Meat&co Nr5-2021 Online

m e a t & c o n r 5 2 0 2 1 29 TOONBEELD INDUSTRIE 4.0 Weber is veertig jaar jong en volop in ontwikkeling. De aanhoudende vernieuwbouw en uitbreiding in Breidenbach zijn een toonbeeld van groei, maar ook van hoe het bedrijf al druk bezig is met de toekomst. Zo staat in het midden van het terrein een toren met daarin roestvrij stalen platen die worden gebruikt voor de fabricage van de machines. Zelfs de in de machines gebruikte hygiënische food-safe schroeven worden door Weber zelf gemaakt. “We zijn bekend met het gegeven dat er wereldwijd een tekort aan materiaal ontstaat. Daarom werken wij met vaste en betrouwbare partners, zodat wij altijd voldoende grondstoffen tot onze beschikking om continu te kunnen blijven produceren.” Een ander voorbeeld van de toekomstbestendigheid van het bedrijf is de manier waarop de robots worden ingezet die kleinere, tailormade componenten maken voor de machines. “Die robot draait de hele nacht door, waardoor de shift die ’s ochtends begint meteen aan de slag kan en het werk niet stil komt te liggen of mensen moeten wachten op een bepaald onderdeel. Industrie 4.0 is trouwens niets nieuws bij Weber. Al in 1996 werden twee revolutionaire ontwikkelingen geïntroduceerd: de traceerbaarheid van gemiddelde waarde-informatie over alle gewichten van de lopende lading over de gehele productielijn alsook de eerste Weber data-interface.” Nederland noemtTobias ‘een aanjager van innovatie’. “Bij AarninkVleeswaren hebben we in 2019 een geautomatiseerde oplossing neergezet voor het slicen en verpakken van vleeswaren zonder personeel bij de lijn. Die oplossing is ontwikkeld op specifiek verzoek van de klant. Dankzij de wePICK 3000 (robot) met geïntegreerde bufferfunctie is er geen downtime van die lijn meer, terwijl de output flink omhoog gegaan is. Dergelijke projecten dagen ons uit om in te zetten op innovatie. En laatst nog hebben we een lijn ontwikkeld voor een producent die vijf verschillende soorten gevouwen plakjes worst en kaas in één grootwinkelverpakking wilde. Uiteindelijk slagen we er in om met een oplossing te komen die we nog niet eerder hebben bedacht of ontwikkeld. Dat geeft veel voldoening en bewijst ook onze positie als innovatieve ontwikkelaar van oplossingen. Onze klanten willen de wereld voeden en wij hebben de tools voor ze om dat succesvol te doen.” IFFA 2022 Tobias Weber zegt tot slot: “We kijken na twee jaar zonder vakbeurzen bijzonder veel uit naar onze deelname aan de IFFA in mei 2022. Wat we daar gaan presenteren? Ha, daarover kan ik nu nog niet in details treden. Maar we komen in ieder geval met een innovatieve oplossing voor het snijden van bacon.” Meer informatie: Weber Benelux Tel. +31 (0)10-264 0100 www.weberweb.com CEO Tobias Weber

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4