel. Het is een echt familiebedrijf. Iets was je volgens David iedere dag voelt op de werkvloer. “Niemand is een nummer. Iedereen wordt persoonlijk aangesproken en voelt zich betrokken bij het merk. Binnen het bedrijf wordt iedereen als gelijk gezien, wat naar mijn mening erg bijzonder is. Dat maakt het werken voor dit bedrijf erg prettig”, vertelt David trots. INNOVATIE Dat de organisatie veertig jaar bestaat, is volgens David mede te danken aan de innovatiedrang van het merk. Hij legt uit: “De vastberadenheid van Lafont om continu te innoveren op het gebied van kleur en materialen, heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf al veertig jaar succesvol is.” Ook de productie in Frankrijk heeft er volgens David voor gezorgd dat het bedrijf al die jaren succesvol is gebleven. “De collecties worden sinds de oprichting in dezelfde fabriek in Frankrijk in de welgekende regio Jura geproduceerd. Waar veel concurrenten hun productieprocessen gingen verplaatsen naar Azië, deed Lafont dat niet. Wij bleven al die jaren trouw aan de Franse fabriek en dat werpt vandaag de dag nog steeds zijn vruchten af.” COLLECTIES Lafont kent vijf collecties: een collectie voor dames, vintage réédition met nadruk op heren, Issy&là met kleurrijke tussenmaatjes in metaal als kunsstof, een kids collectie en een zonnebrillencollectie. “Lafont is veertig jaar geleden internationaal doorgebroken door de Paris Femme collectie. Later werden daar ook de overige collecties aan toegevoegd, waaronder de Vintage Réédition. Deze collectie toont het DNA van het bedrijf en haalt inspiratie uit vintage stijlen, maar dan wel met eigentijdse twists aan het ontwerp.” LIMITED EDITION & ATELIER COULEURS Om het 40-jarig jubileum te vieren, ontwierp het merk een Limited Edition collectie, bestaande uit drie optische monturen en drie zonnebrillen. “Als we een Limited Edition lanceren, is het normaliter één bril. Vanwege het 40-jarig bestaan lanceren we nu een collectie. Deze collectie is een weerspiegeling van wat Lafont is. De opticiens die ons tijdens deze Silmo editie bezochten hebben dus iets unieks ingekocht en zijn vereerd deze authentieke brillen exclusief in Nederland te kunnen verkopen. Deze brillen worden in beperkt oplage gemaakt en genummerd en niet meer verkocht na de Silmo beurs in Parijs. Wat ook nieuw is, is de Atelier Couleurs collectie. Met deze collectie biedt Lafont de opticiens waarmee ze samenwerken de mogelijkheid om de brillen te personaliseren. “Het Atelier Couleurs bestaat uit tien monturen, die door de opticien gepersonaliseerd kunnen worden. De tien monturen kunnen in tien verschillende kleuren besteld worden en het is ook mogelijk om bijvoorbeeld de naam van de optiekzaak in de veer te verwerken. Met deze collectie bieden we onze klanten een mogelijkheid zich te onderscheiden op de markt.” TOEKOMSTPLANNEN Bij Lafont merken ze dat de zelfstandige opticien meer en meer waardeert wat het merk is en wat het doet. “Dat we een familiebedrijf zijn, zorgt voor stabiliteit. We zijn al veertig jaar een stabiele en betrouwbare speler in de markt en ons doel is uiteraard om dat te blijven. Lafont heeft zich de afgelopen veertig jaar niet laten verloochen door andere ontwerpen of de invloeden van de markt en zal dat in de toekomst ook niet doen. Op naar de volgende veertig jaar!” Meer informatie: GFC Tel. +32 2 726 20 10 gfc@gfc-lafont.co www.lafont.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4