Hoordetail nr 2 2023

HOORDETAIL NR 2 2023 45 COCHLEAIR IMPLANTAAT Professionele begeleiding is uiterst waardevol voor zowel de cliënt als diens familie. In de beginfase kan de audicien een grote rol spelen in het CI-traject, bijvoorbeeld door samen de hoortestresultaten gedetailleerd door te nemen. Dit maakt het gehoorverlies inzichtelijk en het zal de cliënt helpen begrijpen waarom de audicien overweegt hem of haar door te verwijzen naar de KNOarts. Uitleggen wat een cochleair implantaat is, door middel van eenvoudige afbeeldingen en video’s, kan hen helpen de hooroplossing beter te begrijpen en daardoor onzekerheid wegnemen. Daarnaast kan het waardevol zijn om als audicien de cliënt aan te moedigen contact te leggen met andere CI-gebruikers om meer inzicht te krijgen in het leven met een CI. De juiste begeleiding is het beste middel tegen onzekerheid. Steun vinden bij elkaar Lotgenootgroepen van CI-gebruikers zijn wereldwijd zeer uitgebreid en deze zijn vrij gemakkelijk online toegankelijk om laagdrempelig ervaringen met elkaar uit te kunnen wisselen. De Nederlandse versie van Hearpeers1, het lotgenotennetwerk van MED-EL, bestaat uit Nederlandse ervaren CI-gebruikers met diverse achtergronden, die graag hun ervaringen en praktische tips delen met andere CI-gebruikers en -kandidaten. Daarnaast stelt het platform kandidaten in staan om contact te leggen met ervaringsdeskundigen van over de hele wereld. Kennis is macht Met zoveel informatie via internet binnen handbereik is het vrij eenvoudig om antwoorden te vinden op algemene vragen over CI. Het is echter goed om te blijven realiseren dat een CI een medisch hulpmiddel is en dat het daarom uiterst belangrijk is dat deze antwoorden correct zijn. Als een cliënt geïnteresseerd is in het nastreven van een cochleair implantaat, dan is het belangrijk dat hij of zij wordt doorverwezen naar informatiebronnen die correcte en ethisch verantwoorde informatie bieden. CI-fabrikanten hebben maandelijkse CI-informatiebijeenkomsten waarin ze informatie over hun apparaten delen en zij bieden daarbij ook vaak de mogelijkheid om ervaren CI-gebruikers te ontmoeten. Deze bijeenkomsten worden ondersteund door een schrijftolk die de discussie direct uitschrijft, zodat het ook voor zeer slechthorenden goed te volgen is. Registratie is meestal online en is te vinden op de websites van de CI-fabrikanten, zoals het geval is voor de CI-informatiebijeenkomsten van MED-EL.2 Bimodaal horen Het is goed om te weten dat volwassenen in Nederland, door de vergoedingsstructuur, momenteel meestal slechts voor een CI aan één oor in aanmerking komen. Dat betekent dat wanneer de cliënt zich presenteert met een bilateraal gehoorverlies, en mogelijk een kandidaat is voor een CI, deze hoogstwaarschijnlijk nog steeds een hoortoestel zal blijven gebruiken samen met een CI. Nederlandse ziekenhuizen raden dit ook aan. Dan is de begeleiding van de audicien uiteraard waardevol, omdat de DE BELANGRIJKE ROL VAN DE AUDICIEN VOOR CI-DRAGERS ÉN -KANDIDATEN Voor veel mensen met gehoorverlies begint de reis naar een beter gehoor bij hun audicien. In sommige gevallen gebeurt het dat het gehoorverlies van een patiënt te ernstig is om volledig te worden geholpen door een akoestisch hoortoestel. Wanneer een cliënt niet langer baat heeft bij hoortoestellen en een cochleair implantaat (CI) een optie wordt, is in de eerste counseling en verwijzing voor een CI de rol van de audicien van groot belang. Ook na het implantatieproces blijft de audicien een belangrijk contactpersoon. MED-EL zal u in de volgende drie edities van Hoordetail informeren over hoe u cliënten, die niet voldoende baat meer hebben bij hun hoortoestellen, kunt ondersteunen in hun reis naar een beter gehoor met een cochleair implantaat. cliënt zich mogelijk zorgen maakt over het kiezen van een hoortoestel als aanvulling op de contralaterale CI. CI-fabrikanten hanteren in dit opzicht verschillende filosofieën. Cochleaire implantaten van MED-EL matchen goed met alle hoortoestelmerken, wat betekent dat uw cliënt zijn geliefde, huidige hoortoestel kan blijven dragen en in de toekomst de vrijheid heeft om een hoortoestel te kiezen, zonder enige beperking. Het tegelijkertijd streamen van muziek en telefoongesprekken naar zowel een CI-audioprocessor als een hoortoestel is op verschillende manieren mogelijk. Dit kan ook iets zijn waar de cliënt informatie over nodig heeft en waarin de audicien het verschil kan maken. Geïnteresseerd in meer informatie over begeleidingstips, afbeeldingen van cochleaire implantaten, video's, uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek, of in een specifieke training over het MED-EL cochleair implantaat? Neem dan contact met MED-EL via office@nl.medel.com of bel naar +31 (0)85-7600176. Audiciens kunnen cliënten die vragen hebben ook direct doorverwijzen naar het MED-EL Care Center in Utrecht. In de volgende editie: operatie en herstel In de volgende editie van Hoordetail zal MED-EL meer informatie delen over het ondersteunen van een cliënt die zich voorbereidt op een operatie en daarna herstelt. Hierin is de kennis de audicien en het vertrouwen van de klant niet te onderschatten. 1 www.hearpears.nl 2 blog.medel.com/nl/meer-informatie/

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4