Hoordetail nr 2 2023

HOORDETAIL NR 2 2023 49 is rolstoelvriendelijk, klanten worden altijd netjes ontvangen bij de receptie en tegelijkertijd wordt Dominique nooit gestoord door pakketbezorgers. Wel heeft de keuze voor het business center tot gevolg dat ze alleen op afspraak werkt. “Maar dan heb ik wel alle tijd voor elke klant”, legt ze uit. Sterke basis met Unitron Op haar bureau staat de kenmerkende ‘U’ van Unitron. En dat is niet zomaar, blijkt als ze vertelt over haar samenwerking met het hoortoestelmerk. “Alvorens ik mijn zaak opende, zocht ik naar een merk waarmee ik een goede basis voor mijn klanten kon creëren. Daarnaast vond ik het belangrijk om een goede match met het team te hebben om te kunnen sparren in deze beginfase. Ik raakte al snel overtuigd van het assortiment en de service van Unitron en had direct een goede klik met het team in Vianen, ze hielpen mij goed op weg. Met dit toffe merk kan ik veel van mijn klanten een goede hooroplossing bieden. Bovendien ben ik in mijn omgeving uniek dankzij FLEX:TRIAL en de datalogging-functies. Mensen zijn verbaasd dat ze direct met een hoortoestel de deur uit lopen om het verschil meteen te kunnen ervaren. Vervolgens kan ik de luisteromgevingen en hoortoestelprestaties in kaart brengen en gemakkelijk visualiseren voor de klant. Mensen vinden het prettig om betrokken te worden in dit proces en dat wordt makkelijk gemaakt met deze tools. Natuurlijk werk ik ook met andere merken, maar ik ben er van overtuigd dat je niet van alle merken helemaal op de hoogte kunt zijn. Als een klant een voorkeur of specifieke wens heeft, zal ik mij hier zeker in verdiepen, maar ik weet zeker dat ik bij een groot deel van mijn klanten met Unitron van dienst kan zijn.” Gehoorverlies heeft niet alleen effect op diegene zelf, maar ook op de naaste omgeving. Dominique ziet voor zichzelf een rol om de klant én naasten in dit proces te coachen en te betrekken in de zoektocht naar een hooroplossing. “Ik motiveer mensen telkens weer om iemand mee te nemen naar de afspraak. Natuurlijk om een breder beeld te krijgen van het gehoorverlies, maar ook om hen in te laten zien wat slechthorendheid inhoudt en wat ze kunnen doen om het elkaar zo makkelijk mogelijk te maken. Ik vraag bijvoorbeeld waar ze op de bank zitten en of ze met het goede of het slechte oor richting hun partner zitten. Vaak hebben ze geen idee dat ze daar al een verschil in kunnen maken. Ook stip ik de mogelijkheden aan als het gaat om hoorhulpmiddelen of wek- en waarschuwingssystemen, waarna ik ze graag verwijs naar bijvoorbeeld Hoorexpert. Zo heb ik een jongen van twaalf die volgend jaar naar het voortgezet onderwijs gaat en hoortoestellen draagt. Ik vroeg aan de moeder of hij zichzelf op tijd kan wekken voor school of dat hij wakker gemaakt moet worden. Het laatste bleek het geval te zijn. Met wek- en waarschuwingssystemen kun je zo’n jongeman een stuk zelfstandiger laten worden. Zij kwamen aanvankelijk voor zwemdoppen bij mij terecht, maar heb ze met zoveel meer kunnen helpen door de juiste vragen te stellen.” Blijven leren Nog geen jaar onderweg is Dominique nog zeker niet uitgeleerd. Ze is momenteel druk bezig om goed contact op te bouwen met KNO-artsen, audiologen en huisartsen in de omgeving om beter te kunnen samenwerken als het gaat om het behandelen van gehoorverlies. Ook hoopt ze op die manier meer naamsbekendheid op te bouwen. De bezige wil zich in alle zaken verdiepen die aan het oor of gehoor gerelateerd zijn. “Ik heb mij onlangs nog opgegeven voor de gebarenchallenge”, vertelt ze lachend. “Ik ben blij dat ik nu de tijd heb om mij in dit soort dingen te kunnen verdiepen en dat ik mijn klanten nog veel breder kan ondersteunen. De zoektocht naar een hooroplossing kan best veel en verwarrend zijn, ik hoop dat ik hen zo goed mogelijk kan begeleiden in die hoorreis”, besluit Dominique. Meer weten over Hoorspecialist Dominique? Kijk dan op www.hoorspecialistdominique.nl. ALS IEMAND HIER VOOR ZWEMDOPPEN OF GEHOORBESCHERMING KOMT, ZAL IK ZE ALTIJD UITNODIGEN OM EEN GEHOORTEST TE DOEN IN DE CABINE Naast de hoortoestellen bouwde Dominique haar diensten al snel uit met onder andere gehoorbescherming en zwemdoppen, waardoor steeds meer klanten haar weten te vinden. Samen met haar kinderen ging ze flyeren in de omgeving en sneller dan verwacht deed de mond-tot-mondreclame zijn werk. Dat ze geen contracten heeft afgesloten met zorgverzekeraars is volgens Dominique geen issue voor haar klanten. “De meeste mensen die hier komen, zijn daar al van op de hoogte en komen dus heel anders binnen. Daarnaast probeer ik zo transparant mogelijk te zijn als het gaat om de waarde van de hoortoestellen.” Men bewustmaken van hun gehoor Dominique is ervan overtuigd dat een audicien een grotere rol vervult dan alleen het vinden van het juiste hoortoestel. Ze wordt gedreven door haar missie om mensen bewuster te maken van de waarde van een goed gehoor, van jong tot oud. “Dus niet alleen een check bij het consultatiebureau en dan pas weer als je gehoor je tegen je zeventigste in de steek laat. Denk aan kinderen op de middelbare school, daar zou je bij biologie al meer aandacht aan het gehoor en de gevolgen van gehoorverlies kunnen besteden. Ik probeer natuurlijk zelf ook een steentje bij te dragen. Als iemand hier voor zwemdoppen of gehoorbescherming komt, zal ik ze altijd uitnodigen om een gehoortest te doen in de cabine. Dit zijn vaak twintigers, dertigers of veertigers die echt niet langskwamen voor een gehoorprobleem. Gelukkig zijn de meesten van hen nieuwsgierig naar de staat van hun gehoor. Ik hoop op deze manier mensen bewust te maken van de gezondheid van hun gehoor en de drempel lager te maken om langs te komen als ze wel problemen ervaren”, vertelt Dominique gemotiveerd. Dominique Andries-Verharen

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4