Hoordetail nr1-2024 Online

HOORDETAIL NR 1 2024 50 GEBRUIKERSERVARINGEN JANNEKE VERTELT OVER: Het uitproberen en aanpassen van hoorhulpmiddelen Janneke en Hoorstyle Als gevolg van een cholesteatoom liep Janneke Roozen een aantal jaar geleden blijvend gehoorverlies op. In haar blog deelt ze haar leven als slechthorende en geeft ze tips en advies voor mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Sinds kort test ze diverse hoortoestellen, gehoorbescherming en hoorhulpmiddelen om er vervolgens een review of een blog over te publiceren. Meer weten over Janneke en haar blog? Bekijk dan haar website www.hoorstyle.nl! Bij de eerste poging om de tafelmicrofoon te gebruiken tijdens een overleg, werd ik overweldigd door de versterkte geluiden om mij heen. Terwijl de vergadering startte schoven er nog twee mensen aan. Jassen uit, tassen op de grond, nog even wat eruit halen. De geluiden waren intens, en er zat wat vertraging op de lijn. Mijn brein ging als een raket om de geluiden te plaatsen. Terwijl mijn collega haar broodtrommel op tafel zette en er een paar wortels uitpakte, bedacht ik mij bijna hardop af hoe ik dit ooit had kunnen bedenken. Mijn energieke collega begon met zijn vingers op tafel te trommelen. Op de houten tafel waar de microfoon op lag, resoneerde het geluid en kwam aan op bestemming. Hard en luid. Ik bedacht me verschillende dingen, maar wist door de overprikkeling niet meer wat ik moest doen. De vergadering stilleggen? De microfoon uitzetten? Moest ik niet nog even doorzetten, zoals mijn audicien uitgelegd had? Of zoals ik misschien zelf ook wel vond? Stelde ik me niet aan? Terwijl ik de vergadering verder voortzette en ik geen idee meer had wat ik aan het doen was, zette ik mijn hoortoestel uit. Met mijn andere oor luisterde ik de vergadering door en ik bedacht me dat ik dit nooit meer zo zou doen. Geen succeservaring rijker, de microfoon zat nog een paar weken in mijn tas, om vervolgens retour naar de audicien te gaan. Hoeveel hoortoestellen blijven er in iemands kastje liggen? Soms vraag ik mij dat weleens af. Het was dat ik overging op andere hoortoestellen, anders was dit bij mij ook het geval geweest. En hoe zou dat met andere hulpmiddelen werken? Zoals accessoires als een tafelmicrofoon? Ik vraag me weleens af of de zorgverzekeraar daar geen interesse in zou hebben. Uiteindelijk betalen zij vaak een groot deel. Toen ik nog niet zo lang gehoorverlies had en bezig was met mijn herstel na een operatie, was ik intensief op zoek naar manieren om beter te functioneren op mijn werk. Mijn audicien en ik bespraken de mogelijkheid van een tafelmicrofoon om mijn hoortoestel te ondersteunen tijdens vergaderingen. Best ingewikkeld, want op dat moment droeg ik aan een oor een hoortoestel. Het andere geluid kwam via mijn toen nog goed functionerende oor binnen. Dit is inmiddels al een paar jaar geleden en er volgden andere microfoons, maar dat gevoel van dat moment ben ik nooit vergeten. Toen ik in een coachingsgesprek zat en mijn coachee vertelde dat de audicien een microfoon had aangeraden om in te zetten tijdens vergaderingen, plopte dit gevoel direct op. Terwijl ik haar vroeg of ze besproken had hoe dit aan te pakken en wat het advies van de audicien was geweest, merkte ik dat schaamte een grote rol speelde bij haar. Ze had nog geen idee hoe ze hiermee om moest gaan, maar haar verlangen om beter te functioneren was enorm. We namen verschillende scenario’s door en maakten een plannetje. We bedachten een rustige oefenplek, hoe ze dit zou gaan bespreken, wat ze kon doen als het niet prettig was, hoe ze het volume kon gebruiken en hoe ze dit kon gaan uitbreiden. Hoewel de microfoon nu af en toe uit haar tas komt, blijft de drempel om het op het werk te gebruiken hoog. Want hoewel technologie belangrijk is, is het de combinatie met persoonlijke begeleiding die écht het verschil maakt. Inmiddels zijn we weer wat verder, gaan we meer kijken naar werkplekaanpassingen, naar pauzes om toe te passen en naar werkinhoud. Stap voor stap, zodat die microfoon niet langer ongebruikt in haar tas hoeft te blijven zitten. Het is niet voldoende om alleen hoorhulpmiddelen aan te bieden; het is ook cruciaal om te begrijpen hoe ze effectief kunnen worden ingezet. Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het uitproberen en aanpassen van hoorhulpmiddelen een proces is dat geduld, begrip en begeleiding vereist. Samen vanuit de audicien, een coach bij gehoorverlies of een audiologisch centrum. Door deze benadering kunnen we ervoor zorgen dat hoorhulpmiddelen daadwerkelijk worden gebruikt en een positieve impact hebben op het leven van mensen met gehoorverlies. Nou ben ik benieuwd hoe vaak jij een microfoon retour krijgt? Neem je die dan terug of verwijs je door? HET IS NIET VOLDOENDE OM ALLEEN HOORHULPMIDDELEN AAN TE BIEDEN; HET IS OOK CRUCIAAL OM TE BEGRIJPEN HOE ZE EFFECTIEF KUNNEN WORDEN INGEZET

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4