Hoordetail nr 2 2023

HOORDETAIL NR 2 2023 29 In deze doorgeefcolumn neemt telkens een specialist van de Optitrade Retailgroep het woord om zijn visie of gedachten op papier te zetten over de ontwikkelingen in de branche en het audiciensvak. Demelza Rapmund, sinds 1 april Product Manager Audiologie bij Optitrade Retailgroep, neemt het stokje over van Pim Föster en geeft haar visie op de ontwikkelingen in de audiologiemarkt. Mijn laatste werkdag in onze branche was de eerste dag dat iedereen weer naar kantoor mocht, na de pandemie. In het afgelopen jaar stond ik langs de lijn van het speelveld en heb op afstand naar de bewegingen in de audiologiemarkt gekeken. Ik zag dat de consument de weg naar de audicien langzaam maar zeker weer wist te vinden en de agenda’s weer voller raakten. Een minder goede ontwikkeling echter was, en is, de krapte op onze arbeidsmarkt. De vijver waaruit we moeten vissen, is klein en het vinden van juist opgeleid personeel lijkt een bijna onmogelijke opgave. We zullen echt een efficiëntieslag moeten maken om alle consumenten te kunnen blijven bedienen. Kijkend naar de GAIN-cijfers van de afgelopen maanden, zien we een stijging van het aantal geleverde hoortoestellen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022. En ook de verkoop van het aantal hoortoestellen in de private markt stijgt nog steeds. Dit heeft mede te maken met de veranderende consument. De vergrijzing is in volle gang, de consument wordt steeds ouder en blijft dankzij de goede gezondheidszorg langer vitaal. Kortom: consumenten zijn steeds langer sociaal actief en willen meer investeren in kwaliteit van leven. Daartegenover staat dat het gemiddelde budget van een consument krapper wordt. Een inflatie van zo’n 6,5 procent en de stevige fluctuaties in de energie- en voedselprijzen - als gevolg van de oorlog in Oekraïne - zijn hier bekende oorzaken van. We moeten dus ineens concurreren met andere branches waarin de consument actief is zoals kleding, reizen en gezondheid. Voor u als audicien en ondernemer is deze tijd een uitdaging. Een kansrijke uitdaging! Ga op zoek naar de situatie waarin u, met uw liefde voor het vak, de optimale hoorzorg kunt bieden aan de consument van vandaag én morgen. Volgens mij kan dat het beste door te focussen op dat waar u goed in bent. KANSRIJKE UITDAGING Demelza Rapmund Product Manager Audiologie bij Optitrade Retailgroep DOORGEEF COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4