HOORDETAIL NR 1 2024 48 AUDICIEN IN BEELD HET VERSCHIL TUSSEN HOREN EN LUISTEREN IS OPRECHTE AANDACHT Op een zonnige middag in januari rijden wij het Drentse Zuidwolde binnen en parkeren we de auto voor de deur van Hoorcentrum De Wolden. Google Maps toont ons een foto van de gevel waar nog een paarse balonnenboog voor de deur staat. Eind oktober zijn audiciens Joëlle en Arjen van den Hof naar een nieuw pand aan de Hoofdstraat verhuisd, vanwege een gebrek aan ruimte op hun vorige adres. “We hebben hier nu alle ruimte om de inwoners van Zuidwolde en omstreken de aandacht te geven die ze verdienen.” Joëlle begon haar weg naar het audiciensvak met een studie geneeskunde. “Na een paar jaar ben ik gestopt en ging communicatiewetenschappen studeren. Ik kreeg een functie bij een dochteronderneming van PostNL waar ik Arjen leerde kennen. Na een tijdje besloot ik dat het tijd was om iets anders te gaan doen: ik ging een audiciensopleiding volgen.” Arjen vervolgt het verhaal: “Rond deze tijd kregen Joëlle en ik een relatie. Zij werkte inmiddels bij een keten in de hoorzorg, en via haar kwam ik ook in aanraking met het audiciensvak.” Joëlle: “Ik besprak veel met Arjen. Mijn ervaringen bij verschillende werkgevers, zelfstandigen en ketens, en vertelde hem hoe ik net dat stukje extra vrijheid miste. Arjen raadde me toen aan om voor mijzelf te beginnen, en dat heb ik ook gedaan.” Hoe kwam Joëlle erachter of de inwoners van Zuidwolde behoefte hadden aan een audicien in het dorp? Ze voerde uitgebreid marktonderzoek uit. “Ik ben de straat op gegaan. Ik sprak mensen met een gehoorapparaat aan in de supermarkt of ging op bezoek bij de lokale klaverjasclub. Mijn voorstel om een hoorpraktijk in Zuidwolde te openen werd erg positief ontvangen.” Een paar jaar later werd het plan werkelijkheid. Joëlle opende een winkeltje van vijftig vierkante meter net buiten het centrum van Zuidwolde. Arjen, inmiddels ook met een audiciensdiploma op zak, ondersteunde haar in de praktijk. Arjen vertelt dat ze, ondanks het marktonderzoek, nooit hadden verwacht dat het zo druk zou worden in Hoorcentrum De Wolden. “Zuidwolde heeft slecht 7.000 inwoners, maar al snel wisten ook mensen buiten het dorp ons te vinden. Binnen de kortste keren was ik ook fulltime aan het werk en later kon ook mijn zoon Tim hier aan de slag. De winkel werd te klein om iedereen goed te helpen. We hadden bijvoorbeeld maar één spreekkamer.” Joëlle: “Een van onze klanten zag ons met z’n drieën werken in de te kleine winkel en bood ons dit pand aan de Hoofdstraat aan. Wij hebben die kans met beide handen gegrepen.” Persoonlijke connectie Vanaf dag één wisten Joëlle en Arjen wat hun prioriteit moest zijn: aandacht en tijd voor hun klanten. De persoonlijke connectie die Joëlle en Arjen inmiddels hebben met de inwoners van Zuidwolde is goed te merken. Er hangen kaartjes en
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4