Meat&Co nr3-2023 Online

MEAT&CO NR 3 2023 32 SPECIAL: PLANTBASED & VEGAN Aan de ene kant behoren ze tot de groep van verse groenten en fruit die gezondheidsspecialisten aanbevelen, en aan de andere kant zijn Europese paddenstoelen het hele jaar door betaalbaar en geschikt voor elk dieet. Tot slot worden ze duurzaam en lokaal geproduceerd met een beperkt waterverbruik. Maar paddenstoelen gaan vooral over smaakplezier: het zijn hoogstaande culinaire producten die gekenmerkt worden door hun typische aardse en vlezige smaken. Europese eetbare paddenstoelen zijn een schat aan heel uiteenlopende smaken en texturen, ze zijn voedzaam en worden bovendien verantwoord en lokaal geproduceerd. Om al deze voordelen in heel Europa te promoten, en dan vooral bij millennials, lanceerde GEPC Promo (Europese vereniging van champignonproducenten) een nieuwe campagne die medegefinancierd wordt door de EU met als slogan: ‘Europese paddenstoelen, verborgen parels’, een promotiecampagne van vijf miljoen euro waarvan verwacht wordt dat ze over drie jaar een groei zal creëren van 28 miljoen euro omzet. In Europa is de paddenstoelensector jaarlijks goed voor meer dan 1,5 miljard euro omzet. Polen en Nederland (ruim 50% van de totale Europese productie) zijn de grootste Europese paddenstoelenkwekers, op de voet gevolgd door Spanje. ‘EUROPESE PADDENSTOELEN, VERBORGEN PARELS’ Steeds meer consumenten kijken kritisch naar hun vleesconsumptie. Een enkeling wil zelfs zijn vleesverbruik drastisch terugschroeven. Paddenstoelen (als eiwitalternatief) zijn het ideale product om tegemoet te komen aan de evoluerende behoeften van de huidige consument. Daarom start GEPC Promo, de Europese vereniging van champignonproducten, de campagne ‘Europese paddenstoelen, verborgen parels’ BeefyGreen ontwikkelt en produceert oesterzwammen Dat het noodzakelijk is dat vlees- en visopvolgers gezonder worden, laten ook de cijfers zien: gezondheid was in 2022 de belangrijkste reden voor consumenten om voor een vlees- of visopvolger te kiezen, aldus onderzoek van GfK in 2022. Volgens PLNT willen consumenten meer betalen voor producten met goede gezondheidsclaims. “Onze producten hebben NutriScore A, en doen qua voedingswaarden niet onder voor echte kip of zalm. Ook streven wij ernaar de smaak en de structuur van een plantaardig product net zo goed te maken als het origineel. Dit doen we heel bewust: wij focussen ons namelijk op de (toekomstige) flexitariër, die minder vlees wil eten maar geen concessies wil doen op het gebied van gezondheid en smaak”, legt Kolijn uit. Meer informatie: Future Food Group Tel. +31 (0)412-257 770 contact@futurefoodgroup.nl plntfood.nl PLANTAARDIGE KIPPRODUCTEN MET NUTRISCORE A PLNT, het merk van 100% plantaardige vlees- en visopvolgers, biedt een drietal producten (kipnuggets, kiptenders en zalmfilet) waarmee Future Food Group – dat de producten zelf heeft ontwikkeld en geproduceerd – wil inspelen op de vraag naar gezond plantbased voedsel. “We gaan een nieuwe fase in. Consumenten eisen vlees- en visopvolgers die net zo gezond en voedzaam zijn als het origineel”, meent Marleen Kolijn, Senior Brandmanager van PLNT. De plantaardige kip tenders van PLNT

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4