Hoordetail nr 3 2023

HOORDETAIL NR 3 2023 25 ONDERZOEK Het afgelopen jaar is er veel aandacht geweest voor gehoorschade, waar de politiek en de media zich vooral bogen over het geluidsniveau in horecagelegenheden en op festivals. Inmiddels is duidelijk dat het luisteren van muziek of gamen via oortjes of koptelefoons ook behoorlijk schadelijk kan zijn. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) constateerde eerder al dat circa 1 miljard jongeren over de hele wereld een risico lopen op gehoorverlies als gevolg van hun onveilige luistergewoonten en startte in 2015 met het initiatief ‘Make Listening Safe’. Als onderdeel daarvan publiceerde het WHO onlangs de achtergrondstudie ‘Safe listening in video gaming & esports’1. We bespreken de belangrijkste bevindingen. WHO PUBLICEERT RAPPORT OVER VEILIG LUISTEREN TIJDENS HET GAMEN Na de gezamenlijke raadpleging van belanghebbenden door de WHO en ITU (International Telecommunication Union) over veilig luisteren, werd besloten om een achtergrondstudie uit te voeren naar gaming, om vast te stellen welke risico's er bestaan voor het gehoor van degenen die deelnemen aan videogaming- en esportsactiviteiten. Er bleek nog weinig gepubliceerd bewijs te zijn over gaming en e-sports in relatie tot het risico op gehoorschade. Wel was al bekend dat games vaak gespeeld worden op risicovolle geluidsniveaus en gedurende lange tijdsperiodes, waardoor het vaak wordt geassocieerd met gehoorschade en tinnitus. Dit wetenschappelijke onderzoek heeft daarom als doel om meer inzicht te geven in de risico’s van het onveilig luisteren tijdens het gamen. Enquêteresultaten Voor het onderzoek is wereldwijd een online enquête uitgerold onder gamers en e-sportdeelnemers, met 488 respondenten als resultaat. De gemiddelde leeftijd was 28,4 jaar en de deelnemers kwamen uit 92 landen. Uit de enquêteresultaten blijkt onder andere dat geluid als een belangrijk onderdeel van het gamen wordt beschouwd, maar dat beschermende maatregelen niet breed toegepast worden. Bijna de helft van de respondenten meldde gehoorklachten gerelateerd aan gehoorschade, waaronder tinnitus. De respondenten zijn zich wel bewust van de risico's van gehoorverlies die gepaard gaan met gaming en esports, maar beschouwen hun vatbaarheid hiervoor als relatief laag. Een veelgenoemde barrière voor het nemen van preventieve maatregelen, is dat men bang is dat het een negatieve invloed zou hebben op het spelplezier. Belangrijkste conclusies Uit bestaand wetenschappelijk en grijs literatuuronderzoek van de onderzoekers blijkt dat videogames een bron zijn van onveilig luistergedrag. Vergelijkbare recreatieve geluidsblootstelling van persoonlijke luisterapparaten toont aan dat 24% van de jongvolwassenen risico loopt op onveilig luistergedrag. Als soortgelijke trends ook binnen videogames bestaan, en gezien het totale aantal van 1,7 miljard pc- en consolegamers, zijn er mogelijk honderden miljoenen gamers die risico lopen op gehoorschade door videogame-activiteiten. Om dit probleem aan te pakken, wordt voorgesteld om veilige luisterfuncties en richtlijnen te ontwikkelen en te implementeren in videogames en esports. Deze moeten gericht zijn op het beperken van risico's door opties te bieden om het volume te beperken en gebruikers te informeren over veilige luisterpraktijken. Vanwege de complexiteit en variabiliteit van gameapparaten en -systemen is een gecoördineerde aanpak nodig van stakeholders. Dit omvat technische overeenstemming van belanghebbenden in de game- en esportsindustrie over veilige luisterfuncties binnen gamesystemen en -software, evenals programma's voor de bevordering van veilig luisteren die betrokken zijn bij gameverenigingen, gamefederaties, game- en esports-invloedrijke personen, gezondheidszorgprofessionals, overheidsinstanties en relevante internationale organisaties zoals de WHO en ITU. Het doel is om de gezondheid van gamers te beschermen en gehoorschade als gevolg van videogames te verminderen. Kijk voor meer informatie op www.who.int/healt-topics/hearing-loss 1 World Health Organization. (2023). Safe Listening in Video Gaming and Esports, geraadpleegd op 11 september 2023, van https://cdn.who.int/media/docs/default-source/ncds/sdr/deafness-and-hearing-loss/safe-listening-in- video-gaming-and-esports.pdf?sfvrsn=cccd86e2_4

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4