Fietszaken nr1-2023 Online

FIETSZAKEN NR 1 2023 49 “TREK JE EIGEN PLAN, LAAT JE NIET GEK MAKEN DOOR LEVERANCIERS EN ZORG VOOR BINDING MET JE KLANTEN” Na al die jaren is De Kock Tweewielers nog altijd een familiebedrijf. Momenteel runt Eric de zaak en ondersteunen dochter Jessica en neef Peter hem. Advies, kwaliteit en service – de woorden die op het logo staan – staan daarbij voorop. “Met z’n drieën houden we de zaak draaiende. Iedereen is van alle markten thuis. We helpen elkaar overal mee. Je moet het samen doen, zonder eenlingen in je bedrijf. Alleen dan kun je succesvol zijn, vind ik.” Zaak overnemen Een stukje verderop in de werkplaats staat de 21-jarige Jessica aan een fiets te sleutelen: “Ik ben er nog niet over uit of ik de zaak van mijn vader wil overnemen”, vertelt ze. “Veel klanten vragen ernaar, maar ik weet het echt niet. Ik werk hier nu drie jaar – en daarvoor ook al als hulp – en heb een opleiding in de tweewielertechniek afgerond. Momenteel doe ik een opleiding tot retailspecialist. Het zou dus wel kunnen. Mijn vriend zit ook in de fietsen. Misschien gaan we samen wat doen. Ik zie het allemaal wel.” Eric: “Ik zou het natuurlijk mooi vinden als ze mij opvolgt, maar ze moet er zelf volledig achterstaan. Ik ga haar niks opleggen. Het moet echt uit haar komen.” Hoe dan ook: dit jaar is het feest bij De Kock Tweewielers. “Doordat we de foto’s op de muur hebben geplaatst, maken veel klanten een opmerking over het jubileum”, zegt Eric. “Vaak krijgen we te horen dat niet alleen zij al heel lang bij ons komen, maar ook hun ouders. Ze groeien echt op met de winkel. Dat is ontzettend leuk om te horen. Met het personeel staat een leuk uitje op de planning om het feest te vieren en voor klanten hebben we een actie bedacht. 100 dagen krijgen ze bij aankoop van een e-bike een gratis verzekering van een jaar. Met een extra slot, een goodiebag en een fles wijn of bier erbij.” Binding De Kock is zich ervan bewust dat het niet niks is, zo’n bijzondere mijlpaal. Aan andere fietszaken, die ook de 100 jaar willen bereiken, geeft hij het volgende mee: “Het is belangrijk om je eigen plan te trekken. Laat je niet gek maken door allerlei leveranciers. En zorg voor binding met je klanten. We maken allemaal wel eens een foutje, maar als dat gebeurt, los het dan zo snel en goed mogelijk op. Je kan zo’n moment gebruiken om de binding met de klant te versterken. Zo doen wij het al 100 jaar. Het zorgt ervoor dat klanten met plezier terugkomen naar de winkel.” Meer informatie: De Kock Tweewielers Tel: +31 (0)164 68 23 66 info@tweewielersdekock.nl www.tweewielersdekock.nl Peter, Jessica en Eric bij de muur met foto's uit 100 jaar De Kock Tweewielers

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4