Meat&Co nr3 2021 Online

m e a t & c o n r 3 2 0 2 1 49 C o l u m n Het moet gezegd: de snelle opeenvolgende veranderingen in het voedingsgedrag van traditioneel vlees en zuivel naar vegetarisch en vega, is in het laatste jaar medemogelijk gemaakt door de giga-organoleptische kwaliteitsverbetering van plantaardig vlees en plant-based melkproducten, die bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Vertaald naar de realiteit; in restaurants, bedrijfskantines en universiteiten worden personeel en studenten steeds vaker geconfronteerd met de jonge generaties, die minachtende opmerkingen maken wanneer een stukje vlees besteld wordt. Vooralsnog zullen het uitzonderingen blijven, maar er zijn al jonge vrouwen die geen ‘date’ willen zolang de carnivoor volhardt in zijn zucht naar vlees. www.henkhoogenkamp.com Eigenlijk is het bizar te concluderen dat de traditionele voedingsindustrie met wereldspelers als Nestlé, Unilever, KraftHeinz, Coca Cola, maar ook VION en FrieslandCampina, geen van allen de initiële signalen hebben opgepakt en nu gedwongen worden een inhaalslag te maken. Al dan niet met het opfleuren van de eigen productportfolio’s, dan wel door acquisities van startups -die tot voor kort nog door dezelfde bedrijven veelal belachelijk gemaakt werden- onder het motto ‘Geen denken aan dat de consument het vlees van het bord laat snoepen!’ GEEN EIWIT, MAAR VOEDINGSTRANSITIE ‘GOOD FOODS SHOULDN’T COST THE EARTH.’ VRIJ VERTAALD: ‘GOEDE VOEDING HOEFT NIET TEN KOSTE TE GAAN VAN MOEDER AARDE.’ MOOIE KRETOLOGIE, MAAR WEL ÉÉN DIE TOT NADENKEN STEMT. HET LIJKT WEL OF DE WERELD OP HOL GESLAGEN IS, NU EIWITTRANSITIE UNIVERSEEL OP DE AGENDA STAAT BIJ IEDEREEN DIE OOK MAAR IETS MET VOEDING TE MAKEN HEEFT: CAPITAL VENTURE OF DURFINVESTEER- DERS, BANKEN, DIËTISTEN EN HET SNEL GROEIEND AANTAL RESTAURANTS, DAT STEEDS MEER RUIMTE INRUIMEN VOOR VLEESVRIJE ALTERNATIEVEN. HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK. Henk Hoogenkamp “IN RESTAURANTS, BEDRIJFSKANTINES EN UNIVERSITEITEN WORDEN PERSONEEL EN STUDENTEN STEEDS VAKER GECONFRONTEERD MET DE JONGE GENERATIES, DIE MINACHTENDE OPMERKINGEN MAKEN WANNEER EEN STUKJE VLEES BESTELD WORDT” Ziehier 2021, waar de aanstormende generatie tot pakweg 30 jaar totaal anders tegen voeding aankijkt dan de oudere generaties. En ja, het is waar dat -als het erop aankomt- de jonge generatie meer waarde hecht aan hun eigen voorkeur en gezondheid, dan de duurzaamheid van de aarde. Heel extreem vertaald: Eerst ik en dan de rest. Het zijn vooral jonge meiden en vrouwen die de meeste proactieve impulsen geven aan de daadwerkelijke eiwittransitie. De eerste signalen komen veelal bij meisjes die in de puberale fase zijn en plotsklaps medelijden krijgen dat er dieren geslacht worden ter eer en meerdere glorie om mes en vork in een stukje vlees te zetten. Wellicht is de opkomende menstruatiecyclus de echte psychologische reden dat puberende meisjes tegenwoordig massaal -en met name rood vlees- afzweren en zoeken naar alternatieven. Voor de ouders is het heel moeilijk in gesprek te gaan en zeggen dat vlees toch een belangrijk component is van uitgebalanceerde voeding. Met name ook door de aanwezigheid van snel absorberend ijzer, vitamine B12 en uiteraard de perfecte kwaliteit van dierlijk eiwit. EMOTIONELE TROEFKAART Maar ja, al deze argumenten zijn gericht aan dovenmansoren als de emotionele troefkaart uitgespeeld wordt: “Ik vind het zielig dat dieren doodgemaakt worden om op te eten.” Feitelijk is de eiwittransitie een transitie van voedingsnormen en -waarden, waarbij de social media -mede door invloed van influencers - een allesoverheersende rol spelen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4