De Opticien nr6-2022 Online

DE OPTICIEN NR 6 2022 45 de opticien om zijn lokale markt beter te begrijpen. Zo kunnen ze nog betere keuzes maken.” Die hulp valt in de smaak. “Je kan nu eenmaal niet alles zelf doen”, getuigt de zaakvoerder van Van Leeuwen Opticiens die al verschillende acties probeerde. “Enkele jaren geleden merkten we dat online aanwezigheid een must werd. Boks dan maar eens op tegen de grote jongens met een kleine webshop... Het levert een stuk meer op om je te laten bijstaan door experten, zoals LensOnline.” Het grootste pluspunt van zo'n samenwerking tussen experts, is dat je meer bezig kunt zijn met je klant. “Dat is waar de consument vandaag naar op zoek is”, zegt Van Leeuwen. “Ze willen service, gemak en expertise. De basisinformatie vinden ze toch online. De klant is steeds meer geïnformeerd en dan kun je als opticien enkel meerwaarde bieden dankzij je expertenrol en door echt tijd te maken. Dus: schoenmaker, blijf bij je leest.” Bert stemt in. “Als vakman moet je geen tijd verspillen aan pakjes inpakken en naar de post brengen. Laat dat maar aan ons over.” HYBRIDE MODEL IS SLEUTEL TOT KLANTENLOYALITEIT LensOnline werkt met een uniek samenwerkingsmodel. Elke nieuwe online LensOnline-klant levert via commissie extra inkomsten op voor de opticien-partner in de regio van die klant. “Wij beantwoorden online wensen, maar voor persoonlijk advies en oogzorg verwijzen we ze door naar onze lokale partner”, zegt Bert Boon. Dat unieke partnerschap zorgt ervoor dat opticiens als Jan en Bart steeds meer tevreden klanten kunnen helpen. “Eén plus één is drie. De klant wil zelf kiezen wanneer hij online bestelt, en wanneer hij liever een mens spreekt. Hoe digitaal de wereld ook wordt, dat laatste kun je niet uitsluiten”, aldus Vervaet die zijn klanten de keuze vrijlaat. “Ik vertel zelfs proactief wanneer er een online actie aankomt en klanten geld kunnen besparen. Dat is misschien iets minder marge voor mij, maar op de lange termijn levert een tevreden klant veel meer op.” Dat probeert Lianne ook aan partners mee te geven. “Er heerst vaak angst voor margeverlies, maar je moet juist iets extra doen voor je klanten. Het zou jammer zijn mocht je klant geen gebruik maken van de lopende acties. Uit voorgaande promoties weten we dat de tevredenheid stijgt én ze het ook nog eens doorvertellen aan hun omgeving. Het potentieel is dus groot.” De groep is het er unaniem over eens dat je er altijd moet zijn als de klant je nodig heeft. Dat is de sleutel tot loyaliteit. “En dat kunnen we niet alleen”, zegt Jan. “Door samen te werken met een groot online platform als LensOnline wordt de klant eigenlijk langs twee kanten bediend: hij kan mij bellen met een vraag, of contact opnemen met LensOnline’s customer service. Beide partijen hebben inzicht in de volledige bestelgeschiedenis en kunnen op die manier de klant bijstaan. Zo is hulp altijd gegarandeerd.” Zelf partner worden of wens je meer informatie? Neem dan contact op met Joël Scholing +31 622282456, joel@lensonline.nl Esther en Jan Bart

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4