Hoordetail nr 3 2023

HOORDETAIL NR 3 2023 26 INTERVIEW KNO-ARTS ON SPEED DIAL: SPECSAVERS BREIDT SERVICE UIT DANKZIJ SAMENWERKING EARHELP In Hoordetail blikken we regelmatig in de toekomst als het gaat om de hoorzorg. De toenemende vergrijzing en de mogelijke digitaliseringsoplossingen om de zorg efficiënter in te richten zijn inmiddels een terugkerend thema geworden in ons vaktijdschrift. Wie ook graag vooruit kijkt, is Specsavers. Zo heeft de hoorzorgketen de handen ineen geslagen met Earhelp, een digitaal zorgplatform waar audiciens op een laagdrempelige en kosteneffectieve manier advies kunnen inwinnen bij een KNO-arts. Specsavers hoopt op deze manier haar klanten nog beter van dienst te kunnen zijn in de winkel, hen onnodige tripjes naar het ziekenhuis te besparen en de lange wachttijden van de KNO-afdeling te omzeilen. We spreken met Thijs Jansen, KNO-arts en oprichter van Earhelp, en Wilrik van ’t Noordende, Professional Support Manager Audiology bij Specsavers, over de samenwerking. Thijs Jansen is werkzaam als KNO-arts in het Radboudumc in Nijmegen waar hij zich toelegt op schedelbasischirurgie en otologie. Hij is gedreven om de zorg te vereenvoudigen en efficiënter te maken. Dat blijkt ook uit het adviesrapport1 dat hij in 2019 samen met Sjoerd Jan de Vries en Liane Tan voor de KNO-vereniging schreef, waarbij hij de impact van de vergrijzing op de KNO-arts beschreef. In het rapport wordt aangetoond welke knelpunten er zullen gaan ontstaan als steeds meer mensen een beroep doen op de KNO-artsen en dat de zorg anders ingericht moet gaan worden om te kunnen voldoen aan deze toenemende zorgvraag. Zelf besloot hij niet af te wachten en zijn handen uit de mouwen te steken. In 2020 richtte Thijs het platform Earhelp op samen met een compagnon Oscar Paling, oogarts en het brein achter een soortgelijke dienst ‘Ooghulp’. Thijs: “Eén van de conclusies van het rapport was dat er een betere samenwerking nodig was tussen de KNO-arts en de audicien om de patiënt beter te kunnen helpen. Daarbij is het belangrijk om passende én zinnige zorg te leveren passend bij de casus en in veel gevallen is een online consult met de KNO-arts een efficiënte en effectieve oplossing. Van Oscar, die ik nog ken van de Geneeskunde-opleiding, wist ik dat hij een oplossing gevonden had om remote care op aanvraag te kunnen aanbieden als oogarts. We zagen er allebei heil in om ook mogelijk te maken in de hoorzorg. Zo is het idee voor Earhelp geboren.” Specsavers als innovatiepartner Specsavers kwam al gauw in aanraking met het idee achter Earhelp en wilde graag investeren in dit platform. Wilrik licht toe waarom een dergelijk zorgplatform een meerwaarde is voor de hoorzorgketen en de slechthorende. “We zijn al langere tijd bezig om zorg op afstand mogelijk te maken en zijn er al bekend mee in de optometrie. In Earhelp vonden we een effectieve oplossing. Na een aantal oriënterende gesprekken zijn we het concept uitgebreid gaan testen en hebben we besloten om het te gaan integreren in onze audiologietak.” Thijs is verheugd over de samenwerking met Specsavers en beschouwt het bedrijf als een ware innovatiepartner. Met Specsavers aan boord kan het systeem verder uitgebouwd worden. “Het team van Specsavers is welwillend, enthousiast en vormt een goede sparringpartner. Ze grijpen innovatie aan en denken mee om de hoorzorg naar een hoger niveau te tillen. Het is natuurlijk een grote partij die zich aan ons verbindt en met zoveel deelnemende audiciens kunnen we deze vorm van hoorzorg finetunen en wellicht de nieuwe standaard maken om ook in de toekomst de kwaliteit van hoorzorg te kunnen waarborgen met deze efficiënte manier van werken.” Hoe werkt het? Een KNO-consult binnen 48 uur, dat is hoe je het doel van Earhelp heel kort zou kunnen beschrijven. Thijs licht toe hoe het werkt: “Je kunt het echt zien als een vervanging van een KNO-consult in het ziekenhuis. De klant komt bij de audicien die vervolgens de gebruikelijke metingen uitvoert. Als er opmerkelijke zaken naar voren komen, zoals een opvallend asymmetrisch gehoorverlies, dan moet de klant normaliter via de klassieke weg doorverwezen worden. Dat wil zeggen: via de huisarts naar de KNO-arts, waar ze – zonder spoedgeval – in de lange wachtrij moeten aansluiten. Audiciens kunnen via Earhelp sneller een beroep doen op de KNO-arts door met de video-otoscoop goede beelden te maken en deze samen met de audiologische gegevens naar ons door te sturen. Vervolgens plannen we een consult in met de patiënt om te praten over de diagnose die wij stellen op basis van het dossier van de audicien en bespreken de mogelijke oplossingen. Het kan zijn dat de klant alsnog naar het ziekenhuis moet komen, maar heel vaak constateren we dat hoortoestellen de oplossing kunnen zijn. In het laatste geval vervolgt de klant het traject bij de audicien. Door deze weg te bewandelen, bespaar je tijd Wilrik van ’t Noordende, Professional Support Manager Audiology bij Specsavers Thijs Janssen, KNO-arts en oprichter van Earhelp

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4