Hoordetail nr 3 2023

HOORDETAIL NR 3 2023 49 “Ten eerste is een proefperiode voor Evelien niet te vergelijken met die van een goedziende persoon; het heeft veel meer impact als ze een proef doorloopt met hoortoestellen, omdat ze haar zicht niet kan inzetten in bijvoorbeeld de bediening van de toestellen of bijhorende apps, maar ook niet als ondersteuning van het spraakverstaan door bijvoorbeeld ondersteuning van mondbeeld. Ten tweede is Evelien klant bij een zelfstandige audicien bij haar in de buurt die haar dossier goed kent, maar die geen contract heeft met de zorgverzekeraar van Evelien. Klant blijven bij deze zorgverlener is voor Evelien essentieel om verschillende redenen: ze kennen haar casus goed, ze kunnen de tijd nemen voor haar en Evelien heeft dankzij Bartiméus geleerd om zelfstandig naar de audicien af te reizen. Switchen naar een andere zorgverlener, die wel gecontracteerd is, is niet alleen belastend voor Evelien, het kost ook meer zorggeld om de begeleiding van Bartiméus weer te organiseren, zeker als het over meerdere proefperiodes gaat. Afijn, dit alles hebben we vanuit Pento en Bartiméus met vele brieven duidelijk proberen te maken aan de zorgverzekeraar en gelukkig kwam Evelien uiteindelijk in aanmerking voor de vergoeding van haar huidige hoortoestellen, met de service bij haar vertrouwde audicien in Deventer”, vertelt Ruben met een lichte zucht. Evelien onderstreept hoe blij ze is met de service van een zelfstandig audicien in de buurt én met de nieuwe hoortoestellen: “Voorheen zat ik bij een ketenbedrijf, maar daar kreeg ik telkens met een andere audicien te maken en moest ik elke keer opnieuw mijn complexe verhaal doen. Met mijn huidige audicien kan ik direct ter zake komen, dat scheelt tijd en energie. Bovendien zijn mijn nieuwe hoortoestellen echt een grote verbetering. Vooral het feit dat ik nu met mijn telefoon de programma’s en instellingen kan veranderen is een groot pluspunt. Zo kan ik nu de ruis zelf meer naar de achtergrond verplaatsen. Van deze functie heb ik al meerdere keren plezier gehad en nu durf ik sneller weer met vrienden een terrasje te pakken bijvoorbeeld.” Voor mensen zoals Evelien, die leven met het Usher syndroom, is het een uitdaging om hun weg te vinden in een wereld die voornamelijk is afgestemd op mensen met een goed gehoor en zicht. Gelukkig zijn er gespecialiseerde Nieuw: informatieve folder voor audiciens Bartiméus zet zich in voor het project ‘Kennis over zien’. Het betreft door de overheid toegekende subsidiegelden, zogenaamde kennisgelden. Met deze gelden kan Bartiméus haar unieke kennis overdragen aan andere organisaties, professionals en het eigen netwerk van de cliënt, zodat er kennis over leven met een visuele beperking beschikbaar komt voor iedereen. Een onderdeel van dit project is om audiciens beter in te lichten over de mogelijk visuele beperking bij hun cliënt. “Dit krijgt nu vorm door een nieuwe folder speciaal voor audiciens, met tips en advies voor hoorzorgprofessionals om blinde of slechtziende klanten beter te kunnen helpen”, verduidelijkt Ilse. “We laten zien waar audiciens rekening mee kunnen houden in de aanpaskamer als er iemand met een visuele beperking voor hun zit. Denk aan het licht in de aanpaskamer. Maar geven ook meer inzicht in het belang van het lokaliseren van geluid en het gebruik van hulpmiddelen voor slechtzienden. Naast de folder zijn we de samenwerking aangegaan met de audiciensopleidingen om ook de studenten al bewust te maken van deze doelgroep. Zo hebben we al eens een gastcollege gegeven en zoals het er nu naar uitziet gaat die samenwerking geïntensiveerd worden.” instellingen zoals Bartiméus en Pento die hun krachten bundelen om deze patiënten te ondersteunen en te begeleiden. Aangezien Usher een progressieve aandoening is, zal Evelien regelmatig contact op moeten nemen als ze weer tegen nieuwe uitdagingen aanloopt. Op dit moment zit ze middenin een intensief revalidatietraject waarbij ze braille leert lezen. “Dat gaat mij wonderbaarlijk goed af”, zegt ze lachend. “Maar het is natuurlijk wel heel confronterend. Ik probeer wat dat betreft met de dag te leven. Gelukkig weet ik dat ik altijd op Bartiméus en Pento kan terugvallen voor ondersteuning, of die nou praktisch of psychologisch van aard is”, besluit Evelien. V.l.n.r. Ruben Benard, Evelien Jansen en Ilse Oosterhuis

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4