D
E
O
P T I C I E N
N R
6 2 0 1 5
52
I
N T E R V I E W
Kinderbrillenleverancier BBIG uit Uden bestaat vijftien jaar. Een echte puber-
leeftijd als we in kindertermen zouden spreken. Maar van pubergedrag is bij
BBIG alles behalve sprake. Het bedrijf heeft zich ruimschoots bewezen als
kinderbrillenspecialist en heeft de kinderbril altijd uiterst serieus genomen.
“Een volwassen, stoere look, alleen dan voor kinderen. Daar staat BBIG voor”,
vertelt Rob Bresser, eigenaar en oprichter van BBIG. Disney- of stripfiguren
komen we dan ook niet tegen bij de kinderbrillenleverancier. “Niet alleen op
het gebied van ontwerp heb ik een volwassen look voor kinderen willen cre-
eren. Ook vind ik dat de pasvorm perfect moet zijn. Daarom werken we met
verschillende maten en bieden we een breed assortiment.”
BBIG is ontstaan uit eigen behoefte. In de optiekzaak die Rob Bresser toen-
tertijd in Nijmegen had, merkte hij de behoefte van klanten naar een mooie
kinderbril. Rob Bresser vertelt: “Ik heb in 1996 de zaak van mijn ouders over-
genomen en een upgrade doorgevoerd qua merken. We hebben een kleinere
selectie gemaakt en gekozen voor de in onze ogen exclusieve merken als Theo,
Anne et Valentin, Alain Mikli en bijvoorbeeld LA Eyeworks. Maar onze klanten
waren ook voor hun kinderen op zoek naar leuke brillen – en die waren er niet.
Daarom ben ik deze tijdens de beurs in Parijs zelf gaan ontwerpen samen met
een fabrikant. Drie maanden later ontving ik de brillen en binnen een maand
waren ze verkocht. Leuk natuurlijk en daarom bestelde ik bij. Ook opticien-
collega’s belden met de vraag of ik hen ook niet een paar kinderbrillen kon
leveren. In eerste instantie wilde ik dit helemaal niet, omdat ik de brillen echt
had ontworpen voor mijn eigen zaak. Na meerdere verzoeken ging ik er echter
toch anders en serieuzer over nadenken. BBIG was geboren!”
“Ik ben langzaam begonnen met de doelstelling om alleen in Nederland actief
te zijn. Al snel werd dit bijgesteld naar België en voor ik het wist stond ik het-
zelfde jaar nog in Parijs op de beurs met de collectie. Ik kende een droomstart!”
In welke behoefte wist je precies te voorzien?
“Het stoere brilletje in een volwassen look. De bril in de volwassen sfeer
houden vind ik nog steeds het allerbelangrijkste. Ik kijk ontzettend goed wat
de volwassen brillen doen. Ik maak mij helemaal niet druk om een Popeye- of
Sesamstraatfiguur. Het is een kinderbril, maar ik werk niet anders dan iemand
die volwassenen brillen maakt. Het zwaartepunt zit hem in de pasvorm. Je ziet
tegenwoordig dat veel merken er kinderbrillen ‘bij’ gaan maken. Ze komen dan
met een paar aardige modellen, maar leveren deze niet in verschillende maten
en verkijken zich op het feit dat kinderbrillen sneller stuk gaan. De resultaten
blijken tegen te vallen en dan zie je de kindercollectie weer uit het portfolio
verdwijnen. De kinderbril is bij BBIG juist de corebusiness!”
“Daarnaast zij we erg succesvol gebleken met ons unieke Box-systeem - waar-
van we er ongeveer 500 hebben uitstaan. Dat zijn in totaal 25.000 brillen. Hier
in Uden hebben we hetzelfde aantal op voorraad liggen, daardoor kunnen we
altijd wel ergens een model vandaan toveren en snel leveren. Bovendien heb-
ben we van elk model verschillende varianten in alle maten en kleuren, zodat
de klant voldoende keuze heeft.”
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen geweest in kinderbrillenland?
“Dat meerdere partijen zijn opgestaan met de gedachten om volwassen bril-
len voor kinderen te maken. Er is duidelijk een trend gezet. Niet alleen door
mij, maar het is wel deels door ons aangestuurd. BBIG heeft een juiste balans