De Opticien nr6-2022 Online

DE OPTICIEN NR 6 2022 10 INTERVIEW SEIKO PREMIUM DESIGNS EN KLEURPROGRAMMA ACTIVEREN NIEUWE DOELGROEPEN FRANK TIESMA IS SINDS MAART 2020 VERANTWOORDELIJK VOOR SEIKO OP DE NEDERLANDSE MARKT. OM HEM - EN NATUURLIJK SEIKO - NOG BETER TE LEREN KENNEN SPREKEN WE MET FRANK AF VOOR EEN INTERVIEW. IN ZIJN THUISSTAD UTRECHT VERTELT HIJ ONS UITGEBREID OVER ZIJN MOOIE UITDAGING OM SEIKO OP DE NEDERLANDSE OPTIEKKAART TE ZETTEN. “MEERWAARDE BIEDEN VOOR DE WINKEL, DAAR LIGT DE KRACHT VAN SEIKO.” Frank Tiesma is opgeleid tot optometrist en al vele jaren werkzaam binnen de optiekbranche. Toch willen we hem graag beter leren kennen en daarom vragen we hem eerst naar zijn achtergrond: “Ik ben de opleiding optometrie gaan volgen, omdat ik altijd dacht dat ik iets technisch moest gaan doen. Mijn moeder vond dat ik de zorg in moest. Dus de keuze was snel gemaakt”, vertelt Frank lachend. “Ik ben stage gaan lopen in het ziekenhuis en werd daar ook geconfronteerd met alle ellende die het ziekenhuis met zich meebrengt. Dat paste gewoon niet helemaal bij mij. Ik heb toen tien jaar met veel plezier in de winkel in Utrecht gestaan. Bij Hall of Frames heb ik veel mogen leren. Ik kreeg vervolgens een aanbod om als ‘technical coach’ aan de slag te gaan bij een glasleverancier, om meer te vertellen over de apparatuur. Vanwege een burn-out bij een collega kreeg ik daar een dubbelrol en pakte ik ook de sales op. Dat beviel mij ontzettend goed en vanuit deze functie kreeg ik een aanbod van Seiko om dit vanaf scratch op te zetten op de Nederlandse markt. Een onwijs leuk aanbod waar ik absoluut geen nee op kon zeggen. Het was voor mij een hele mooie stap om mijn kennis die ik heb opgedaan uit te breiden en toe te passen, maar ook veel meer te leren over marketing en branding. Ik merk dat ik het product helemaal omarm, omdat ik oprecht fan van Seiko ben. Juist door haar toegevoegde waarde.” “Ik ben in maart 2020 gestart. Twee weken voor de corona-pandemie echt losbarstte. Seiko was natuurlijk wel bekend in Nederland. Hoya is in 2014 eigenaar geworden van het label Seiko. In deze jaren stond Seiko in de markt als een budget merk. Het idee daarachter was om met relatief goedkope glazen een groot marktaandeel te verkrijgen, om vervolgens up te graden naar meer premium glazen. In Nederland werkte dat niet. In 2017 hebben ze daarom de stekker eruit getrokken voor de Nederlandse markt. Seiko is eigenlijk een premium merk dat simpelweg meer verdient. Seiko is drie jaar niet op de Nederlandse markt aanwezig geweest. En nu is het terug met een strategie die helemaal bij het merk Seiko past en hoort. HOE IS HET DE AFGELOPEN TWEE JAAR GEGAAN? “Goed, juist omdat Seiko nu in de markt wordt gezet zoals het bedoeld is. We hebben ervoor gekozen om de bestaande Hoya accounts die geen Seiko deden te informeren over de meerwaarde die Seiko te bieden heeft. Seiko excelleert in het kleurprogramma. Daarin kunnen wij een hele mooie aanvulling zijn. Er zijn een aantal winkels meteen ingestapt, vanwege het enthousiasme over ons kleurprogramma en de mogelijkheden die dit biedt, naast uiteraard het hele mooie en volwaardige glasprogramma. We willen graag die speler zijn die meerwaarde biedt en de winkel beter maakt. Een bruin getint glas is plat gezegd een bruin getint glas. Maar het gaat erom welke aanbod je hebt en wat dat kan betekenen voor je klanten. Wil je die nieuwe doelgroep aanspreken die het getinte glas omarmt, dan zijn wij wel de partij waarmee dit kan.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4