Meat&Co nr5-2020 Online

m e a t & c o n r 5 2 0 2 0 15 X X X “ONZEKERHEID OVER WERK, SALARIS OF ONTSLAG ZAL IN 2021 BOVEN DE MARKT BLIJVEN HANGEN. DAN GA JE TOCH MINDER SNEL KALFS- OF LAMSVLEES, EEN STEAK OF PARMAHAM KOPEN. DE IMPACT OP ZULKE PRODUCTEN WORDT GROOT” e a t Artikel gaat verder op de volgende pagina. ▶ tot dubbele reacties. Het risico op AVP in Duitsland is de grote vrees, want de vraag naar varkensvlees in China blijft onveranderd groot. En de uitwerking van de Brexit blijft ongewis. Welke voorwaarden om te handelen heeft de sector na 21 december? Dan is al de deadline en we weten nog steeds niks. 2021 wordt een jaar vol onzekerheid en zal in het teken staan van het hervinden van een nieuwe balans.” CONSUMENTENGEDRAG Marketingadviseur Kris Michiels van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) pleit ervoor dat de sector geen rigoureuze maatregelen neemt ‘omdat consumentengedrag zich beweegt als een olietanker’. “Ondanks alle trends verandert de tanker niet snel van koers. Zelfs een tsunami (Covid-19) heeft weinig met die olietanker gedaan. Mensen zijn uiteraard, noodgedwongen, meer thuis gaan eten en gaan koken. Op het hoogtepunt van de crisis werd er thuis zelfs meer vlees gegeten dan in 2019!”, blikt Michiels terug op een bijzonder tweede kwartaal voor de voedingsmiddelenindustrie in België. “Door corona zal voedselveiligheid een nog belangrijke aankoopfactor worden, net zoals de consument nog meer lokale producten zal gaan kopen, maar het aankoopgedrag gaat heus niet 180 graden veranderen. Afhaalmaaltijden bevinden zich nu net onder niveau van 2017 en kant-en-klaarmaaltijden bevinden zich zelfs op een veel hoger niveau dan in 2017. Uit eten gaan, is natuurlijk wel flink gezakt. Zeker bij de vergelijking tussen 2020 en drie jaar geleden. Dierenwelzijn en de milieu-impact van vlees spelen bij de Europese consument in toenemende mate een rol, zeker in West- en Noord-Europa.” “Opvallend is wél dat speciaalzaken zoals slagerijen ook na versoepeling van de maatregelen nog steeds flinke omzetstijgingen noteren”, vult Michiels aan. “Fairtrade en dierenwelzijn zijn duidelijk minder belangrijke aankoopfactoren dan voorheen. Voedselveiligheid en de nabijheid van de winkel zijn veel belangrijker, net als lokale productie. Na de uitbraak van de coronacrisis zien we in het tweede kwartaal een groei van 23% van de verkoop van vers vlees ten opzichte van 2019. De impact van Covid- 19 op wat we eten is beperkt. Vanwege een globale crisis zal de prijs van vlees in 2021 wel een steeds belangrijke aankoopfactor worden.” Vleesalternatieven blijven volgens Michiels ‘een kleine groeimarkt’. “Deze productgroep groeit niet harder dan vlees. Elke dag koken, betekent dat mensen terugvallen op wat ze kennen en thuis dus vooral traditionele maaltijden bereiden: Met aardappelen, groente en vlees.” CORONAMAATREGELEN Product manager Manuel Goderis van Belgian Pork Group (Westvlees) deelde zijn ervaringen op het gebied van Covid-19. “Wij noteerden in het eerste half jaar een stijging van 15 procent in de retail, maar de export is met dertig procent afgenomen omdat veel van onze klanten in de foodservice zitten”, verduidelijkt Goderis. “Dit heeft geleid tot tien procent minder slacht en ongeveer tien procent minder verwerking.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4