Meat&co Nr5-2021 Online

m e a t & c o n r 5 2 0 2 1 28 S l i c i n g e n i n d u s t r i ë l e s n i j m a c h i n e s proberen. Zowel volledige lijnen als losse machines van Weber en zustermerk Textor staan opgesteld op de werkvloer. De roestvrijstalen constructies worden onderbroken door een koffiehoek met comfortabele stoelen en een kubusvormige presentatieruimte met daarbovenop een terras waar personeel zich kan terugtrekken op moderne fauteuils. “Teamspirit en succesvolle, interdisciplinaire samenwerking staan hier al veertig jaar voorop”, zegt hij. “Met Weber willen we een gezamenlijk gevoel van eigenaarschap creëren bij onze mensen. Zodoende hebben we een nieuwe hal gerealiseerd, met kantoren van glas waar iedereen zicht heeft op de projecten waar ze aan werken. Engineers, salesmanagers, projectbegeleiders, maar ook monteurs en mensen van de administratie werken hier gezamenlijk aan een nieuwe lijn of machine. Om ideeën te delen en oplossingen aan te dragen, maar ook om ervoor te zorgen dat bij een probleem niet gewezen wordt naar een andere afdeling. Als er een probleem is, lossen we het samen op. En als we een succes te vieren hebben, dan hebben we het met z’n allen voor elkaar gekregen. Vorig jaar hebben we een nieuwe manier van samenwerken geïntroduceerd. Verschillende afdelingen zijn samengevoegd en op een nieuwe en interdisciplinaire manier samengebracht met een focus op project- en productverantwoordelijkheden - ook qua ruimte. In het begin was de nieuwe manier van werken onbekend, maar na verloop van tijd en na de gezamenlijke teambuildingworkshops zijn de teams naar elkaar toe gegroeid. Vandaag is er niemand die de oude structuren terug wil”, verzekert Weber. FAMILIEWAARDEN Voor een bedrijf dat wereldwijd actief is en beschikt over 17 internationale kantoren en nog een groot aantal verkooppartners, is het ‘bijzonder’ dat Tobias pas de tweede generatie Weber is in het familiebedrijf. “Veel bekende familiebedrijven zijn inderdaad al meer dan honderd jaar actief. Daarin zijn we wellicht een wat vreemde eend, maar zoals elk familiebedrijf zijn óók wij klein begonnen met een uniek product waarnaar veel vraag was”, vertelt Weber. “Mijn vader ontwikkelde in 1986 de eerste snijmachine, die handmatig geladen moest worden. De worst of een ander stuk vlees deed je erin, de kap ging dicht en de vleeswaren kwamen er in de gewenste hoeveelheid porties uit. Een slicer van roestvrij staal, met een computer binnenin en een snijdkop die zorgde voor een stabieler resultaat dan alle andere snijmachines die beschikbaar waren. Dat was revolutionair voor die tijd, waarin de industrialisatie van de slagersbranche in de kinderschoenen stond. Onder meer Zwitsers Bündnerfleisch kon heel dun gesneden worden met de Weber CCS 7000, een gigantische stap voorwaarts in de tijd. De eerste machine ging naar Zwitserland. Met onze distributeur in dat land werken we nog steeds samen.” BLIJVEN INNOVEREN De groei die Weber gedurende de afgelopen veertig jaar heeft doorgemaakt heeft Tobias (positief) verrast. “Als je tien jaar geleden had gezegd dat we nu zo’n 1.500 medewerkers zouden hebben, dan zou ik je waarschijnlijk hebben uitgelachen”, lacht hij, doelend op de bijna verdubbeling qua personeel sinds 2009 “Maar die groei laat zich wel verklaren, omdat we blijven innoveren en zodoende een vraag kunnen blijven creëren binnen de markten waarbinnen we actief zijn. Mijn vader zat altijd bij kleine slagerijen en slachthuizen. Die kwamen dan met een specifieke vraag en dan wist hij de gewenste machine te bemachtigen of hij ontwikkelde deze zelf. Feitelijk werken we nog steeds op die manier. Zo kwam een Nederlandse klant met een vraag voor een speciaal block-verdeler voor kaasproducten. Die hebben we vervolgens ontwikkeld en daarna opgenomen in onze productrange. Wij werken niet met een catalogus, maar proberen te begrijpen wat klanten nodig hebben. Vanuit die vraag ontwikkelen we een oplossing. Dit kan een automatiseringsoplossing, slicer en/of verpakkingslijn zijn. Vroeger heetten we Weber Fleischereitechnik. Maar we doen nu meer dan vlees. Zodoende is het Weber Maschinenbau geworden. Wat wel gelijk is gebleven, zijn de markten waarbinnen we actief zijn. Dus vlees en kaas, maar ook sandwiches of het automatisch beleggen van pizza’s. We gaan geen vreemde uitstapjes maken om meer omzet te scoren. Toen we een paar jaar geleden een bedrijf overnamen dat ook tumblers maakte, hebben we die tak vrij snel daarna afgestoten. Dat past niet bij ons.” “TEAMSPIRIT EN SUCCESVOLLE, INTERDISCIPLINAIRE SAMENWERKING STAAN HIER AL VEERTIG JAAR VOOROP. MET WEBER WILLEN WE EEN GEZAMENLIJK GEVOEL VAN EIGENAARSCHAP CREËREN BIJ ONZE MENSEN” Innovation Lab

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4