meat&co nr4 2018 online

m e a t & c o n r 4 2 0 1 8 15 B r e x i t ‘NO DEAL BREXIT’ ZEER INGRIJPEND VOOR VLEESINDUSTRIE Tegenover GlobalMeatNews geeft directeur Katie Doherty van de International Meat Trade Association (IMTA) drie redenen waarom een ‘No Deal Brexit’ juist voor de vleesindustrie lastig te verteren is. “Qua tarieven, veterinaire controles én grenscontroles. Neem de tarieven. Vlees is het hoogste tarief. Voor de ex- port vanuit het Verenigd Koninkrijk van schapenvlees naar de EU is de tarief- verhoging mogelijk 50% meer. Dat is dus een flinke stijging van de kosten”, weet Doherty, die ook een vermeerdering van veterinaire controles en stren- gere grenscontroles vreest. “Beiden hebben gevolgen voor de houdbaarheid van een product. In het geval van een ‘harde Brexit’ kan het voorkomen dat bij export naar de EU een volledige zending door grensbeambten geopend gaat worden om te kijken of de vracht overeenkomt met de vrachtbrief. Dat zorgt voor vertraging. Bovendien moet 20% van roodvlees en kippenvlees zelfs voor de helft ook fysiek gecontroleerd worden. Verpakkingen moeten geopend wor- den en samples moeten naar de laboratoria gestuurd worden. De labresultaten laten soms een week op zich wachten. Als je nagaat dat kip een houdbaarheid kent van tien dagen, dan begrijp je onze vrees”, onderstreept Doherty. PRIJSSTIJGINGEN De uitspraken van Doherty staan niet op zich. Eerder zetten al meer dan dertig Britse organisaties hun handtekening onder een brandbrief waarin de Britse overheid werd opgeroepen om met de Europese Unie tot overeenstemming te komen, zodat de huidige voorwaarden (lagere tarieven, vrije handel en geen veterinaire controles) gehandhaafd blijven. De meest recente doorrekeningen – van het British Meat Processors Association – gaan uit van een scenario waarbij de prijzen van rundvlees in de Britse supermarkt tot wel 40% gaan stijgen. Kippenvlees zou 22% meer gaan kosten. Dagblad The Times maakte eerder nog melding van een gemiddelde prijsstijging van 12% voor de gehele foodindustrie in het geval van een ‘No Deal Brexit’. ‘SOEPELE HANDEL’ De gevolgen van een ‘harde Brexit’ laten zich in eerste instantie het hardste voe- len in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Nederland, Vlaanderen, Ierland en andere landen die veel (vlees)handel drijven met Groot-Brittannië en Noord-Ier- land wordt al rekening gehouden met de nodige kostenverhogingen, omdat bij een uittreding zonder handelsverdrag de regels van de Wereldhandelsorganisa- tie (WHO) gaan gelden vanaf 29 maart 2019. Dit betekent sowieso wederzijdse importtarieven, maar ook zullen vrachten vanuit het Verenigd Koninkrijk naar de EU en vice versa langer onderweg zijn wegens controles bij de grens. Bij een be- zoek aan de Britse minister Jeremy Hunt (Buitenlandse Zaken) medio augustus, pleitte voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW ‘voor een soepele handel tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland’. “Dat is in het belang van ons allemaal. Door de Britten inzicht te bieden in de praktische mogelijkheden, maar ook in de uitvoeringsproblemen van hun voorstellen, willen we de discussie terugbren- gen naar de essentie. Dat is de vormgeving van een toekomstige handelsrelatie waarin bedrijven na de Brexit soepel kunnen blijven exporteren, importeren en investeren in het Verenigd Koninkrijk en andersom.” Werkgeversorganisatie VNO-NCW, MKB-Nederland en de Rijksoverheid hebben een speciale website ontwikkeld waar ondernemers praktische tips kunnen vinden over de Brexit. Kijk hiervoor op www.hulpbijbrexit.nl . Vlaamse bedrijven kunnen met hun vragen terecht bij Flanders Investment & Trade in Brussel. Zie ook www.flanderstrade.be MET 2019 IN AANTOCHT, LIJKT DE MOGELIJKHEID VOOR EEN ‘NO DEAL BREXIT’ MET DE DAG WAARSCHIJNLIJK TE WORDEN. ZO’N ZOGEHETEN ‘HARDE BREXIT’, ZONDER EEN AKKOORD TUSSEN HET VERENIGD KONINKRIJK EN DE EU-LIDSTATEN, ZORGT VOOR VEEL ONZEKERHEID BIJ PRODUCENTEN, BOEREN EN IMPORTEURS. DE PRECIEZE GEVOLGEN AAN BEIDE KANTEN VAN DE NOORDZEE ZIJN WELISWAAR NOG ONBEKEND, MAAR DUIDELIJK IS NU AL DAT DE VLEESINDUSTRIE VAN ALLE SECTOREN HET HARDST GERAAKT DREIGT TE GAAN WORDEN.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4