Meat&Co nr 5 2023

MEAT&CO NR 5 2023 13 Meattech Technologisch Platform is in 2003 opgericht door Gerard Smelt, Philip Schippers en Paul Grimberg. Samen zagen zij een behoefte, bij met name technologen, voor een platform op het gebied van foodtechnologie en netwerken. Het antwoord van de ChatGPT is als volgt: ‘Smaak verwijst naar de sensatie die wordt ervaren wanneer iets wordt gegeten of gedronken, en het is gerelateerd aan de smaken die worden waargenomen door de smaakpapillen op de tong. Smaak is één van de vijf primaire zintuigen, samen met zicht, gehoor, aanraking en geur, en het speelt een cruciale rol in ons genot van eten en drinken. Smaak kan worden onderverdeeld in verschillende basissmaken, waaronder zoet, zout, zuur, bitter en umami, met verschillende combinaties en nuances die het brede scala aan smaken creëren dat we kunnen waarnemen.’ Smaak is inderdaad een sensatie die kan worden ervaren als negatief of uiteraard positief. We hebben allemaal wel een moment gehad dat iets niet lekker was of niet smaakte. En we weten vaak ook nog wat het was. Als je kind lastig eet en hij vindt bijvoorbeeld de paddenstoelen vies, dan is het zien vaak ‘ook al vies’. Positieve ervaringen kennen we eveneens allemaal, zoals de wijn op vakantie, die zo lekker was. Philip Schippers COLUMN MAG HET OOK LEKKER ZIJN? ‘Het valt in de smaak’, ‘het smaakt goed’, ‘het is lekker’… Enkele kreten uit testen van producten uit de markt. Smaak is natuurlijk van essentieel belang, want het bepaalt vaak de herhaalaankoop van de consument. Maar wat is de definitie van smaak eigenlijk? Van Dale heeft uiteraard smaak in het woordenboek staan, was mijn eerste ingeving. Maar om bij de tijd te blijven: wat voor definitie geeft ChatGPT eigenlijk aan ‘smaak’? WE HEBBEN ALLEMAAL WEL EENS EEN MOMENT GEHAD DAT IETS NIET LEKKER IS EN NIET SMAAKTE. EN WE WETEN VAAK OOK NOG WAT HET WAS Referentiekader Door al deze ervaringen creëren we ons eigen referentiekader. Wat zijn we gewend, welke standaard hanteren we en wat betekent het voor ons? Dat smaak verbonden is aan ons brein is ook logisch, omdat we als het ware ook eten met onze ogen en oren. Rood aardbei-ijs verkoopt nu eenmaal beter dan zwart aardbei-ijs. In combinatie met alle zintuigen, moet het geheel kloppen. Uiterlijk en vorm moeten voor, tijdens en na het proeven de consument bevestigen in zijn algehele indruk. Als hij het dan toch niet lekker vindt, kan dat een keertje gebeuren. We zijn als ontwikkelaars altijd met elkaar op zoek naar het ultieme sensatiegevoel bij onze consumenten. Waarbij we niet voorbij moeten gaan aan dat smaak een persoonlijke sensatie is. Wat jij lekker vindt, kan voor de ander niet-lekker zijn. Iedereen is op zoek naar een smaaksensatie en heeft daarbij zijn of haar favoriete smaakbeleving als referentiekader. We hebben altijd te maken met verschillen. Maar laten we vooropstellen: het moet lekker zijn!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4