Hoordetail nr1-2022 Online

H o o r d e t a i l n r 1 2 0 2 2 42 G e b r u i k e r s e r v a r i n g e n De eerste keer dat ik bij de audicien kwam, vond ik lastig. Ik zat nog midden in de fase van ontkenning en van acceptatie was nog geen sprake. De afspraak bij de audicien is een onderdeel van het kunnen accepteren dat je iets anders nodig hebt. En dat is vaak lastig. Ik ging totaal onvoorbereid naar mijn afspraak toe. Toch is het fijn wanneer er voorafgaand aan de afspraak een aantal vragen aan je wordt gesteld, om dit gesprek voor te kunnen bereiden. Op mijn platform legde ik de vraag aan andere slechthorenden voor. Welke vragen moeten gesteld worden? Welke miste je? Wat was voor jou essentieel in het contact met de audicien? Er waren veel overeenkomsten. Ook bij de antwoorden van de audiciens overigens. HOORVRAGENLIJST Eerst even naar de Amsterdamse vragenlijst. Een lijst die wellicht soms zijn doel voorbij lijkt te schieten. Ik stelde op mijn platform de vraag ‘Hoe bekend ben je als slechthorende met deze vragenlijst?’. Bijna iedereen herkende de vragen. Niet vreemd natuurlijk, aangezien de lijst onderdeel is van het protocol bij de aanschaf van een hoortoestel. Meer opvallend is dat er nog een andere overeenkomst was op de vraag die hierover gesteld werd. Door velen werd aangegeven dat dit de lijst is waarop men zo hoog mogelijk moest scoren van hun audicien. De vragenlijst is er niet alleen om inzicht te geven, maar is uiteraard ook een vertaling richting de zorgverzekeraar. En dat is zoals bij vele vragenlijsten zo zonde. Want de lijst bevat oprecht goede vragen. Daarnaast krijg je ook als klant het gevoel dat als je de vogels nog wel hoort fluiten, het wellicht niet heftig genoeg is. Maar hoe weet je welke vogel je wel hoort fluiten en welke niet? Vanuit welke boom komt het geluid? Zit de vogel ver of dichtbij? Hoe weet je dat? Ik wist het niet, totdat ik hoortoestellen ging dragen, toen bleken er ineens veel meer vogels in het bos te zitten. Deze vragenlijst bevat dus zeker een aantal vragen die tijdens het gesprek van pas kunnen komen. En kan dus een goede onderlegger voorafgaand aan het gesprek zijn. WELKE VRAGEN ZIJN NOG MEER VAN BELANG? 1. Wat weet je over gehoorverlies? Veel mensen hebben geen idee wat een gehoorverlies inhoudt. Laat staan wat de impact ervan is op het dagelijks leven en functioneren. Vertel hier tijdens het gesprek gerust meer over, het kan namelijk voor meer inzicht bij de ander zorgen en als motivatie helpen bij de aanschaf van een hoortoestel. 2. Begrijp je wat er in jouw audiogram staat? Een audiogram blijkt een zeer ingewikkelde grafiek te zijn, die bij veel slechthorenden na jaren nog vraagtekens kan oproepen. Ook ik nam het audiogram mee uit het ziekenhuis, maar had geen idee dat deze lijnen en cijfers wel degelijk veel meer voor mij kunnen betekenen dan alleen maar om een hoortoestel mee in te stellen. Uitleg hierover is dus een must! HET UITKIEZEN VAN EEN HOORTOESTEL VRAAGT TIJD, ENERGIE EN GEDULD. ZEKER WANNEER JE VOOR HET EERST EEN HOORTOESTEL GAAT DRAGEN. VOOR EEN AUDICIEN IS HET BELANGRIJK OM EEN GOED BEELD TE KRIJGEN VAN WAT DE KLANT NODIG HEEFT. DE KLANT DIE ZELF NOG GEEN IDEE HEEFT, ZAL DUS HANDVATTEN NODIG HEBBEN. HOE ONDERSTEUN JE IN DIT PROCES? IK VROEG ANDERE SLECHTHORENDEN OM INPUT EN NAAR HUN ERVARINGEN. Janneke VERTELT OVER: VIJF VRAGEN OM TE BESPREKEN MET EEN NIEUWE KLANT Janneke en Hoorstyle Als gevolg van een cholesteatoom liep de jonge Janneke Roozen een aantal jaar geleden blijvend gehoorverlies op. In haar blog deelt ze haar leven als slechthorende en geeft ze tips en advies voor mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Sinds kort test ze diverse hoortoestellen en hoorhulpmiddelen om er vervolgens een review over te publiceren. Meer weten over Janneke en haar blog? Bekijk dan haar website www.hoorstyle.nl ! 3. In welke situaties zou je verandering willen? Ieder mens is anders. Iedere situatie ook. Toch is het een belangrijke vraag. Het helpt om vooraf dagelijkse activiteiten in kaart te brengen. En iemand deze vraag bij de naaste omgeving te laten neerleggen. 4. Weet je welke mogelijkheden er bestaan? Geregeld krijg ik via mijn platform de vraag of ik zelf nog voor hoortoestellen van de zorgverzekeraar zou kiezen. Uiteraard snap ik dat je als slechthorende achterdochtig wordt wanneer jou ‘het duurste’ apparaat wordt aangeboden. Toch is mijn antwoord en advies altijd dat je het echt moet uitproberen. Ervaren is weten! Daarnaast is het goed als mensen meer te horen krijgen over de mogelijkheden van solo apparatuur en de mogelijkheden hiervan. 5. Wat verwacht je van de hoortoestellen? Iedereen heeft hoorwensen, iedereen heeft verwachtingen. Die van mij waren hoog. Dat zegt wellicht iets over mij. Toch hoor ik het geregeld terug. Slechthorenden die een oud toestel mogen verruilen voor een nieuw hoortoestel, zijn vaker meteen enthousiast. Terwijl gebruikers van een eerste hoortoestel, terughoudend en teleurgesteld kunnen zijn. Veel weten niet dat er meer is op het gebied van hoorondersteuning. Breng mensen op de hoogte van een audiologisch centrum, van lotgenotenorganisaties, van informatieve websites en van een hoorcoach. KOM SAMEN! Kijk of er iemand mee kan naar het gesprek. Niet alleen om vooraf mee te denken over de vragen, maar ook tijdens een gesprek. Er komt vaak een hoop op iemand af. Geef informatie op papier mee naar huis, als aanvulling en als naslagwerk op het gesprek. En dan nog één laatste bonusopmerking: het lijkt zo onbelangrijk, maar blijkbaar toch een ding. Want ook hier kwam deze vraag weer terug; laat de klant zelf een kleur kiezen van het hoortoestel. En geef opties van meerdere hoortoestelmerken en mogelijkheden. Laat de klant ervaring opdoen, want zelf kunnen kiezen is juist zo belangrijk!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4