Fietszaken nr1-2023 Online

50 FIETSZAKEN NR 1 2023 Ik heb me verbaasd over wie er allemaal inspringt op het faillissement van VanMoof. Bij Amslod kun je je VanMooffiets inruilen, bijvoorbeeld. Ik denk dat ze niet per se willen helpen, maar vooral hun eigen naamsbekendheid willen verbeteren. Wat ik al helemaal erg vind, is dat alle media doen alsof de Koninklijke Gazelle en Accell tegelijkertijd zijn omgevallen. Die mediamensen denken allemaal dat VanMoof de heilige graal was. Alleen maar omdat ze er waarschijnlijk zelf op rijden. De naam VanMoof was groot, maar de manier van verkopen niet echt. Met fatbikes gaat volgens mij hetzelfde gebeuren. Dat is nu een hype. Ik noem dat fietsen waarop snel stickers worden geplakt. Ali Express-fietsen. Komen allemaal uit China en ze worden vaak opgevoerd. Je kan er als fietsenmaker nu goed geld aan verdienen, maar over twee jaar bestaan veel van die merken niet meer. Dan beginnen de problemen die wij als verkopende partij moeten opknappen. Opvoeren hoor je als gerenommeerde fietsenmaker al helemaal niet te doen. Ik werk nu 27 jaar voor mezelf. Als het goed is, ga ik daar nog tien tot vijftien jaar mee door. Dan ga ik m’n vingers niet branden aan een hype, waar je een hoop problemen door kan krijgen, omdat je mensen tevreden wil houden en de fietsen moeten blijven rijden. Ik denk dat het grootste deel van de merken overleeft met een systeem van een van de drie grote leveranciers. Het unieke idee van VanMoof was goed, maar ze zijn genekt door hun garantie en service. Als je dat voor jezelf wil houden en unieke onderdelen monteert die alleen jij hebt, haal je het niet als er problemen ontstaan met je fietsen. Het blijft een serviceproduct. Als je een Peugeot koopt en wordt verplicht om bij de Peugeot-dealer te komen voor het onderhoud, terwijl er daar steeds minder van zijn, koop je ook geen Peugeot meer. IK GA M’N VINGERS NIET BRANDEN AAN EEN HYPE, WAAR JE EEN HOOP PROBLEMEN DOOR KAN KRIJGEN Jeroen Hoogduijn is ondernemer bij Hoogduijn Tweewielers en laat in zijn columns zijn licht schijnen op de fietsbranche. Jeroen Hoogduijn COLUMN VanMoof wilde het zonder dealers doen, maar dat lukte niet. Er zijn meer merken met een eigen systeem die het niet halen, denk ik. Vroeger had je de Gazelle Innergy, de Trek BionX en Multicycle. Die hebben het ook niet gered. Ze worden uiteindelijk allemaal ingehaald door Bosch, Shimano en Bafang. PEUGEOT

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4