Hoordetail nr 2 2023

HOORDETAIL NR 2 2023 13 Adriaan Wolter Adriaan Wolter, eigenaar van een winkelcombinatie, deelt als ervaren audicien zijn visie over belangrijke topics in de hoorbranche. Column Voor ons vak is het belangrijk te volgen wat er gaande is in de audiologiewereld en we volgen de ontwikkelingen dan ook op de voet. En dat zijn er nogal wat. De innovatie gaat razendsnel en biedt nieuwe voordelen; vanaf de aanpassing tot aan de handige aanvullende functies van het hoortoestel in het dagelijkse leven. Laten we een aantal hoogstandjes uit ons vak doornemen. Een handige ontwikkeling is de toenemende inzet van het 3D-printen om de hoortoestellen op een efficiënte en gepersonaliseerde wijze aan te kunnen passen bij de klant. Oorstukjes worden kosteneffectief geproduceerd en zijn perfect op maat aan de hand van de anatomie van het oor van de individuele cliënt. Een andere bepalende trend is de mate waarin kunstmatige intelligentie (AI) een rol gaat spelen in de ontwikkeling van hooroplossingen. Zo wordt het inmiddels toegepast om spraakverstaan te verbeteren door luistersituaties in het dagelijkse leven sneller en nauwkeuriger in te schatten. Ook kunnen AI-algoritmen de audiometrische testresultaten analyseren en helpen bij het identificeren van afwijkingen, die duiden op het gehoorverlies of andere gehoorproblemen. Tele-audiologie is nog zo’n ontwikkeling die de afgelopen jaren een grote vlucht heeft genomen. Door gebruik te maken van digitale technologieën, zoals het videobellen, kan de audicien op afstand cliënten diagnosticeren, behandelen en adviseren. Dit kan van toepassing zijn om minder validen klanten een reis naar de winkel te besparen of gewoon handig zijn voor mensen die verder weg wonen. Steeds meer cliënten zullen deze service waarderen als ze bijvoorbeeld even tussendoor op het werk hulp nodig hebben van de audicien. Hearables zijn devices die gebruikt kunnen worden als een koptelefoon én een hoortoestel inéén. Vele van ons kennen het al, maar zijn vaak nog niet op de hoogte van alle mogelijkheden. De veelgemaakte vergelijking met de Apple Airpods is terecht, maar hearables bieden meer: de apparaatjes zijn in staat spraak te versterken en achtergrondgeluiden te dempen. Daarnaast kunnen ze de bewegingen van de gebruikers tracken en andere zaken monitoren. Biometrische sensoren worden inmiddels al toegepast om de activiteit van de hoortoesteldrager te volgen en de functionaliteit en toegevoegde waarde hiervan zal alleen nog maar toenemen. Niet alleen biedt het handige functies, het helpt ook om omgevingsgeluid steeds beter te detecteren, wat dan weer helpt om de prestaties van het hoortoestel te verbeteren. Een andere bijzondere ontwikkeling in de hoortoestellenwereld is de inzet van pupillometrie om de luisterinspanning in verschillende geluidssituaties te meten om vervolgens het hoortoestel vooraf beter te kunnen programmeren. De diameter van het pupil verraadt de cognitieve activiteit die de luistersituatie vereist en op basis van die onderzoeksresultaten wordt het hoortoestel steeds weer een beetje slimmer. Dit is nog maar het topje van de ijsberg als het gaat om de ontwikkelingen die op dit moment spelen en veelbelovend zijn voor de toekomst. En precies dit is de reden waarom ik denk dat het van belang is om de gebruikelijke ‘levensduur’ van het hoortoestel van vijf jaar los te laten. De innovatie gaat rap en elk jaar zijn er weer meer mogelijkheden om optimaal spraakverstaan in uitdagende situaties te realiseren voor jouw klant. Elke twee tot drie jaar nieuwe hoortoestellen zou de nieuwe norm moeten worden, echter zit hier wel een kostenplaatje aan. Daar zullen wij onze weg in moeten gaan vinden… In ieder geval blijven de technologische ontwikkelen doorgaan en ik blijf ze op de voet volgen. WELKE ONTWIKKELINGEN ZIJN ER OP HET GEBIED VAN AUDIOLOGIE?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4