Hoordetail nr-1 2023 Online

HOORDETAIL NR 1 2023 31 IN DEZE DOORGEEFCOLUMN NEEMT TELKENS EEN SPECIALIST VAN OPTITRADE RETAILGROEP HET WOORD OM ZIJN VISIE OF GEDACHTEN OP PAPIER TE ZETTEN OVER DE ONTWIKKELINGEN IN DE BRANCHE EN HET AUDICIENSVAK. DIRECTEUR PIM FÖSTER TRAPT AF! EEN AUDICIEN DIE ZELFSTANDIG ONDERNEMER IS, MOET VOORTDUREND KEUZES MAKEN. VAAK MOEILIJKE KEUZES; DILEMMA’S. IK KIJK ALTIJD MET BEWONDERING NAAR HOE ZE DAT DOEN. Als audicien ben je opgeleid tot zorgverlener en in die hoedanigheid wil je mensen optimale hoorzorg bieden. Dat is je achtergrond. Aan de andere kant: als je als ondernemer wilt blijven bestaan, moet je op je efficiency letten. Je moet zorgen dat je je tijd goed indeelt en niet té veel tijd besteedt aan één klant. Waar leg jij die grens? Wat is efficiënt en wat is de juiste zorg? Het lijkt mij heel lastig voor een audicien om daarmee om te gaan. En als je efficiënt bent, om je praktijk goed te laten draaien, merkt een klant dat dan? Ervaart hij/zij het als ‘Je hebt geen tijd meer voor mij’? Hoe zorg je ervoor dat een klant dit niet als zodanig ervaart of voelt? Zelfs als hij een minder kwalitatief en goedkoper toestel koopt.… Een tweede dilemma: je kunt een contract met een zorgverzekeraar afsluiten en dan ben je verzekerd van een bepaald volume. Veel consumenten kiezen juist voor audiciens die zulke contracten hebben, zorgverzekeraars wijzen daar ook op. Anderzijds kun je daardoor minder vrij ondernemen, omdat je gebonden bent aan de afspraken met de zorgverzekeraars. Durf je de beslissing te nemen om zonder contracten te gaan werken? Dat is voor veel ondernemers heel spannend. In Nederland kiest 70% van de hoorzorgconsumenten voor die vergoeding van de zorgverzekeraar. Kun jij je de luxe permitteren om voor 30% te gaan en die 70% te laten liggen? Of heb je echt het volume van de zorgverzekeraars nodig? Dat is een enorme keuze om over na te denken. Dilemma nummer drie: audiciens hebben het druk, de afsprakenagenda’s staan behoorlijk vol en dan stelt een leverancier of retailservice organisatie de vraag of je wil gaan adverteren. Denk jij dan: ‘Ik heb het al druk en dat heb ik niet nodig’? Klopt, je hebt het nú niet nodig, maar in de toekomst misschien wel en dus moet je continu aan nieuwe klanten laten zien dat je er bent. En dat gaat niet meer alleen via mond-tot-mondreclame. Je moet ook in de media laten zien dat je er bent en dat doe je niet alleen voor morgen, maar ook om jezelf te positioneren in de lokale markt, ook voor overmorgen en volgend jaar. Mensen beslissen namelijk niet in zomaar ineens of ze naar een audicien gaan. Daar hebben ze langere tijd voor nodig en dus moet je ook langere tijd onder de aandacht zijn. Het zijn keuzes die je allemaal zelf moet maken, maar voordat je dat doet: gebruik collega’s, je retailservice organisatie of je leveranciers als klankbord. Sparren helpt altijd. Wees bewust van de keuze die je maakt én van dat waar je ‘nee’ tegen zegt. Pim Föster Directeur Optitrade Retailgroep DILEMMA’S Pim Föster DOORGEEF COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4