Hoordetail nr 2 2023

HOORDETAIL NR 2 2023 4 INHOUD P. 26 COVERSTORY SONOVA Met de acquisitie van Sennheiser Consumer Hearing ontsluit Sonova een nieuwe, grote doelgroep, namelijk die van de licht slechthorende. Zo speelt Sonova in op de wereldwijde trend van hearables, een segment dat hard groeit en dus ook voor de audicien kansen biedt. Samen met de andere merken als Phonak, Unitron en Advanced Bionics kan Sonova nu een passende hooroplossing bieden voor het hele spectrum van 0 tot 120 dB gehoorverlies. P. 18 DIGITALISERING IN DE HOORZORG De gezondheidszorg in Nederland staat onder druk, met de vergrijzing en personeelstekorten als enkele hoofdoorzaken. Digitalisering blijft is een mogelijke oplossing om de zorg efficiënter in te richten. Mirjam Jans en Herman Langstraat pleiten voor efficiëntere hoorzorg, mede door de regelgeving te actualiseren en digitalisering toe te staan. P. 25 STICHTING ERKEND MEDISCHE HULPMIDDELENZORG Zorgverzekeraars stellen als voorwaarde voor vergoede hoorzorg dat het audiciensbedrijf gecertificeerd is. Jarenlang was de enige mogelijkheid om dat te doen via het Stichting Audiciensregister, maar sinds kort is er een alternatief: Stichting Erkenning Medische Hulpmiddelenzorg. We spreken met directeur René Ungerer over de aard van de stichting en de visie op kwaliteitsregistratie van hulpmiddelen. P. 10 GROOT INTERVIEW SCHAKELEAR De personeelskrapte op de audiciensmarkt is momenteel een belangrijk thema in de branche en bezorgt audiciensbedrijven al jaren kopzorgen. Hoe behouden we ervaren audiciens? Silvia Boender en Maarten Dijkstra hopen daar een antwoord op gevonden te hebben met de oprichting van Schakelear, een bemiddelingsbureau voor freelance audiciens. Ze zetten hun ideeën uiteen in een uitgebreid interview. 10 25 26 18

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4