De Opticien nr 6-2023 Online

DE OPTICIEN NR 6 2023 52 EVENT “SAMEN STERKER WORDEN ALS LOKALE HELDEN, DÁT IS ONS DOEL” Kort geleden heeft Oogwereld haar traditionele najaarsevenementen georganiseerd voor alle medewerkers, één in Eindhoven en één in Zwolle. Er waren workshops over lenzen en oogzorg, een monturenmarkt met meer dan dertig merken en natuurlijk een gezellige borrel en een uitgebreid koud en warm buffet voor de collega’s en alle aanwezige leveranciers. Tijdens de opening beschreef CEO Julius Remarque de rol van de winkelteams in de aangesloten bedrijven: “Samen met de oud-eigenaar zorgen jullie voor de zaak. Bij Oogwereld willen we daarom de beste opticiens en andere oogzorgspecialisten, mensen met persoonlijkheid die de reputatie van de lokale held voortzetten. Elke winkel heeft zijn eigen DNA en dat moet vooral zo blijven. Het voordeel van deel uitmaken van een groep is dat je er niet alleen voor staat, dat je elkaar kan helpen en van elkaar kunt leren. Daarnaast mag je van de centrale mensen verwachten dat zij de beste en modernste oplossingen bieden op het gebied van marketing, omni-channel en personeelsondersteuning”, aldus Julius. Elke winkel kiest zelf zijn assortiment De evenementen begonnen met inkoopworkshops voor de inkoopcoördinatoren van de Oogwereld-winkels. Tientallen monturenleveranciers die samenwerken met Oogwereld gaven korte presentaties over de bijzonderheden van hun merk(en), waarna de inkoopcoördinatoren in een ontspannen sfeer de collecties konden bekijken bij de verschillende stands. Volgens Productmanager Anita Bours werkt Oogwereld samen met bijna alle gerenommeerde optiekmerken en daarnaast met de leveranciers van een serie bekende modemerken. “We kijken steeds rond om de belangrijkste, maar ook onderscheidende merken te kunnen aanbieden. Vervolgens is het aan de inkoopcoördinator en het winkelteam om te bepalen welke merken en collecties zij in hun optiekzaak willen voeren. Zij kennen hun eigen winkel, klanten en potentiële doelgroep het beste. Iedere optiekzaak en iedere ondernemer is uniek en die unieke identiteit willen wij waarborgen. Daar hoort naar ons idee ook een onderscheidend assortiment bij”, aldus Anita. Iedere winkel in zijn eigen kracht Later in de middag werden alle andere medewerkers van Oogwereld verwelkomd. Een spreker die uiteraard niet mocht ontbreken, was CEO Julius Remarque, die in zijn toespraak de waarde van de lokale helden benadrukte. “Veel ondernemers die hun optiek- of audiopraktijk verkopen, beschouwen hun zaak als hun ‘kindje’. Net zoals ouders alles over hebben voor hun kinderen, geldt dit ook voor ondernemers met betrekking tot hun zaak. Maar er komt een moment waarop ze besluiten om meer tijd te nemen voor andere bezigheden en hun bedrijf overdoen. Deze beslissing is niet eenvoudig, omdat ze hun ‘kindje’ achterlaten. Het is onze verantwoordelijkheid om deze ‘kindjes’ een warm thuis te bieden én een toekomstperspectief. Daarom streven we ernaar om elke individuele zaak in zijn eigen kracht te zetten, zodat deze de lokale held blijft.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4