Meat&co nr1 2022 Online

M e a t & c o n r 1 2 0 2 2 3 c o l o F o n e n d e v i s i e Het is u natuurlijk niet ontgaan: het is (op het moment van schrijven) oorlog in Oekraïne. De impact op de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie is groot. Zo niet immens. Met veel verbazing heb ik daarom de afgelopen weken de tweets en berichten van weerman Gerrit Hiemstra, eurocommissaris Frans Timmermans en GroenLinks-Kamerlid Laura Bromet gelezen. De rode draad: ‘Help Oekraïne, stook minder, tank minder.’ (#geengasvanputin) Het had deze ‘influencers’ gesierd als ze hadden opgeroepen om juist nu Nederlands vlees te gaan eten. Want daarmee kunnen we Poetin pas écht pijn doen. Als de crisis in Oost-Europa namelijk één ding duidelijk maakt, is dat we als Europa voor onze voedselvoorziening niet alleen mogen vertrouwen op de gunstige deals die we in het verleden met andere landen hebben gemaakt of nog aan het maken zijn (denk aan de Mercosur-deal met Zuid-Amerika), maar gerust wat meer leunen op de meest innovatieve en circulaire agrarische sector van de wereld: die van Nederland en Vlaanderen. Onder de noemer van een beter milieu boeren wegjagen naar Oekraïne, is duidelijk geen oplossing gebleken. De op één na grootste graanschuur van Europa (Oekraïne) staat in brand en de allergrootste (Rusland) sluit de deuren voor West-Europa. De Nederlandse agrarische sector kan en wil veel, maar is niet gebaat bij belemmeringen die onder de noemer van een beter klimaat worden opgelegd. Ondertussen moet de Europese vlees- en eiwitverwerkende industrie (ja, graan is ook een ingrediënt voor veel vegaproducten!) zichzelf opnieuw uitvinden en de leveranciers en fabrikanten van machines en productielijnen zullen hun bedrijfsstrategie versneld moeten aanpassen. Het NOS Journaal pakte begin maart al groots uit met een reportage bij een van de grootste ontwikkelaars in Nederland op het gebied van machines voor de globale foodindustrie, die uit principe niet meer levert aan Rusland en daarmee vaarwel zei tegen zo’n tien procent van de jaaromzet. Nederlandse, Italiaanse en Duitse machinebouwers genieten vanwege bekende redenen wereldwijd veel aanzien en leveren dus ook in elke uithoek van de wereld, zeker ook aan Rusland. In plaats van onze voedingsmiddelenindustrie afhankelijk te maken van Rusland en Oekraïne, kunnen we daarom beter de rollen omdraaien. Als de productie in Rusland stil komt te staan en daarmee de supermarktschappen leeg, wordt Rusland pas écht geraakt. Het is dan wel zaak dat het Ministerie een actieve rol gaat spelen in het vinden van nieuwe handelspartners, want de export van voedingsmiddelen naar Rusland levert de Nederlandse economie alleen al één miljard euro per jaar op. Zeker de export van varkensvlees, vleeskuikens en broedeieren wordt flink geraakt. Door de belangrijke rol van de Nederlandse boer nu eindelijk eens te erkennen, zouden Hiemstra, Timmermans en Bromet echt een verschil kunnen initiëren. Dat u dan vervolgens ook met uw fiets naar het werk gaat of de verwarming twee graden lager zet, is natuurlijk heel fijn, maar vooral voor uw eigen portemonnee. Veel leesplezier met een nieuwe uitgave van vaktijdschrift Meat & Co. De Visie “ONDER DE NOEMER VAN EEN BETER MILIEU BOEREN WEGJAGEN NAAR OEKRAÏNE, IS DUIDELIJK GEEN OPLOSSING GEBLEKEN” Martijn Schwillens Hoofdredacteur vaktijdschrift Meat&Co m.schwillens@gpmedia.nl Vaktijdschrift voor de vlees- en eiwitverwerkende industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.meat-co.nl Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Martijn Schwillens (hoofdredacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (Media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Meat&Co heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Meat&Co besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale vlees- en eiwitverwerkende industrie| Maart 2022| 17e jaargang no. 1 Special VERPAKKINGEN& END-OF-LINE COVERSTORY D.I. KOELTECHNIEK “WIJ ZIJN EEN SPECIALISTISCH BEDRIJF MET KOELINSTALLATIES DIE MAAR WEINIG VOORHANDEN ZIJN”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4