De Opticien nr6 online

D e O p t i c i e n n r 6 2 0 1 8 63 D e d a m e s v a n d e b i n n e n d i e n s t Laten we het eens hebben over klanten in het algemeen. U krijgt ze dagelijks in de winkel en de meeste mensen zijn gewoon leuke aardige mensen. Tenminste, dat nemen wij aan. Maar wij kunnen ons ook voorstellen dat er zo nu en dan iemand bij u binnenloopt die, laten we zeggen, niet helemaal op dezelfde golflengte zit als u op dat moment. Dat kan zijn omdat u niet zo’n vrolijke bui hebt omdat u op de fiets in de regen op weg naar de zaak vanmorgen halverwege een lekke band kreeg terwijl de binnenstormende klant net ruzie met zijn vrouw heeft gehad. Op zo’n moment klikt het even niet. Vooral niet als die klant vorige week ook nog eens een bril van 1.000 Euro heeft gekocht waar nu een schroefje uit is. Achter ons bureau WIJ HEBBEN EEN DUBBELTJESPOT! EERDER MELDDE WIJ U AL DAT WE EEN SNOEPPOT HEBBEN. DIE IS ER NOG STEEDS EN AANVULLINGEN BLIJVEN WELKOM. MAAR NU HEBBEN WE DUS OOK EEN DUBBELTJESPOT. DAT BEHOEFT WEL ENIGE TOELICHTING. WE BEGINNEN BIJ HET BEGIN. NET ALS U HEBBEN WIJ TE MAKEN MET KLANTEN. U MET CONSUMENTEN EN WIJ MET OPTICIENS. Tja… U doet niets aan de ruzie tussen de klant en zijn vrouw en hij heeft uw lekke band niet geplakt. Zelfs het snel geplaatste gratis schroefje verandert de sfeer niet in feeststemming. Als de klant weg is, is er nu een dikke kans dat u wel eens een lelijk woordje gebruikt als u over hem praat met uw collega’s. Toch…? Nou, dat hebben wij nu ook. Soms, een enkele keer, is de stemming bij een van ons niet optimaal. En dan belt er iemand die een klacht(je) heeft en meldt dat op een niet al te vriendelijke manier. Na het telefoontje en het oplossen van de klacht, willen wij zo nu en dan (echt zelden hoor!) wel eens iets minder complimenteus over de beller door het kantoor roepen. (Het gaat niet over u hoor, want u heeft nooit een klacht en al helemaal nooit een slechte bui…) Wij proberen vanaf heden die pot zo leeg mogelijk te houden. Maar mocht u eind volgend jaar een melding op ons antwoordapparaat te horen krijgen waar gemeld wordt dat we met de hele zaak een weekje naar Toscane zijn, dan kunt u zich afvragen hoe dat zo is gekomen… Nu kan dit hele verhaal best als “grappig” worden gezien, maar er zit natuurlijk wel een belangrijke boodschap in. Ook voor u op de zaak. Het is in onze branche (maar waarschijnlijk in elke branche) van levensbelang dat de relatie tussen klant en leverancier optimaal is. Vooral als je producten verkoopt die (veel) duurder zijn dan de min of meer soortgelijke producten van prijsvechters. In zo’n omgeving zult u ook wel gedwongen zijn om “van de klant te houden”. En zo’n dubbeltjespot kan daarbij helpen. Het drukt u en uw collega’s telkens met de neus op de feiten als u niet positief praat en denkt over degene die uw salaris betaalt. Zo’n situatie is nooit positief en verpest de sfeer toch een beetje. In het regelmatige overleg met de binnen- en buitendienst kwam dat onlangs ter sprake. Gezamenlijk vonden we eigenlijk dat we die uitingen (die soms ook wel eens opluchten) beter niet kunnen spuien. Uiteindelijk is het de klant die ons salaris betaalt. Dat geldt zowel voor u als voor ons! Daarom hebben we besloten dat soort negatieve reacties voortaan binnen te houden. En als het er toch een keer uitfloept, dan kost dat een dubbeltje en die moet openbaar in de dubbeltjespot gedaan worden. Voor de mensen van de buitendienst en directie geldt een “boete” van een Euro in voorkomende gevallen. Wij hopen u eind volgend jaar te kunnen melden dat we op een vrijdagmiddag allemaal hebben genoten van een waterijsje, betaald uit de dubbeltjespot. Met vriendelijke groet van Ilse, Alana en Femke

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4