De Opticien nr 6-2023 Online

DE OPTICIEN NR 6 2023 31 Sindsdien heeft het merk voortdurend evoluties doorgemaakt en is het ook in Nederland een gevestigde naam geworden. Hoewel de voortdurende ontwikkeling gepaard ging met steeds vernieuwende en innovatieve collecties, een positieve ontwikkeling op zich, leidde dat ook tot minder overzicht. De collectie werd namelijk zo uitgebreid en divers, dat het voor klanten soms lastig is om duidelijk aan te geven waar het merk voor staat. Onze klanten, en uiteindelijk dus ook de consumenten, liepen hier steeds vaker tegenaan. Daarom zijn we kritisch naar de collectie en merkpositionering gaan kijken.” Segmentatie LOOK Wilco en eigenaar Mark concludeerden dat het assortiment volledig was en dat ze niets wilden veranderen aan die veelzijdigheid. Echter, ze waren van mening dat de positionering aangepast moest worden. Dit leidde tot de segmentatie van LOOK, waarbij de collectie werd opgesplitst in vier subcollecties. “Door deze onderverdeling krijgt elk submerk een eigen verhaal en kan beter worden toegelicht waar het voor staat en op welke doelgroep de collectie zich focust.” De vier subcollecties zijn LOOK ICON, LOOK TECH, LOOK COLOR en LOOK DESIGN, en vanaf volgend jaar wordt daar ook LOOK SUN aan toegevoegd. Op de vraag hoe deze segmentatie tot stand kwam, legt Wilco uit: “Toen we de collectie analyseerden, konden we al snel deze indeling maken. We hebben kleurrijke modellen, technische modellen, opvallende modellen, en daarnaast enkele tijdloze klassiekers die nooit uit het assortiment verdwijnen. En zo hadden we de basis voor de vier segmenten al gelegd”, glimlacht Wilco. “Dit concept hebben we besproken met het hoofdkantoor in Italië, en ook zij waren direct enthousiast, waardoor ze besloten deze segmentatie ook in Italië te implementeren. Dat spreekt natuurlijk boekdelen; het feit dat ze ons het vertrouwen en de vrijheid geven om niet alleen invloed uit te oefenen op de collecties, maar ook op dit gebied, is te danken aan onze langdurige samenwerking, waar we natuurlijk buitengewoon trots op zijn.” LOOK ICON: Gevraagd naar het verhaal achter de eerste lijn, LOOK ICON, legt Wilco uit: “De LOOK ICON-collectie omvat modellen waarmee LOOK, maar ook Brilmode by Osinga, groot is geworden in de afgelopen dertig jaar. De collectie kenmerkt zich door monturen met de kenmerkende LOOK-signatuur. Hierbij kun je natuurlijk denken aan de wereldberoemde klassieker LOOK 535, het kleine ovale brilletje dat tijdens een van de eerste beurzen waaraan Brilmode by Osinga deelnam werd geïntroduceerd. Tot op de dag van vandaag blijft dit model ontzettend populair.” LOOK COLOR: Deze subcollectie staat, zoals de naam al suggereert, symbool voor kleur, levenslust en vrolijkheid. “In deze subcollectie ontdek je prachtige kleuren, patronen en vormen. De lijn omvat levendige metalen frames, evenals monturen van acetaat en combinaties van metaal en acetaat, voor zowel dames als heren.” LOOK TECH: De LOOK TECH-collectie omvat technische monturen vervaardigd uit hoogwaardige materialen zoals NIL/titanium en light-tec veren. “Bij deze verfijnde brilmonturen wordt onder andere gebruikgemaakt van ultralichte metaalsoorten zoals titanium. Deze subcollectie spreekt vooral de liefhebbers aan van technische hoogstandjes.” LOOK DESIGN: Voor de LOOK DESIGN-collectie hebben de ontwerpers één instructie, of beter gezegd, geen instructie, gekregen. “We hebben tegen de Italiaanse designers gezegd: laat je creativiteit de vrije loop, en zo is deze collectie ontstaan. Ze hebben ons absoluut niet teleurgesteld”, glimlacht Wilco. Nieuw: LOOK SUN Eveneens heeft LOOK onlangs een nieuwe zonnebrillencollectie geïntroduceerd, waar het team van Brilmode by Osinga nauw bij betrokken is geweest. “Deze collectie bestaat uit draagbare, maar tegelijkertijd unieke modellen van zowel acetaat als metaal. Het zijn prachtige modische Italiaanse zonnebrillen van top kwaliteit.” Met de toevoeging van de zonnebrillenlijn is het assortiment van LOOK echt compleet. “Naast LOOK en LOOK SUN, hebben we natuurlijk ook LOOKKINO, onze kinderbrillenlijn. Deze lijn is vanaf nu verkrijgbaar met een prachtige flexveer mechanisme wat, indien nodig, makkelijk kan worden vervangen. Daarnaast is LOOK@ME onze midsize collectie die breed inzetbaar is. Deze tussenmaatjes zijn geschikt voor mensen met een smal gezicht en/of pd. Kortom, we kunnen echt iedereen voorzien van een bril.” INVU Wilco benadrukt dat naast de focus op segmentatie, in het afgelopen jaar ook veel aandacht is besteed aan andere merken binnen het portfolio, waaronder INVU. “Met INVU, onderdeel van de Swiss Eyewear Group, hebben we een zeer toegankelijke en bovendien uiterst succesvolle lijn zonnebrillen aan ons assortiment toegevoegd. Waaraan dit succes te danken is? Onder andere door de ultragepolariseerde lenzen voor maximale bescherming en kijkcomfort. De combinatie van kwaliteit en een betaalbare prijs maakt het tot een succesvol zonnebrillenmerk.” Coolours Een ander merk waar het afgelopen jaar veel tijd en aandacht aan is besteed, is het Franse merk Coolours. “Dit merk biedt kleurrijke collecties, die zich eveneens onderscheiden door een toegankelijke prijs. Het merk biedt zowel een basiscollectie als een limited edition-lijn. Dit jaar hebben we het fundament gelegd, en volgend jaar willen we de positie van het merk in Nederland verder uitbreiden.” Kortom, genoeg ontwikkelingen bij Brilmode by Osinga in het afgelopen jaar. “Het was een druk, maar bovenal positief jaar voor ons. Ik ben van mening dat we een prachtig merkenportfolio hebben met een duidelijke positionering van onze merken. We kijken er enorm naar uit om met alle nieuwe collecties bij onze klanten langs te gaan, maar nodigen hen natuurlijk ook van harte uit om een bezoekje te brengen aan ons nieuwe pand. Iedereen is van harte welkom!” Meer informatie: Brilmode by Osinga, tel. +31 (0)33 4948962, www.brilmode.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4