Hoordetail nr4-2022 Online

HOORDETAIL NR 4 2022 34 Wat vindt… OP 8 DECEMBER WORDT IN DE TWEEDE KAMER HET PREVENTIEDEBAT GEVOERD. DAT GAAT ÓÓK OVER PREVENTIE VAN GEHOORSCHADE. DE WHO HOUD MAXIMAAL 100DB ALS RICHTLIJN AAN. DE MINISTER HEEFT DE GEZONDHEIDSRAAD GEVRAAGD OM ADVIES OF DE HUIDIGE NEDERLANDSE LIMIET VAN 103DB VERLAAGD MOET WORDEN. VELEN MAKEN ZICH ZORGEN OVER GEHOORSCHADE; NU AL HEEFT ZO’N 13% VAN DE JONGEREN LAST VAN TINNITUS EN OPENBAART GEHOORVERLIES ZICH OP STEEDS JONGERE LEEFTIJD. HOE KAN WORDEN VOORKOMEN DAT NOG MEER JONGEREN (EN OUDEREN) GEHOORBESCHADIGINGEN OPLOPEN? DE VRIJBLIJVENDHEID VAN EEN CONVENANT INRUILEN VOOR EEN WETTELIJKE LIMIET OP VERSTERKT GELUID? MEER VOORLICHTING OVER DE RISICO’S? OF GAAT EEN PERIODIEKE GEHOORSCREENING HET VERSCHIL MAKEN? ‘GAAT JAARLIJKSE GEHOORSCREENING BIJ JONGEREN HET VERSCHIL MAKEN?’ MOHAMMED MOHANDIS KAMERLID PARTIJ VAN DE ARBEID “Als woordvoerder op het dossier preventie ben ik klaar met de vrijblijvendheid. We moeten een duidelijke norm stellen om de stijgende lijn van gehoorschade onder jonge kinderen tegen te gaan. Uiteraard heeft iedereen een eigen verantwoordelijkheid om gezondheidsschade te voorkomen. Alleen zien we al jaren dat de doelgroep die gehoorschade ondervindt steeds jonger wordt. Een overheid mag dan niet wegkijken. We zijn dit als samenleving verplicht gezien de enorme psychosociale impact van tinnitus. Ik begrijp dat bijvoorbeeld de horecabranche niet mee wil werken, maar zonder te onderbouwen waarom. Dit onderstreept des te meer dat de overheid hier een sturende rol heeft. Waar de horeca eerder niet bereid was aan te sluiten bij het convenant, waren de bioscopen dit wel. Een ‘coalition of the willing’ om tot concrete actie te komen zou natuurlijk heel mooi zijn. 100 dB in de wet verankeren kan een oplossing bieden. Een wettelijke norm creëert ook duidelijkheid voor hen die bijvoorbeeld festivals organiseren. We weten allemaal hoe aantrekkelijk het is om het geluid harder te zetten, zonder dat we de consequenties overzien. Ook KNO artsen wensen extra maatregelen, maar er is meer nodig. We zullen vaker het gehoor moet testen van kinderen gedurende hun basisschoolperiode. Er liggen genoeg wettenschappelijke rapporten die duidelijk maken deze stijgende trend maatschappelijk funest is, daarom is er actie nodig. Een politieke meerderheid wil actie dus het kabinet is aan zet en moet hier boter bij de vis te leveren. Hier weegt het beschermen van het jonge tegen het toenemende gehoorschade het zwaarst.” MARLEEN DE SLOOVERE AUDIOLOOG, COÖRDINATOR AUDIOLOGIE BIJ THOMAS MORE “Uit de laatste EuroTrak-bevraging blijkt dat jongeren minder gehoorproblemen rapporteren (inclusief tinnitus) in meerdere landen, maar meer in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Voor Nederland werden de resultaten van 2016 en 2022 vergeleken. Het is opvallend dat net in deze landen gehoorverlies in deze leeftijdsgroep meer voorkomt. Is het daarom aan te raden om jongeren hun gehoor vaker te screenen, of is het verstandiger om andere acties te ondernemen, zoals hoge geluidsniveaus vermijden? Jongeren iets verbieden werkt echter (meestal) contraproductief! Om een attitudeverandering te realiseren, lijkt het mij meer aangewezen om jongeren goed te informeren, te sensibiliseren en te overtuigen geschikte preventieve maatregelen te treffen. Het Health Belief Model bijvoorbeeld is uiterst geschikt om z’n effectieve gezondheidsgerelateerde initiatieven te ontwikkelen. De Wereldgezondheidsorganisatie gebruikte dit model ook om een onlinevragenlijst te ontwikkelen. De resultaten van 2264 personen in de leeftijdsgroep van 16 tot 35 jaar werden verwerkt in een interessant artikel1, met als conclusie dat normen voor geluidsbegrenzing een goede basis vormen om een veilige luistersituatie te creëren tijdens publieke events en dat de communicatie over de preventieve maatregelen aangepast moet zijn aan de leeftijdsgroep. Social media is hierbij cruciaal. Jongeren bereik je immers het best door je communicatie mobiel, kort en snel te serveren. Benader jongeren vooral positief, focus middels social media posts dus op zekerheden en vertrouwde onderwerpen. Mijn stappenteller op mijn smartphone stimuleert, motiveert en feliciteert me immers ook als ik meer dan 10.000 stappen heb gezet!”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4