Fietszaken nr1-2023 Online

FIETSZAKEN NR 1 2023 27 worden gekenmerkt door de subtiele elektrische aandrijving, waardoor ze qua uiterlijk niet direct te onderscheiden zijn van normale stadsfietsen. “Klanten hebben vaak niet eens door dat het een e-bike is. Dat is het mooiste compliment dat we kunnen krijgen. We streven naar een minimalistisch design dat hand in hand gaat met betaalbaarheid, zodat de fietsen aantrekkelijk zijn voor een breed publiek. Vooral vrouwen gaan voor een WATT-fiets vanwege de uitstraling. Daar richten we ons dan ook specifiek op.” WATT verkoopt eerst alleen fietsen via een webshop. Maar Nomden komt er al gauw achter dat een fiets zonder service geen complete fiets is. “Eerst leverden we service in samenwerking met een bedrijf dat voor ons naar de klant ging voor reparaties. Dat kan in Nederland, maar over de grens wordt het lastiger. Ik zag in dat we een dealernetwerk nodig hadden. Voor ons was dat essentieel om te kunnen groeien. We begonnen daarmee in 2020, waarbij ik twaalf verkooppunten in Nederland wilde, zodat WATT exclusief bleef. Maar toen ik de voordelen van een dealernetwerk ondervond, zijn we naar zeventig dealers gegaan. Dat is landelijk dekkend en zo blijft het alsnog exclusief.” Inmiddels heeft WATT ongeveer 180 dealers door heel Europa. Nomden kiest de fietszaken zorgvuldig uit. Hij focust zich niet op de ‘traditionele’ winkels, maar zoekt dealers die meer gericht zijn op de jongere generatie en een moderne, aantrekkelijke winkelinrichting hebben. “We zoeken ze gewoon op via Google, gooien een paar fietsen in een busje en reizen heel Europa door om langs te gaan bij de fietszaken. Eerst deed ik dat zelf, maar nu hebben we daar een commercieel manager voor. Daarom groeien we zo hard in Europa. Dealers profiteren ervan dat we klanten met onze marketing naar hun fietszaak sturen voor een proefrit. Bovendien sturen we niet aan op een grote voorraad. De dealer bepaalt altijd zelf hoeveel fietsen worden afgenomen.” Kenmerkend balhoofd Terwijl we Nomden spreken in zijn showroom in Breda, springt hij op van zijn stoel om een frame van een WATT-fiets van dichtbij te laten zien. “Batterij, controller, motor, oplaadpunt en that’s it. Zo simpel is het. Het brede balhoofd kenmerkt onze fietsen. Dat is er nu nog, zodat de batterij eruit gehaald kan worden voor onderhoud. Bij de nieuwe modellen die volgend jaar uitkomen is de batterij uitneembaar, waardoor het brede balhoofd niet meer nodig is. Toch laten we dat intact, omdat dat de fietsen kenmerkt. Ook zie je ons logo terug in het balhoofd, als je goed kijkt.” Als Nomden in de toekomst kijkt, besluit hij als volgt: “We gaan richting steden waar minder auto’s rijden. Dat is al aan de gang en dat wordt alleen maar meer. Kijk naar Parijs. Die stad is echt vrolijker dan een paar jaar geleden. Meer groen, minder auto’s, meer mensen aan de wandel en op de fiets. In Nederland gaat dat al heel goed, het buitenland heeft daar wat langer voor nodig. Daarom zijn steden als Parijs interessant voor ons. Door corona hebben we twee lastige jaren achter de rug, maar ik verheug me op de tijd die eraan komt. We willen groeien van 180 naar ongeveer 800 dealers. Voor WATT Mobility is dat een mooi en realistisch doel voor de komende vijf jaar.” Meer informatie: WATT Mobility Tel. +31 (0)6 3359 3359 info@m.wattfietsen.nl www.wattfietsen.nl Oprichter Frans Nomden op de California DE DEALER BEPAALT ALTIJD ZELF HOEVEEL FIETSEN WORDEN AFGENOMEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4