De Opticien nr6 online

D e O p t i c i e n n r 6 2 0 1 8 69 Uw inkomen na pensionering kan bestaan uit vier pijlers: AOW, pensioen opgebouwd tijdens loondienst, lijfrente/kapitaal bij verze- keraar/bank of eigen spaargelden/vermogen. Uw te verwachten inkomen uit de eerste twee pijlers kunt u eenvoudig zien op mijnou- derdomspensioen.nl . Van de verzekeringsmaatschappij krijgt u jaarlijks een overzicht van uw opgebouwde kapitaal. Als ondernemer bouwt u waarschijnlijk het grootste deel van uw benodigde vermogen voor uw ‘oude dag’ op de vierde pijler. U verwacht immers bij verkoop van uw onderneming vermogen over te houden, waarvan u kunt leven. Het is dan ook van het grootste belang om van die verkoopopbrengst netto zo veel mogelijk over te houden. U moet het dus ook fiscaal goed gaan voorbereiden. Weet u hoeveel u gaat overhouden als u uw onderneming verkoopt na belastingen? En weet u hoeveel geld u per maand nodig hebt om van te leven na pensionering? Met het antwoord op deze twee vragen kunt u bepalen wanneer u kunt stoppen. Algemene regel is dat u zeker voor uw veertigste moet starten met sparen voor uw oude dag en daarna elke vijf jaar in kaart moet brengen of u nog op koers ligt. Duidelijk is dat hoe eerder u begint hoe meer tijd u heeft om het benodigde vermogen bij elkaar te vergaren. Zo niet, dan is het nu de hoogste tijd voor een alternatief plan. Om gebruik te maken van fiscale gunstige regelingen bij verkoop, zult u dit proces zeker vier jaar van te voren in gang moeten gaan zetten. Zijn er concrete vragen op dit gebied, dan kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen hierover. IK HOOR REGELMATIG DAT IK OP TIJD MOET BEGINNEN MET HET REGELEN VAN MIJN ‘OUDE DAG’. KUNT U DAAR EEN CONCREET ANTWOORD OP GEVEN EN TERMIJNEN BIJ NOEMEN? Nee niet persé. Een verbouwing of interieuraanpassing is geen garantie voor een verhoogde omzet. Maar een goed passend interieur is één van de 20 factoren waarom een retail-onderneming (B2C) onderscheidend, motiverend en stimulerend kán zijn. En dat kan wel degelijk van invloed zijn voor een aankoopbesluit. Waarom is het ene interieur ná 5 jaar al achterhaald en een ander ná 20 jaar nog mooi én verkoopondersteunend? Ten eerste is er een verschil tussen interieur en inrichting, architectuur en styling, sfeer-maken en functie. “Mooi” en lelijk, volgens de “trend” -mééliften en een eigen identiteit neerzetten, en zo kan ik nog even doorgaan... Voor een zelfstandige opticien, in het huidige detailhandel-klimaat is het zéker, gezien het huidige consumentengedrag (ze moeten wél jouw voordeurdrempel overstappen!), belangrijk om goed en actueel interieur te hebben. Dus kijk er eens door ‘andere’ ogen naar en bedenk wat u nog kan actualiseren en verbeteren. Vaak is een deelaanpassing al voldoende. Een onafhankelijk interieurarchitect (is géén interieurbouwer) kan u helpen met een vrijblijvende screening van uw interieur, advies over de mogelijkheden, en niet te vergeten het goed toepassen van uw realistisch budget. Zorg dat uw winkel toekomstbestendig is, qua winkelbeleving, dat hoeft echt niet een gehele verbouwing te zijn, soms zijn aanpassingen in kleur en licht (óók al zo’n beladen onderwerp) al voldoende maar blijf veranderen en laat zien aan consumenten, uw klanten, dat U gelooft in de toekomst, én individualiteit. Optiekinterieur wordt steeds meer “Medisch en Modisch op visite zijn” Maak gebruik van de aanbieding van OPTIEKadviseurs®, voor een snelle en effectieve QuickScan van uw verkoopinstrument, want dát blijft interieur tenslotte wel. Wij komen graag bij u in de winkel voor een onafhankelijk advies. JOS, GA IK MEER BRILLEN VERKOPEN ALS IK IETS AAN MIJN INTERIEUR DOE? DEZE VRAAG WORDT MIJ ALS ONAFHANKELIJK OPTIEKADVISEUR WELEENS GESTELD. JACQUELINE VAN EEKELEN – COUNTUS-SERES Mr. Jacqueline van Eekelen heeft als jurist en fiscalist, jarenlange ervaring met het adviseren van ondernemers bij bedrijfsoverdrachten, werkgeverszaken, huurkwesties en contractvraagstukken. JOS BAIJENS Jos is met zijn Bureau Baijens (interieurarchitecten en ontwer- pers) al meer dan 25 jaar expert op het gebied van interieurcom- municatie voor optiekwinkels. Bij Bureau Baijens staat onafhanke- lijkheid voorop.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4