Fietszaken nr2 2023

FIETSZAKEN NR 2 2023 22 COVERSTORY KNAAP Na het nieuws dat veel verzekeraars de fatbike-verzekering stopzetten, heeft het in 2019 opgerichte Knaap zich ingespannen om zo snel mogelijk weer een verzekeringsoptie te bieden aan Knaap-rijders. In dit kader heeft Knaap gesprekken gevoerd met verschillende verzekeringsmaatschappijen en opsporingsdiensten om een robuust concept te ontwikkelen dat het beste aansluit bij de behoeften van Knaap-rijders. In samenwerking met een vooraanstaande verzekeraar gelooft Knaap een aantrekkelijke polis te hebben ontworpen. “Niemand wilde echt meewerken, maar deze partij wel”, vertelt Cats. “Zij waren een van de eerste grote partijen die stopte met het verzekeren van fatbikes en zijn nu ook weer de eerste die eraan beginnen.” Het nieuwe concept van Knaap is gebaseerd op een geïntegreerd track en trace-systeem dat zowel functionaliteit als een community biedt. De fietsen zijn uitgerust met dit systeem, dat wordt beheerd via een speciale Knaap-app. In deze app kunnen gebruikers bijvoorbeeld een ‘Find My Friend’-functie gebruiken om vrienden toe te voegen en altijd elkaars locatie te kunnen zien. Hierdoor ontstaat een community van fietsers die elkaar kunnen helpen en sociale activiteiten kunnen plannen. Bovendien is er een beveiligingsaspect ingebouwd, waarbij een pushmelding wordt verzonden en het alarm van de fiets afgaat als iemand de fiets aanraakt zonder toestemming. Fris Opsporing vindt 96% van de fietsen terug “Als de fiets wordt gestolen, kan de eigenaar op een knop in de app drukken, waardoor de fiets wordt uitgeschakeld en het systeem niet meer werkt totdat deze is gevonden en bevestigd door Knaap”, gaat Cats verder. “Deze functie heeft ook geïntegreerde samenwerking met opsporingsdienst Fris Opsporing, die toegang krijgt tot het netwerk en zowel GPS als Bluetooth gebruikt om de fiets op te sporen. Zij halen 96% van de fietsen terug en werken goed samen met de politie. De Knaap-fietsen zijn zo ontworpen dat cruciale componenten als de GPS, de controller en de motor aan elkaar gekoppeld zijn, waardoor het bijna niet meer de moeite waard is om de fiets te verkopen als deze gestolen is. Hopelijk zorgen we er daarmee voor dat er minder Knaap-fietsen worden gestolen.” Knaap biedt consumenten verschillende keuzes, variërend van een basisapplicatie met opsporingsfunctie tot een uitgebreidere polis via de verzekeraar voor extra beveiliging tegen diefstal en schade. Het basispakket gaat maximaal tien euro kosten, terwijl de polis rond de twintig euro gaat kosten. Niet alleen de consument plukt de vruchten van deze manier van werken, ook voor dealers is het interessant, zo stelt Cats. “Dealers kunnen onze app – die in samenwerking met hen is opgezet – aanbieden aan klanten en ze krijgen dan een percentage van de verkoop. De laatste maanden werden er 30% minder Knaap-fietsen verkocht en daar komt hiermee hopelijk een einde aan. Een dealer kan bovendien geld verdienen aan het nieuwe systeem inbouwen in de Knaap-fietsen die al rondrijden. Maar het belangrijkste voor hen is dat ze Knaap weer op een goede manier kunnen verkopen.” Verbeterde modellen en citybike Naast dat Knaap-fietsen weer te verzekeren zijn, komt het fatbike-merk met een verbeterde versie van de AMS en de RTD. “Het nieuwe systeem zit daar automatisch in, dus dat hoeft niet ingebouwd te worden. De KNAAP IS WEER VERZEKERBAAR ÉN SLAAT NIEUWE WEG IN MET CITYBIKE Terwijl een groot aantal verzekeringsmaatschappijen eerder dit jaar besloot om fatbikes niet meer te verzekeren, werkte Knaap aan een oplossing waar zowel de dealer als de consument wat aan heeft. Het fatbike-merk introduceert in samenwerking met Fris Opsporing een track en trace-optie plus opsporingsdienst. Dit wordt mogelijk gemaakt door een samenwerking met een vooraanstaande fietsverzekeraar – waarvan de naam nog niet bekend is gemaakt –, waarbij een speciale Knaap-polis is ontwikkeld. “Voor een dealer is het belangrijkste dat hij gewoon weer Knaap kan verkopen”, aldus Robin Cats, die samen met Michael Fiering eigenaar is. De nieuwe citybikes van Knaap: de LAX (boven) en de NYC (onder)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4