Hoordetail nr 4 2023

In deze doorgeefcolumn neemt telkens een specialist van de Optitrade Retailgroep het woord om zijn visie of gedachten op papier te zetten over de ontwikkelingen in de branche en het audiciensvak. Pam Verhoofstad, Campagnestrateeg bij Optitrade Retail Marketing, neem in deze editie het stokje over en vertelt over marketingmogelijkheden voor zelfstandige audiciens. Pam Verhoofstad Campagnestrateeg bij Optitrade Retail Marketing Hoe graag u als audicien het allernieuwste hoortoestel ook wilt laten zien aan potentiële klanten, een advertentie met een afbeelding van een hoortoestel trekt geen extra klant naar uw winkel. Unieke en ludieke data-marketing is in de huidige audiologiemarkt van ondernemersbelang. Audiciens zijn over het algemeen niet dol op marketingactiviteiten, maar ze kunnen er niet meer omheen. U dus ook niet… Het doel van een campagne is het aantrekken van klanten die u wílt aantrekken. In plaats van klanten tellen die u bereikt, kunt u de klanten bereiken die téllen. Niet door een hoortoestel te laten zien op een campagnemiddel, maar door consumenten aan te spreken op hun emotie. Het is belangrijk dat mensen worden geraakt en hun (beginnende) gehoorverlies durven erkennen én bij u binnenkomen voor een oplossing. De bedoeling is dat mensen eerder naar uw winkel gaan, en niet pas na jarenlange ontkenning van hun gehoorverlies. Door het inzetten van aansprekende middelen wordt de drempel van een audicienswinkel lager. ‘Stap gerust bij ons binnen, neem gezellig iemand mee en u ontvangt in de campagneperiode ook nog een leuk cadeau.’ Dit – in de juiste tone of voice, met aansprekende beelden en gepersonaliseerd vanuit de audicien als lokale held - maakt het voor de consument aantoonbaar gemakkelijker om die drempel over te stappen. Mond-tot-mondreclame gaat niet vanzelf en spreekt geen nieuwe doelgroep aan. Daar zijn goede, klant specifieke campagnes voor nodig, die zowel digitaal als in print worden ingezet én gepersonaliseerd worden. Niet eenmalig, maar herhaaldelijk. Herhaling zorgt voor impact. Ook dat is bewezen. Het gaat letterlijk om ‘campagnevoeren’. Van uzelf laten horen zodat de mensen u leren kennen. Hoe gek het ook klinkt; de bekendheid van de lokale, zelfstandige audicien is laag. Dat moet anders en kán anders. Marketingcampagnes zijn tegenwoordig technisch gedegen onderlegd en gebaseerd op waardevolle data. Er zijn effectieve middelen om de juiste klant te bereiken en het is aan u om daar de vruchten van te plukken en dus de klanten te bereiken die écht tellen. BEREIKT U DE KLANTEN DIE TÉLLEN? HOORDETAIL NR 4 2023 33 DOORGEEFCOLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4