Hoordetail nr4 2018

H o o r d e t a i l n r 4 2 0 1 8 41 BESTE PRAKTIJKOPLEIDER VAN DE PROVINCIE GRONINGEN Wilgis staat er inmiddels niet meer alleen voor en heeft een team om zich heen verzameld om de toenemende drukte op te vangen. Zo pakt Tineke Schuiling de administratieve taken op en verzorgt ze de telefoontjes. Wilgis is namelijk ook twee dagdelen op zittingsadressen in Haren en Bedum te vinden om de mensen in die omgeving van dienst te zijn. Daarnaast leidt Wilgis ook audiciens op in haar winkel. Op dit moment is dat Joëlle Saes. “Joëlle is nu bijna klaar met de opleiding. Ze heeft voorheen bij een ketenbedrijf gewerkt, waar ze in haar beleving in zo weinig mogelijk tijd zo veel mogelijk toestellen moest verkopen. Werken bij een zelfstandig bedrijf vindt ze heel anders en veel prettiger. Zo heb ik een aantal mensen kunnen helpen met hun opleiding. Ik ben er dan ook best wel trots op dat ik dit jaar ben verkozen tot de beste praktijkopleider voor mbo-studenten van de provincie Groningen in de sector SpecialistischVakmanschap. Het bleek dat Joëlle mij heeft aangedragen voor deze prijs.” Behalve Joëlle is ook de kersverse echtgenoot vanWilgis, Hans de Ruijter, aangestoken door haar enthousiasme bij het uitvoeren van dit vak. “Mijn partner heeft ervoor gekozen zich ook tot audicien om te scholen en mee te draaien in de winkel. Hij is erachter gekomen hoe leuk het vak is en er gaat echt een nieuwe wereld voor hem open. Hij is vorige maand ook mee geweest naar de EUHA om kennis te maken met alle mogelijkheden van dit moment. Het is mooi om te zien wat hoortoestellen tegenwoordig kunnen, ik noem het ook wel wondertjes van techniek.” BIJNA NIET MEER AFHANKELIJK VAN ZORGVERZEKERAARS Het promotiemateriaal in de etalages van Hoorcentrum Westerkwartier geeft een goed beeld van het brede aanbod dat Wilgis kan bieden. “Ik probeer altijd met de nieuwste technieken aan de slag te gaan”, legt Wilgis uit. “Ik kan in principe leveren van de absolute basis tot aan het topsegment, maar ik merk dat de meeste hoortoestellen die ik aanpas uit het hoge segment en de private markt komen. Door middel van een handige placemat op mijn bureau kan ik klanten laten zien waar elk hoortoestel toe in staat is. Klanten zien daardoor steeds vaker in dat een hoortoestel een investering is in jezelf en dus kiezen ze voor een goede hooroplossing die bij hun leefsituatie past. Ik wil daarin ook niet meer afhankelijk zijn van de zorgverzekeraars en werk bijna contractloos. Dat was in het begin natuurlijk heel erg spannend, maar het voelt nu erg bevrijdend. Mensen komen hier echt voor de beste oplossing voor hun gehoor, niet voor de laagste prijs.” TWEEMAAL AUDICIEN VAN HET JAAR Het mag duidelijk zijn dat 2018 een mooi jaar is voor Wilgis, met als kers op de taart dat ze voor de tweede keer de award voor de Audicien van het Jaar in ontvangst mocht nemen. De eerste keer was in 2016, toen haar klant Arie Dekker haar nomineerde. “Arie was een leerkracht die steeds meer moeite met zijn beroep kreeg door zijn verslechterde gehoor”, vertelt Wilgis. “Hij kwam ’s avonds bekaf thuis en werd onzeker op zijn werk. Hij wilde zelfs met vervroegd pensioen gaan. Sinds hij bij mij een ander hoortoestel heeft laten aanmeten, is hij weer met plezier aan het werk op school.” Het is nog niet eerder gebeurd dat een Nederlandse audicien twee keer deze prijs wint. Dit jaar was het een hele andere case en een andere klant die haar nomineerde. “De man die mij nomineerde, Willem Postma, zei al bij binnenkomst tegen mij: ‘Let op, want ik ben een lastige klant voor je.’ ‘Kom maar op’, zei ik toen. Willem werkt in de muziek en is een ervaren hoortoestelgebruiker die vast bleef houden aan één merk. Helaas heeft hij veel last van oorontstekingen, dat is wel een uitdaging in combinatie met hoortoestellen. Ik heb hem meerdere merken en soorten hoortoestellen laten proberen. Ik heb op die manier zijn kijk op hoortoestellen verruimd. Daarnaast had ik een hele leuke klik met deze klant, waardoor het altijd prettig werken is.” Met alle prijzen die Wilgis al in haar carrière als audicien heeft ontvangen, vraag je jezelf af wat ze nog graag wil bereiken. Zelf zegt ze daar het volgende over: “Ik blijf altijd op zoek naar nieuwe en onderscheidende mogelijkheden en technieken, zoals hoortoestellen aanpassen met vrije veld geluidssignalen. Hierdoor neem je ook geluidsbeleving van de klant mee in je aanpassing. Dit zag ik onlangs op de EUHA in Hannover en in 2019 ga ik me daar verder in verdiepen. Daarnaast verdiep ik mij in andere vakgebieden, zoals tinnitustherapie. Bovenal zal ik altijd de kwaliteit van onze service voorop blijven stellen. Ik heb gehoord dat in Ierland een audicien al drie keer de prijs gewonnen heeft. Dus wie weet wat er nog in het verschiet ligt”, sluit Wilgis lachend af. Meer informatie: Hoorcentrum Westerkwartier Tel. 0594-500959 www.hoorcentrumwesterkwartier.nl Wilgis samen met Willem Postma V.l.n.r. Hans de Ruijter, Wilgis Schoffelmeijer, Joëlle Saes en Tineke Schuiling

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4