Hoordetail nr 3 2023

HOORDETAIL NR 3 2023 57 en als IT’er heeft de technologie hierachter hem altijd al geboeid. Tijdens de gesprekken met een loopbaancoach kwam dan ook niet geheel toevallig naar voren dat het audiciensvak hem wel aansprak. “Tijdens mijn bezoekjes aan de audicien heb ik mijzelf altijd afgevraagd hoe hoortoestellen werken en hoe de software in elkaar steekt. Vanuit mijn achtergrond wilde ik zelf ook invloed kunnen hebben op de hoortoestelprestaties en die interesse is altijd gebleven. Ik besloot daarom om ervoor te gaan en met de audiciensopleiding te starten.” Slechthorend zijn als audicien, kan dat wel? “Zeker”, bevestigt William. “Ik kan mijzelf daarom juist als geen ander verplaatsen in de klant aan de andere kant van de spreektafel. Ik hoor regelmatig van klanten dat ze het prettig vinden dat ik zelf slechthorend bent, omdat ze dan het idee hebben dat ik hen beter begrijp. Bovendien ervaar ik verder geen belemmeringen in het aanpasproces. Ik wil niet zeggen dat het mij een betere audicien maakt, maar ik weet wel wat een hoortoestel voor iemand kan betekenen.” In 2018 rondde William de audiciensopleiding af en na wat ervaring te hebben opgedaan bij enkele audicienwinkels, besloot hij zijn eigen winkel te starten in zijn woonplaats Gennep. Het feit dat dat midden in de coronaperiode was, namelijk in 2020, maakte het een spannende stap. “Maar hard werken loont”, stelt William. “Als je ervoor gaat en je neemt de tijd voor de klant om de beste service te verlenen, dan gaat de mond-op-mond reclame vrij snel zijn werk doen. Ook zitten we heel zichtbaar in de bekendste winkelstraat van Gennep.” Al snel kwam zijn vrouw Lonneke hem ondersteunen in de winkel om vervolgens ook de audiciensopleiding te gaan volgen. “Nu draait ze volledig mee en hebben we elk onze aanpaskamer. We vullen elkaar goed aan. Waar ik handig ben met techniek, is zij weer veel meer een mensenmens. Samenwerken gaat eigenlijk als vanzelf.” Nieuwsgierig naar innovatie In zijn relatief korte carrière als audicien heeft William met diverse merken gewerkt, maar zijn voorkeur gaat uit naar de technologie van Widex en Starkey. “Ik had eerst de illusie dat ik álles wilde weten, maar dat is haast niet mogelijk met alle ontwikkelingen die gaande zijn. Elk audicien heeft wel één of twee merken waar ze het meest vertrouwd mee zijn. Je kent de software daarvan het beste en/of het contact met de mensen achter het merk is net even wat prettiger dan bij andere mensen. Voor mij is dat het geval bij Widex en Starkey, maar in principe kan een klant hier voor elke hooroplossing komen. Vanwege mijn voorgaande job vind ik snel de weg in de software van diverse merken, daarnaast ben ik handig met het koppelen van bijvoorbeeld randapparatuur, smartphones en het gebruik van de apps. Ik blijf graag op de hoogte van de laatste innovaties in de branche. Ik bezoek beurzen en evenementen, maar ik hou ook zeker zelf de vinger aan de pols bij leveranciers.” We vragen William of hij specifieke trends of ontwikkelingen ziet in de hoorbranche. “Ik zie wel dat er steeds vaker voor een hoortoestel uit de buitencategorie wordt gekozen, een ontwikkeling die door de cijfers van Vereniging GAIN ook wordt aangetoond. Verder vind ik de toepassing van Artificial Intelligence in hoortoestellen op zich een interessante ontwikkeling, maar ik vind het ook lastig dat ik er weinig invloed op uit kan oefenen als audicien. Het hoortoestel handelt steeds meer automatisch en dat betekent dat wij als audiciens nog beter naar de klant moeten luisteren om te achterhalen wat er beter of anders ingesteld moet worden. Uiteraard ben ik wel nieuwsgierig naar waar het naartoe gaat.” Otoscan Het is duidelijk: technologische vooruitgang is iets wat William bezighoudt en waar hij zelf graag mee aan de gang gaat. De investering in de Otoscan van Natus om digitale, 3D afdrukken te maken van het oor, is daar een mooi voorbeeld van. Hiermee onderscheidt Van der Landen Hoortechniek zich in de regio. “Natuurlijk maak ik ook nog steeds de reguliere afdrukken, want niet bij elk oor is de Otoscan de beste keuze. Wel hoor ik vaak terug dat klanten deze methode als prettig ervaren. Sterker nog: er zijn zelfs mensen die speciaal voor de Otoscan naar de winkel komen, omdat ze negatieve ervaringen hebben gehad met maken van siliconen afdrukken. Als audicien merk ik ook dat het scheelt in de inkoop van materialen en dat het afval scheelt.” Nu een aantal jaar onderweg is William tevreden over hoe hij de afgelopen jaren gegroeid is in zijn rol als audicien. Duidelijk is dat hij nog steeds blij is dat hij de carrièreswitch heeft gemaakt. Hij haalt meer plezier uit het werk en vindt het vooral prettig dat hij het hele proces, van A tot Z, zelf in de hand heeft als zelfstandige. “Het is hard werken, maar ik kom nu minder vermoeid thuis dan toen ik nog als systeembeheerder werkte. Dat zegt eigenlijk al genoeg. Mijn werk nu geeft veel meer voldoening. We zijn lekker druk en denken er soms wel eens over na om wat ondersteuning te zoeken in de winkel als wij druk zijn in de aanpaskamer, maar daar ga ik nog even rustig over nadenken. Voor nu gaan we vooral lekker door op deze weg!” Meer weten over Van der Landen Hoortechniek? Kijk dan op www.vanderlandenhoortechniek.nl William van der Landen

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4