Meat&co Nr5-2021 Online

m e a t & c o n r 5 2 0 2 1 10 I n t e r v i e w ‘VAN LOON GROUP IS EEN MARKT GEDREVEN BEDRIJF, MET ALS MISSIE BIJ TE DRAGEN AAN HET SUCCES VAN ONZE KLANTEN’ VAN LOON GROUP VIERT IN NOVEMBER ZIJN VIJFTIGJARIG BESTAAN. REDEN VOOR DE REDACTIE VAN VAKTIJDSCHRIFT MEAT & CO OM EEN BEZOEK TE BRENGEN AAN DE BEKENDE VOEDSELVERWERKER IN SON EN BREUGEL, VOOR EEN UITGEBREID INTERVIEW MET CTO ROLAND VAN LOON. OVER ALTERNATIEVE EIWITTEN, FAMILIEWAARDEN, DIERENWELZIJN, GROEI EN DE REGIEROL DIE HET BEDRIJF HEEFT BINNEN DE KETEN. “WE ZIJN EEN BREED GEORIËNTEERD BEDRIJF, DAT NIET ALLEEN VLEES VERWERKT. ENKELE JAREN GELEDEN ZIJN WE BEWUST GAAN DIFFERENTIËREN TUSSEN VLEES, VERSE MAALTIJDEN EN VLEESVERVANGERS. DAT IS EEN GOEDE ZET GEBLEKEN”, VERTELT VAN LOON. We spreken Roland van Loon in een tijd dat de versoepelingen op het gebied van corona elkaar in rap tempo opvolgen. Hij noemt de Covid-tijd ‘leerzaam en enerverend’. “Bestaande consumptiepatronen zijn anders geworden. De dalende vleesconsumptie is afgekalfd en van een dip is in de retail geen sprake. In de horeca is dat juist heel anders. Die lag nagenoeg op z’n gat. Terwijl er in de supermarkt en bij de slager niet minder vlees werd verkocht, zien we tegelijkertijd de vraag naar alternatieve eiwitten toenemen. Het is lastig om deze versnelling in de ontwikkelingen te duiden, maar als bedrijf waren en zijn we prima ingericht om in te kunnen spelen op de veranderingen die gaande zijn. Laat onverlet dat de foodservice en Business-to-Business (B2B) klappen hebben gehad. Het zal nog wel even duren voor we in die sectoren weer op het niveau zitten van voorheen”, legt Van Loon uit. ALTERNATIEVE EIWITTEN Van Loon opende eerder dit jaar No Meat Today Company in Almere, waar vleesvervangers worden geproduceerd. “Wereldwijd is de markt voor alternatieve eiwitten in een stroomversnelling terecht gekomen. Wij zijn een markt gedreven bedrijf, met als missie bij te dragen aan het succes van onze klanten. Of dat nou met vlees of vleesvervangers of een combinatie van die twee is: dat maakt ons niets uit. Consumenten zijn de klanten van onze klanten. Zeker in de meer ontwikkelende landen in Europa, waar mensen doorgaans ook meer te besteden hebben, wordt anders naar voedsel gekeken qua gezondheid, milieu en verspilling. Dat leidt tot een voedselpatroon waar mensen vaker kiezen voor alternatieve eiwitten. Nederland loopt hierin voorop en als Van Loon Group gaan wij mee in deze ontwikkeling. En we proberen, waar mogelijk, de regie te houden.” Dankzij No Meat Today Company beschikt Van Loon Group over voldoende productie- en vooral ook R&D-capaciteit om kwalitatief hoogwaardige vleesvervangers te produceren voor de markt. “Onze filosofie blijft om de consument een lekker en duurzaam stukje vlees te kunnen bieden, maar we moeten diezelfde consument voor de dagen dat hij of zij geen vlees wil eten, het beste alternatief kunnen bieden. De kwaliteit van vleesvervangers wordt steeds beter. Als je het verschil met bijvoorbeeld drie jaar geleden ziet. Toen zou ik je voor gek verklaard hebben als je zou zeggen dat de standaard in 2021 al op het niveau zou zitten van nu. Wij zijn een ondernemende club en continu bezig om onze producten lekkerder, gezonder en beter te maken. Dat geldt voor onze vleesvervangers, maar ook voor ons vlees, de convenienceproducten en de (ultra)verse maaltijden.” KETENREGISSEUR “Je moet je ogen niet sluiten voor de groeiende vraag naar vleesvervangers, maar tegelijkertijd moet je ook op vleesgebied door blijven ontwikkelen. Dat is wat ik bedoel met de regie in eigen hand houden”, vervolgt Van Loon. “De Europese Unie werkt aan het zogeheten ‘Farm to Fork’-plan. Er wordt gestuurd op dier- en milieuvriendelijker consumeren. Daar moet je niet op wachten, maar op anticiperen. Wij waren één van de eersten met vlees met het Beter Leven-keurmerk (alle varkens hebben minimaal 1 Ster, red.) en we hebben Roland van Loon, CTO van Van Loon Group

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4