Meat&Co-nr3-2020 online

m e a t & c o n r 3 2 0 2 0 46 C a s e s t u d y : V a n B e e k S c h r o e f t r a n s p o r t Gesjouw en gesleep met 175 kilo wegende normwagens behoren bij Vion voortaan tot het verleden. De in totaal 60 wagens, waarmee in blokjes gesneden vlees van en naar kruidenmengers en vulmachines werd gereden, zijn vervangen door een drietal U-vormige trogtransporteurs en twee verticale, deelbare schroeftransporteurs. Volgens Veenendaal is het productieproces door het wegnemen van de normwagens makkelijker, minder fysiek belastend en sneller geworden. “Voorheen bleef het vlees langer in de normwagen staan, wachtende op de volgende handeling. Mensen bepalen het tempo, maar ik heb liever dat een machine het tempo bepaalt. Nu hebben we geen tussenbuffers meer en kunnen we continue blijven produceren, omdat alles in één lijn staat”, constateert de Technical Manager. Gevolg? Een aanzienlijke productiestijging van 50-60 ton naar ruim 100 ton vlees per week én kwalitatief betere vleesproducten. RUIMTEBESPARING DOOR VERTICALE SCHROEFTRANSPORTEUR Vion telt sinds de oprichting inmiddels 12.445 medewerkers en meerdere slachterijen en verwerkingslocaties in zowel Nederland als Duitsland. Door de toenemende vraag naar uiteenlopende maatvoeringen en verpakkingsvormen vanuit onder meer de VS, China, Japan, Zuid-Korea, Canada, Australië en het Verenigd Koninkrijk, werd de roep om een slice-afdeling steeds groter. De ruim 30 meter lange productieruimte in Scherpenzeel, waar het aan en afrijden van met in blokjes gesneden vlees gevulde normwagens aan de orde van de dag was, werd om die reden gehalveerd. De herinrichting van dezelfde productielijn op slechts de helft van het aantal vierkante meters mocht met recht een uitdaging genoemd worden. Tot groot genoegen van Veenendaal bood Van Beek met onder meer op maat gemaakte verticale schroeftransporteurs de uitkomst. “Het gaat nu haaks omhoog. Het is perfect, alles is nu heel compact bij elkaar. Het mooie van de transportschroeven is, dat ze nu drie meter de hoogte in gaan. Maar als het tien meter moet zijn, kan dat ook!” EEN RUIMTEWINST VAN ZO’N 15 STREKKENDE METER, EEN PRODUCTIEVERHOGING VAN RUIM 10 TON PER DAG EN KWALITATIEF NÓG BETERE VLEESPRODUCTEN: EEN NOODGEDWONGEN VERBOUWING VAN DE KOELRUIMTE VAN FOODBEDRIJF VION IN HET GELDERSE SCHERPENZEEL PAKTE BETER UIT DAN AANVANKELIJK GEDACHT. EEN DOOR VAN BEEK SCHROEFTRANSPORT GEREALISEERDE PRAGMATISCHE MAATWERKOPLOSSING ZORGDE NIET ALLEEN VOOR DE GEWENSTE HERINRICHTING VAN EEN KLEINERE PRODUCTIEVLOER. HET AUTOMATISEREN VAN DE PRODUCTIELIJN MAAKTE OOK KORTE METTEN MET HANDMATIGE, TIJDROVENDE HANDELINGEN. HIERDOOR ZAG VION EEN VERDUBBELING VAN ZIJN PRODUCTIEVOLUME. “DE OPLOSSING HEEFT ZICHZELF DUBBEL EN DWARS BEWEZEN!”, ALDUS EMIL VEENENDAAL, TECHNICAL MANAGER BIJ VION. Vion SCHERPENZEEL MAAKT KWALITEITSSLAG NA IMPLEMENTATIE SCHROEFTRANSPORTEURS Overzicht van de installatie voor productie bij Vion met de nieuw gemonteerde verticale en horizontale transportschroeven.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4