Meat&Co nr3-2023 Online

MEAT&CO NR 3 2023 34 SPECIAL: PLANTBASED & VEGAN ‘DE CONSUMENT HEEFT ALTIJD GELIJK, DUS ELK PRODUCT MOET UITEINDELIJK SMAKELIJK ZIJN’ Van Loon Group behoeft weinig introductie in de vleesverwerkende industrie. Ook op het gebied van plantaardige eiwitten loopt het Brabantse familiebedrijf graag voorop. “We zijn nu ruim 3,5 jaar onderweg met het ontwikkelen, produceren en beleveren van plantaardige en vooral smakelijke vleesalternatieven. De internationale markt is wat gestagneerd, maar de vraag naar hoogkwalitatieve, smaakvolle vleesvervangers zal blijven toenemen”, weet Alexander Mulder, commercieel manager en verantwoordelijk voor The Blue Butcher, het no-meat-merk van Van Loon Group. Het assortiment van The Blue Butcher bestaat uit een zestal producten. “Plantaardige alternatieven voor de zogeheten hardlopers in het vlees”, verduidelijkt Sander Krijnen, manager R&D bij Van Loon Group. Deze producten worden ontwikkeld met FiberFort™ als (neutrale) basisgrondstof. Deze eiwitbron bevat alle essentiële aminozuren en biedt een ideale basis voor vleesvervangers. “We hebben The Blue Butcher gelanceerd tijdens Anuga 2019. Retailers en fastfoodketens waren direct enthousiast, maar toen brak corona uit. Dat heeft voor een tijdelijke rem gezorgd. Er zijn helaas veel slechte producten op de markt, die niet lekker zijn. Mensen willen verleid worden. Als een vleesalternatief tegenvalt, dan kiezen ze het de volgende keer niet zo snel”, verklaart Mulder waarom de groeicurve van plantbased producten de afgelopen jaren wat is afgevlakt. Vlees als benchmark Het is een gegeven waar producenten van plantbased producten mee te maken hebben. Tegelijkertijd zorgt het ook voor een uitdaging die ze bij Van Loon Group graag aangaan. “Juist omdat we een jarenlange expertise hebben opgebouwd in vlees, weten we hoe het moet smaken en waar we naartoe willen. Dat is de benchmark. Smaak is vanaf het begin het belangrijkste criterium geweest. Een vleesvervanger mag best iets minder op vlees lijken, maar het moet wél gewoon lekker zijn. Het prijsniveau ligt ook wat hoger dan van traditionele vleesproducten. Dan moet de smaak dus goed zijn.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4