Hoordetail nr2 2019 online

H o o r d e t a i l n r 2 2 0 1 9 24 I n t e r v i e w Na de HBO-opleiding Technische Natuurkunde en de universitaire studie Biomedische Technologie, raakte Thijs uiteindelijk in aanraking met de hoorzorg. “Tijdens mijn studie ben ik in een project gestapt met Cochlear, waarbij ik in het audiologisch centrum van het Radboudumc in Nijmegen onderzoek deed bij cliënten met een cochleair implantaat”, aldus Thijs. “Daar proefde ik voor het eerst van het vak, dat ik meteen al erg interessant vond. Ik ben een techneut, maar ik vind de combinatie van zorg en techniek ideaal. Ik kan de mensen veel directer helpen.” FLEXIBELE EN GEPERSONALISEERDE ZORG Als audioloog heeftThijs op verschillende plekken gewerkt en daarmee diverse kanten van de hoortoestellenbranche gezien. Door de jaren heen zag hij de klant – en daarmee ook de hoorzorg – veranderen en begon het bij hem te dagen om daar met een eigen bedrijf op in te springen. “Ik vind patiëntenzorg nog steeds het leukste wat er is, maar ik zocht een manier om dit anders in te vullen. In al die jaren dat ik in de hoorbranche werkzaam ben, heb ik gemerkt dat ik mij graag wilde specialiseren, in hoortoestellen in dit geval. De hoortoesteltechnologie gaat namelijk zo ontzettend snel, het is soms lastig bij te houden als je ook nog veel andere taken hebt. Daarnaast wilde ik graag flexibeler werken, bijvoorbeeld door ook ’s avonds mensen te kunnen helpen om de drukke agenda’s van klanten tegemoet te komen. Dit en de veranderende rol van de hoorzorgprofessional waren voor mij belangrijke redenen om dit jaar officieel te starten met het Hoortoestel Advies Centrum. En op 14 mei dit jaar vond de officiële opening plaats.” Zoals Thijs al benoemde, verandert de rol van consumenten. Ze zijn op zoek naar snelle service, zorg op maat en schromen niet om zelf mee te zoeken. Om de audiologische zorg zoveel mogelijk te personaliseren en meer flexibiliteit kunnen bieden, is Thijs als eerste audioloog in Nederland in een klinische setting voor zichzelf begonnen. “Ik verleen audiologische zorg, maar ik kan nu mijn eigen tijd indelen en kan mijzelf verder specialiseren”, legt Thijs uit. “Mensen willen persoonlijk benaderd worden en snel geholpen zijn. Je vormt als het ware een coach in de zoektocht naar de beste hooroplossing. Bovendien ben ik geheel onafhankelijk. Ik verkoop namelijk zelf geen hoortoestellen. Hiermee kom ik de vraag naar onafhankelijk advies tegemoet.” VERANDERENDE HOORBRANCHE BIEDT RUIMTE VOOR NIEUWE INITIATIEVEN: HOORTOESTEL ADVIES CENTRUM OPENT HAAR DEUREN Thijs Thielemans opende in mei zijn adviescentrum op de High Tech Campus in Eindhoven DAT HET WERK VAN DE AUDICIEN AAN HET WIJZIGEN IS, ZAL NIEMAND ONTGAAN ZIJN. DE KLANT VERANDERT ENWIL STEEDS MEER BETROKKENWORDEN IN DE ZOEKTOCHT NAAR EENHOORTOESTEL, ZEKER ALS EERDERE HOOROPLOSSINGEN NIET HET GEWENSTE RESULTAAT GAVEN. OM HEN IN DAT TRAJECT TE BEGELEIDEN, RICHTTE KLINISCH FYSICUS AUDIOLOOG THIJS THIELEMANS BEGIN DIT JAAR HET HOORTOESTEL ADVIES CENTRUM OP MET ALS DOEL ONAFHANKELIJK ADVIES TE GEVEN OP HET GEBIED VAN HOORTOESTELLEN. DE LOCATIE VAN HET ADVIESCENTRUM, DE SUPERMODERNE HIGH TECH CAMPUS IN EINDHOVEN, VERRAADT THIELEMANS’ TECHNISCHE ACHTERGROND. “AUDIOLOGIE IS EEN MOOIE COMBINATIE TUSSEN HEALTH EN TECHNIEK”, ALDUS THIJS. WE SPRAKEN MET HEM IN HET ONLANGS GEOPENDE ADVIESCENTRUM OP DE CAMPUS OVER ZIJN DOELEN.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4