D
E
O
P T I C I E N
N R
6 2 0 1 5
24
B
E D R I J F S N I E U W S
De introductie van Kering Eyewear markeert de eerste
keer in de geschiedenis van de brillenindustrie dat een
bedrijf van luxekleding een eigen brillentak opzet. Het
voordeel hiervan is dat deze bedrijfstak kan profiteren van
de expertise in design, marketing, productie en distributie
van de bestaande merken.
Portefeuille
Kering Eyewear ontwikkelt brillen voor sterke luxemer-
ken zoals Saint Laurent, Alexander McQueen, Stella
McCartney, Bottega Veneta, Boucheron, Pomellato, Puma
en, vanaf 2017, Gucci. Voor Kering Eyewear is het belang-
rijk om de kwaliteit, werkwijze en het imago van deze
merken te behouden bij de brillenlijn. Daarom worden
de brillen in-house en in samenwerking met de creatieve
teams van deze merken ontwikkeld. Bijna het gehele pro-
ces, waaronder ontwerp, marketing, brand management,
verkoop, IT, HR, administratie, distributiemanagement
en planning, is geheel geïntegreerd in het bedrijf. Alleen
productie en transport worden nog uitbesteed.
Roberto Vedovotto
Roberto Vedovotto kwam in november 2013 bij de Kering
Group werken. Voordien was hij CEO bij de Safilo Group
en zag dit bedrijf, mede door zijn herstructureringen, uit-
groeien tot een multinational. Als CEO voor Kering Eyewear is hij momenteel
verantwoordelijk voor de strategie van deze tak.
Wat zijn de plannen rondom de wereldwijde introductie van Kering
Eyewear?
Kering Eyewear benadert de optiekmarkt met een verkoopmodel dat meer
op dat van de mode-industrie lijkt dan men wellicht gewend is in deze bran-
che. We hebben al directe aanwezigheid in negen belangrijke gebieden (VS,
Hong Kong, China, Japan, Singapore, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en
Alpenlanden, Frankrijk en Spanje). Daarnaast hebben we overeenkomsten
gesloten met enkele geselecteerde distributeurs in landen waar we niet direct
aanwezig zijn. De verkoop wordt aangestuurd door de door Kering geleide
winkels terwijl de distributie naar het publiek in handen is van gespecialiseerde
onafhankelijke opticiens.
In juli 2014 introduceerde de Kering Group, eigenaar van vele luxueuze acces-
soire- en kledingmerken, een eigen optiektak, Kering Eyewear. Als onderdeel
van het wereldwijde uitbereidingsplan komt Kering Eyewear nu ook naar
Nederland. Tijd voor een kennismaking met het bedrijf en CEO Roberto
Vedovotto.
Introductie Kering
Eyewear op
Nederlandse markt
CEO Roberto Vedovotto
Het prachtige hoofdkantoor in Padova